تحلیل بنیادی فخاس | شهریور1400

تحلیل بنیادی فخاس | شهریور1400

شاید بزرگ‌ترین سؤال و دغدغه هر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد عوامل بنیادی یک سهم را بر اساس پارامترهای کانسیلیم که یک روش تحلیل بنیادی است بررسی می‌کنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست می‌آوریم میزان ارزندگی سهم را شناسایی می کنیم.

اولین موردی که در مورد شرکت بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

سومین مورد شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر این میزان می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حال نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره مجتمع فولاد خراسان

کارخانه فولاد خراسان در سال 1380 در 15 کیلومتری شمال غرب نیشابور در زمینی به وسعت 1400 هکتار به بهره‌برداری رسید. شركت فولاد خراسان از 18 واحد مختلف شامل 5 واحد گندله‌سازی، احیاء مستقیم، ذوب ریخته‌گری و نورد به‌عنوان واحدهای اصلی و 13 واحد جانبی و پشتیبانی تشکیل شده است.

روند سودآوری فخاس

روند سودآوری فخاس

بررسی نمودار سودآوری شرکت رو به رشد بودن روند سودآوری شرکت را نشان می دهد.

نکته مهم در مورد این شرکت ثبت رکورد های جدید سودآوری در هر دوره نسبت به دوره قبل است در سه دوره اخیراین رشد با اختلاف و شیب بیشتری صعودی شده است.

شرکت در سه ماه اولی سال 1400 سودی معادل 32369257 میلیون ریالی به دست آورده است. سود این دوره در مقایسه با سه ماه پایان سال 1399 رشدی 32% و نسبت به سه ماه اول سال 1399 رشدی 292% را به ثبت رسانده است.

بررسی نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

بررسی نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

 اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا خیر؟

  • تورم سالانه در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 316% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد تقریبا بیش از 7 برابر رشد تورم است پس می‌توان گفت شرکت از منظر رشد سوزسازی و مقایسه با نرخ تورم در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

بررسی نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود سه ماه1400 شرکت در جایگاه اول سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد.

روند فروش شرکت فخاس

روند فروش شرکت فخاس

بررسی روند فروش شرکت نشان می دهد در سه ماه ابتدایی سال 1400 این شرکت موفق به ثبت رکوردهای بهتری از ساله های قبل گردیده است.

شرکت در سه ماه اول سال 1400 موفق به ثبت فروش 31472505 میلیون ریالی گردیده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 213% داشته است اما کاهش فروش در ماههای تیر و مرداد 1400  احتمالا سبب کاهش سودآوری شرکت خواهد شد و این موضوع در ماههای بعدی با حساسیت بیشتری باید دنبال شود.

بررسی محصول استراتژیک فخاس

بررسی محصول استراتژیک فخاس

شرکت در حال حاضر محصولات مختلفی را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر محصولات فولادی سبک ساختمانی مصرف داخلی بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.

نرخ فروش محصول استراتژیک در فخاس

نرخ فروش محصول استراتژیک در فخاس

از آنجایی که محصول استراتژیک بیشترین میزان فروش و سود آوری را برای شرکت به ارمغان می آورد رشد آن نسبت به دوره قبلی یک نکته مثبت به حساب آمده و می تواند میزان سود سازی شرکت را افزایش دهد.

بررسی ها نشان می دهد که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره یعنی سه ماهه اول 1400 نسبت به دوره ماقبل آخر و آخرین فصل99، حدود 7% رشد داشته است و در مقایسه با سه ماه ابتدایی سال گذشته رشدی دو برابر را تجربه نموده است.

میزان فروش محصول استراتژیک فخاس

میزان فروش محصول استراتژیک  فخاس

بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان می‌دهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایش‌یافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.

مقایسه‌ها نشان می‌دهد میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 3% کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 17% داشته است و این موضوع هشداری برای کاهش سودآوری شرکت می باشد.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فخاس

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فخاس

مقایسه رفتار سهامداران حقیقی و روند قیمت در یکسال گذشته نشان دهنده همبستگی متوسطی بین این دو قرار دارد و در هنگام تحلیل سهم باید به رفتار سهامداران حقیقی توجه ویژه داشت.

تطبیق قیمت نماد و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت نماد و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص کل و نمودار قیمت فخاس نشان از شباهت بسیار بالای رفتار قیمت سهم و شاخص کل بورس دارد به همین دلیل می توان گفت همبستگی بسیار قوی بین این دو وجود دارد و هنگام تصمیم گیری در مورد نماد حتما رفتار شاخص کل بورس را نیز تحلیل نمود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *