تحلیل بنیادی فباهنر | شهریور 1400

تحلیل بنیادی فباهنر | شهریور 1400

شاید بزرگترین سؤالی که هر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.

اولین موردی که در مورد شرکت بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

سومین مورد شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد  بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره صنایع مس شهید باهنر

شرکت صنایع مس شهید باهنر در نزدیکی بزرگترین معادن مس خاورمیانه و در دوازده کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است. این شرکت که در نیمه دوم سال ۱۳۷۰ راه اندازی شده، بزرگترین مجتمع صنعتی ارتباط دهنده معادن مس و روی کشور با صنایع تولیدی به شمار می رود.

این شرکت گسترده ترین محصولات مسی و آلیاژهای آنرا به صورت ورق (شامل کویل، تسمه و فویل)، لوله (به صورت شاخه، کویل و پن کیک) و مقاطع (شامل سه گوش، چهار گوش، شش گوش و میلگرد توپر و توخالی) تولید میکند.

روند سودآوری شرکت فباهنر

بررسی نمودار سودآوری شرکت براساس گزارشهای سود و زیان سه ماهه، نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری این نماد در دو سال اخیر است.

شرکت فباهنر در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 7905428 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 23% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 134% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماه اول

مقایسه نرخ رشد در تحلیل بنیادی سهام یکی از مباحث مهم و کاربردی می باشد.خصوصا در بازار تورمی ایران، این مقایسه می تواند شرکتهایی که رشد بیشتری از تورم سالیانه کشور دارند را مشخص کند.

بر این مبنا شرکت ها باید بتوانند در گزارش آخر خود درصد سود بیشتری نسبت به سال گذشته ساخته باشند.این عدد متغیر است ولی با توجه به تورم سالانه حدود 44% ، میزان سودآوری باید بیشتر از نرخ تورم باشد.

همچنین شرکتی در این مقایسه جایگاه بهتری را به دست می آورد که سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر باشد.

سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده رشد 226% را تجربه کرده است  که این میزان تقریبا بیش از سه برابر تورم می باشد.

همچنین بررسی سود ساخته شده آخرین گزارش نشان می دهد که این دوره در یک سال گذشته از لحاظ رتبه در جایگاه دوم قرار گرفته است.

روند فروش ماهانه شرکت فباهنر

بررسی‌ میزان فروش ماهانه نشان می‌دهد روند فروش شرکت در ماه‌های گذشته اغلب درحال‌رشد بوده است ولی در مرداد 1400 بطور ناگهانی این فروش کاهش داشته است بنابراین باید در ماههای بعد با دقت بیشتری میزان فروش ماهانه را رصد نمود.

فباهنر موفق شده در سه ماه اول سال 1400 فروش 9630565 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 172% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک فباهنر

در حال حاضر شرکت 6محصول تولید و به بازار عرضه می کند. بیشترین میزان فروش در بین همه محصولات مربوط به تسمه ورق برنجی است. به همین دلیل این محصول را به عنوان محصول استراتژیک انتخاب می نماییم.

نرخ فروش محصول استراتژیک فباهنر

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به دوره همزمان در سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است اما نسبت به 6ماه پایانی سال 99 این نرخ قابل توجه نیست ، میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر 22% رشد  کرده است.

میزان فروش محصول استراتژیک فباهنر

بررسی این بخش به ما این امکان را می دهد تا بدانیم شرکت در حال حاضر در دوره رونق یا رکود قرار دارد.

مقایسه میزان فروش آخرین دوره نسبت دروه ماقبل  کاهش 22 % را نشان می دهد و این موضوع زنگ هشداری برای کاهش سودآوری شرکت است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فباهنر

مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت سهم در یکسال گذشته نشان می دهد رفتار سهم تاحدودی متاثر از رفتار سهامداران حقیقی است و در هنگام تحلیل نسبت به خرید یا فروش سهم به این موضوع تا حدی توجه نمود.

تطبیق نمودار قیمت فباهنر و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص کل و نمودار قیمت فباهنر نشان از شباهت رفتار این دو است و با توجه به ارزش بازار بالای این شرکت و جزو سهام شاخص ساز بودن ، مشاهده این رفتار چندان عجیب نیست.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *