تحلیل بنیادی فالوم | شهریور1400

تحلیل بنیادی فالوم | شهریور1400

شاید بزرگ‌ترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.

اولین موردی که بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

سومین مورد، شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد  بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت آلومتک

شركت آلومتك در سال 1342 بصورت شركت سهامي خاص با هدف توليد انواع پروفيلهاي آلومينيومي تاسيس گرديد و با خريد زميني به مساحت 70 هزار متر مربع در 2 كيلومتري جاده قزوين- تهران اقدام به احداث كارخانه نموده و با خريد دستگاه پرس اكستروژن و نصب وراه اندازي آن در سال 1347 اقدام به توليد انواع پروفيل هاي آلومينيومي ساختماني نمود.

در سال 1346 شركت آلومتك از سهامي خاص به سهامي عام تغيير يافت و با هدف توليد انواع هادي هاي هوايي آلومينيومي مورد نياز صنعت برق وارد بازار شد .خريد و نصب ماشين آلات مربوط به توليد انواع كابل و هادي در سال 1348 انجام و خطوط توليدي در سال 1349 به بهره برداري رسيد. با توجه به نياز كشور به هادي هاي هوايي و ضرورت افزايش ظرفيت توليد شركت آلومتك جهت تامين راد آلومينيومي مورد نياز خود با انجام پروژه توسعه نسبت به تاسيس شركت آلومراد در سال 1356 اقدام نمود و با خريد ماشين الات مورد نياز، خط توليد راد آلومينيومي را در مجاورت كارخانه آلومتك راه اندازي نمود پس از پيروزي انقلاب اسلامي شركت آلومتك در سال 1358 به دولت واگذار گرديد و به عنوان يكي از شركتهاي اقماري تحت پوشش وزارت نيرو قرار گرفت .

روند سودآوری فالوم

روند سودآوری فالوم
درباره شرکت آلومتک

بررسی نمودار سودآوری  بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است.

شرکت فالوم در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 742650 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 6% کاهش ولی نسبت به مدت مشابه سال قبل 205% افزایش داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول فالوم

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

 اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت کاهش 41% را نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد با اینکه در سه ماهه  ابتدای 99 بعد از یک دوره رکود و زیان ده بودن در سه ماهه اول سال، شرکت وارد مرحله سودسازی شده است اما سه ماهه اول سال 1400 نسبت به سه ماهه اول سال 99  روند سود سازی کاهشی بوده است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول فالوم

بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت  جایگاه پنجم سودسازی در یک سال گذشته را کسب کرده است .

روند فروش شرکت فالوم

روند فروش شرکت فالوم

در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می‌توان پیش‌بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند فروش شرکت در ماه‌های مختلف در مجموع درحال‌رشد بوده است اما در 4ماه اخیر از اردیبهشت تا مرداد 1400فروش شرکت روند کاهشی نسبت به ماه قبل خود داشته است که خلاف رویه سالهای قبل بوده است.

فالوم در سه ماه اول سال 1400 فروش 876871 میلیون‌ریالی را ثبت نموده است که این میزان نشان‌دهنده رشد 251% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک فالوم

بررسی محصول استراتژیک فالوم

شرکت در حال حاضر 5 محصول عمده را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر انواع کابل بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.

نرخ فروش محصول استراتژیک فالوم

نرخ فروش محصول استراتژیک فالوم

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته کاهش  داشته است  به طوری  که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر 2% کاهش داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در فالوم

میزان فروش محصول استراتژیک در فالوم

میانگین میزان فروش در 3 ماه اول 1400 شرکت نسبت به دوره قبل 48% کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 13% کاهش داشته است که روند نگران کننده ای ایجاد نموده است. با توجه به اینکه این نماد در بازار پایه قرار دارد و ممکن است گزارشات منظمی نداشته باشد سهامدران باید به این ریسک توجه نمایند.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فالوم

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فالوم

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یکسال گذشته نشان‌دهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقوقی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدان حقوقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم فالوم و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهم فالوم و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار فالوم نشان می دهد این سهم در در بیشتر ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *