نگاهی بنیادی به شیشه همدان از پنجره فروش‌های فصلی | 8 آبان ماه 1399

نگاهی بنیادی به شیشه همدان از پنجره فروش‌های فصلی | 8 آبان ماه 1399

درآمد شرکت شیشه همدان در سه ماهه تابستان سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل 53 درصد افزایش یافته است. رشد 18 درصدی مقدار فروش و رشد 30 درصدی نرخ فروش از عوامل این رشد درآمدی بوده‌اند.

بررسی اجمالی شیشه همدان

توليدات شرکت شیشه همدان در حال حاضر عبارتند از انواع بطري‌ها و شيشه‌هاي جار(ظروف دهان‌گشاد) و انواع شيشه‌هاي اختصاصي که با سفارش مشتريان توليد و تحويل مي‌شود. اين محصولات از لحاظ ماهيت يكسان و تنها از لحاظ شكل و اندازه با يكديگر تفاوت دارند.

شركت در حال حاضر داراي دو كوره جمعاً با ظرفيت اسمي 75000 تن بوده و ضمن برخورداري از امتياز بهره برداري از معادن سيليس، داراي واحد خردايش و آرايش براي توليد پودر سيليس (يكي از مواد اوليه مورد نياز براي توليد انواع شيشه) مي‌باشد.

اطلاعات کلی نماد کهمدا

نمادکهمدا
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)115
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/07/28)2,809
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)792
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)420
سال مالی31/03
  • در نمودار زیر مقدار فروش انواع ظروف شیشه‌ای در هر فصل نمایش داده شده است. با توجه به ظرفیت اسمی شرکت به نظر می‌رسد که تمام محصولات تولیدی شرکت به فروش می‌رسد.
  • مواد اولیه مصرفی شرکت عمدتا مواد معدنی و خرده شیشه بوده و این مواد تماما از داخل کشور تامین می‌گردد؛ بنابراین نوسانات نرخ ارز به صورت مستقیم تاثیری بر روی هزینه‌های شرکت ندارد.
  • شرکت از سال 93 در حال اجرا و تکمیل طرح توسعه برای کوره جدید خود است. مقدار پیشرفت طرح تا به امروز 92 درصد برآورد شده و این پروژه در سال مالی جدید به بهره‌برداری خواهد رسید. پیش بینی می‌شود که با راه اندازی این طرح ظرفیت اسمی سالانه شرکت به 128 هزار تن خواهد رسید.
نگاهی بنیادی به شیشه همدان از پنجره فروش‌های فصلی | 8 آبان ماه 1399

نرخ فروش فصلی شرکت به ازای هر تن از محصولات در شکل زیر نمایش داده شده است. نرخ فروش محصولات بر مبنای عرضه و تقاضا و با تایید از سمت انجمن صنفی صنعت شیشه تعیین می‌گردد. پیش بینی می‌شود که در سال مالی آینده نرخ محصولات حداقل 25% رشد نماید.

نگاهی بنیادی به شیشه همدان از پنجره فروش‌های فصلی | 8 آبان ماه 1399
  • میزان صادرات شرکت طی فصول اخیر زیر 10% بوده و بخش عمده‌ای از محصولات در داخل کشور مصرف ‌می‌گردد. مشتریان شرکت عمدتا صنایع غذایی، نوشابه‌سازی و دارویی می‌باشند.
  • با توجه به بحران‌های زیست‌محیطی حاکم بر کشور و گران‌تر شدن مواد اولیه بطر‌های پلاستیکی و قوطی‌های فلزی پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور صنایع مختلف به جای استفاده از اقلام مذکور به سمت محصولات شیشه‌ای روی بیاورند.
  • شرکت به تازگی اقدام به خرید 51% از سهام شرکت صنایع مهتاب خراسان کرده است. در حال حاضر مطالعات و بررسی فنی جهت راه‌اندازی شرکت مزبور برای تولید جار و بطری و شیشه دارویی در دست اقدام می‌باشد.

جمع بندی

  • درآمد شرکت شیشه همداندر سه ماهه تابستان سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل 53 % افزایش یافته است. رشد 18 درصدی مقدار فروش و رشد 30 درصدی نرخ فروش از عوامل این رشد درآمدی بوده‌اند.
  • مواد اولیه مصرفی شرکت عمدتا مواد معدنی بوده و تماما از داخل کشور تامین می‌گردد؛ بنابراین نوسانات نرخ ارز به صورت مستقیم تاثیری بر روی هزینه‌های شرکت ندارد.
  • شرکت به تازگی اقدام به خرید 51% از سهام شرکت صنایع مهتاب خراسان کرده است. در حال حاضر مطالعات و بررسی فنی جهت راه‌اندازی شرکت مزبور برای تولید جار و بطری و شیشه دارویی در دست اقدام می‌باشد.
  • با توجه به بحران‌های زیست‌محیطی حاکم بر کشور و گران‌تر شدن مواد اولیه بطر‌های پلاستیکی و قوطی‌های فلزی پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور صنایع مختلف به جای استفاده از اقلام مذکور به سمت محصولات شیشه‌ای روی بیاورند.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *