نگاهی به شرکت گلتاش (شگل) از پنجره فروش‌های فصلی

نگاهی به شرکت گلتاش (شگل) از پنجره فروش‌های فصلی

درآمد گلتاش در 6 ماهه ابتدایی سال مالی منتهی به 30 آذر 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 50 درصدی مواجه بوده است که ناشی از افزایش در مقادیر فروش به میزان 22 درصد و مابقی به افزایش میانگین نرخ های فروش است. شرکت از ابتدای سال 99 با توجه به شیوع ویروس کرونا اقدام به تولید و توزیع محصول ضدعفونی کرده است که در رشد درآمدی شرکت تاثیر داشته است.

بررسی اجمالی نماد شگل

شرکت گلتاش به عنوان یکی از بزرگترین شرکت­های تولید کننده محصولات بهداشتی با حدود 40 سال سابقه تولید در کشور است. موضوع فعاليت شركت عبارت است از توليد و تهيه انواع مواد و محصولات شوينده و پاک كننده بهداشتي و آرايشي و مواد صنعتي مرتبط، انجام كليه امور خدمات بازرگاني و انجام امور صادرات و واردات كالاهای موضوع شركت.

اطلاعات کلی شرکت گلتاش

نمادشگل
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)100
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/06/21)3,102
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)248
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)271
سال مالی30/09
  • تولیدات بهداشتی شرکت گلتاش در 5 گروه شامل انواع شامپو، صابون، خمیردندان، کرم و مایع دستشویی (ژل و محلول ضد عفونی کننده) می‌باشد.
  • حدود 47 درصد مواد اولیه و ادوات بسته بندی مورد تیاز شرکت از طریق واردات تامین می‌گردد و هر گونه نوسان در نرخ ارز می‌تواند بر قیمت تمام شده و حاشیه سود شرکت تاثیر بگذارد.
  • وضعیت فروش و درآمدی شرکت طی فصول اخیر در نمودار زیر مشاهده ‌می‌شود. مقدار فروش شرکت طی 13 فصل اخیر رشد نسبی داشته و از محدوده 10 هزار تن در هرفصل به بیش از 15 هزار تن رسیده است.
  • با توجه به شیوع بیماری کرونا شرکت در راستای مبارزه با این بیماری از ابتدای اسفند 1398 شروع به تولید ژل و محلول ضدعفونی کننده نموده است. این محصول با برند آرومکس در حال توزیع در سطح کشور می‌باشد. اثرات ناشی از فروش این محصول به خوبی در صورت‌های مالی شرکت مشاهده می‌شود. طی 8 ماه گذشته این شرکت توانسته 7750 تن مایع دستشویی معادل 68 میلیارد تومان مایع دستشویی به فروش برساند. پیش‌بینی می‌شود با روند فعلی تا پایان سال فروش شرکت از این محصول از 100 میلیارد تومان عبور کند که رشد 100 درصدی از محل فروش مایع دستشویی را نشان می‌دهد. این موضوع می‌تواند در سودآوری شرکت اثر مهمی داشته باشد. رشد مبلغ فروش ناشی از محصول مایع دستشویی در فصل اخیر به این دلیل است.
نگاهی به شرکت گلتاش (شگل) از پنجره فروش‌های فصلی
نگاهی به شرکت گلتاش (شگل) از پنجره فروش‌های فصلی
  • به علت افزایش نرخ ارز و وقوع تورم طی ماه­های اخیر نسبت به دوره­های قبل، نرخ فروش این شرکت نیز افزایش یافته­است. همان­طور که مشاهده می‌شود نرخ فروش دسته شامپو از اوایل سال 96 تا فصل اخیر به ازای هر تن رشد  130 درصدی را تجربه کرده­ است.
  • قیمت فروش محصولات تولیدی این شرکت توسط انجمن حمایت از مصرف‌کننده تعیین می‌شود. از این نهاد خبرهایی به گوش می‌رسد که حاکی از رشد 20 درصدی نرخ محصولات شوینده است. با این افزایش نرخ حاشیه سود محصولات شرکت گلتاش بیش از پیش شده و می‌تواند بر سودسازی شرکت اثر چشمگیری بگذارد.
نگاهی به شرکت گلتاش (شگل) از پنجره فروش‌های فصلی
  • سهم  صادراتی شرکت بخش طی سه سال گذشته حدود 5 درصد از کل فروش شرکت بوده و عمده محصولات شرکت در بازارهای داخلی توزیع می‌شود. لازم به ذکر است که مجوز صادرات شرکت‌های شوینده صادر شده و این شرکت‌ها با توجه به ظرفیت مازاد تولید خود می‌توانند اقدام به صادرات محصولات خود نمایند. این اقدام تا حد زیادی می‌تواند ریسک ناشی از افزایش قیمت محصولات به دلیل افزایش قیمت بهای تمام شده را کاهش دهد.

جمع بندی

  • درآمد گلتاش در 6 ماهه ابتدایی سال مالی منتهی به 30 آذر 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 50 درصدی مواجه بوده است که ناشی از افزایش در مقادیر فروش به میزان 22 درصد و مابقی به افزایش میانگین نرخ های فروش است.
  • تولیدات بهداشتی شرکت گلتاش در 5 گروه شامل انواع شامپو، صابون، خمیردندان، کرم و مایع دستشویی (ژل و محلول ضد عفونی کننده) می‌باشد.
  • با توجه به رشد نرخ فروش محصولات شرکت توانسته است رشد خوبی را از لحاظ درآمدی به ثبت برساند. نرخ فروش محصولات تابعی از قیمت نرخ ارز و تورم کشور است. لازم به ذکر است که شرکت‌های شوینده در انتظار افزایش نرخ هستند که می‌تواند حاشیه سود شرکت‌ها را افزایش دهد.
  • در حال حاضر تنها حدود 5­ درصد از فروش کل شرکت را فروش صادراتی تشکیل می­دهد. با توجه به نوسانات ارزی و گران شدن مواد اولیه وارداتی شرکت در پی افزایش سهم خود در بازارهای خارجی است تا از اثرات مخرب افزایش نرخ ارز در امان باشد.
  • با توجه به شیوع بیماری کرونا شرکت از ابتدای اسفند 1398 شروع به تولید ژل و محلول ضدعفونی کننده نموده است. این محصول با برند آرومکس در حال توزیع در سطح کشور می‌باشد. این موضوع می‌تواند در سودآوری شرکت اثر مهمی داشته باشد.
  • شرکت درخواست خود را برای افزایش سرمایه 160 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران، آورده نقدی و سود انباشته به منظور تأمين سرمايه در گردش و اصلاح ساختار مالي به سازمان بورس ارسال کرده است.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *