تحلیل بنیادی شرکت خودروسازی سایپا (خساپا) | 1 شهریور ماه 1399

تحلیل بنیادی شرکت خودروسازی سایپا (خساپا) | 1 شهریور ماه 1399

درآمد سایپا در سه ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 73 درصدی مواجه بوده است. همچنین محصولات خانواده پراید از منظر تعداد فروش دستگاه به عنوان محصول اصلی شرکت، در سه ماهه اول سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل منتهی به سال 98 رشد 13 درصدی داشته است.

بررسی اجمالی شرکت خودروسازی سایپا

خودروسازی سایپا در زمینه تولید و فروش انواع خودرو سبک و سنگین، لوازم و قطعات آنها و همچنین انجام هر نوع سرمایه­گذاری و عملیات صنعتی، بازرگانی و خدماتی فعالیت می‌کند.

اطلاعات کلی شرکت

نمادخساپا
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)19,551
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/05/20)97,364
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)35,281
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)10,048
سال مالی29/12

شرکت در نظر دارد با حذف محصولات خانواده پراید و جایگزین کردن سایر محصولات اعم از خودرو شاهین و کوییک بجای این محصول گام مهمی در جهت پیشرفت و نوین­سازی محصولات بردارد.

مبلغ حاصل از فروش محصولات خانواده تیبا و پراید به تنهایی بالغ بر 90 درصد فروش کل شرکت را تشکیل می‌دهد. شرکت سایپا پرتیراژ‌ترین شرکت خودروسازی کشور بوده و تقریبا نیمی از بازار داخل از محصولات این شرکت استفاده می‌کند.

وضعیت فروش کارخانه طی فصول مختلف روند به خصوصی را دنبال نمی‌کند و عمدتا متاثر از وضعیت اقتصادی کشور است. در سال 97 به دلیل تحریم­های اعمال­شده و اوضاع نابسامان صنعت خودروسازها مقدار تولید و فروش بسیار پایین بوده ­است؛ اما با گذشت زمان وضعیت فروش شرکت به تدریج بهتر شده است؛ به گونه ای که در سال 98 نسبت به سال 97 تعداد فروش دستگاه‌ها 30 درصد افزایش یافته است.

تحلیل بنیادی شرکت خودروسازی سایپا (خساپا) | 1 شهریور ماه 1399

نمودار زیر نرخ فروش فصلی شرکت را برای محصول تیبا و پراید نشان می‌دهد. همانطور که از نمودار پیداست نرخ فروش در دوره‌های متوالی گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. به طور مثال برای محصولات خانواد پراید، قیمت از 175 میلیون ریال به ازای هر دستگاه به عدد قابل توجه 316 میلیون ریال رسیده است. این در حالی­ است که این محصول در بازار آزاد چندین برابر این قیمت به فروش می­رسد. باتوجه به نرخ‌گذاری‌های مصوب مبنی بر نزدیک شدن قیمت کارخانه به قیمت بازار آزاد، می‌توان انتظار افزایش نرخ‌های مجدد را داشت.

تحلیل بنیادی شرکت خودروسازی سایپا (خساپا) | 1 شهریور ماه 1399
  • شرکت در فروش محصولات خود دچار مشکل نیست و عموما درصد بسیار بالایی از محصولات تولیدی پیش فروش می‌شود. با توجه به تقاضای بالا در داخل، شرکت از پتانسیل بالایی برای فروش محصولات برخوردار است.
  • طبق بررسی­های صورت گرفته، فروش صادراتی شرکت در سال های اخیر بسیار عدد ناچیزی بوده­ است و در طی فصول اخیر این مقدار کاهش هم یافته­است. در حال حاضر میزان فروش صادراتی شرکت کمتر از 4 درصد فروش کل شرکت است.

جمع بندی

  • مقدار فروش شرکت در سال 97 به دلیل شرایط تحریمی دچار افت بسیار شدیدی بود که به تدریج شرکت در حال افزایش تولید و فروش است. در سال 98 تعداد فروش دستگاه‌ها 30 درصد افزایش یافته است. همچنین شرکت در سه ماهه اول سال 99 از منظر درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل منتهی به سال 98 رشد 73 درصدی داشته است.
  • با توجه به رشد نرخ فروش محصولات، شرکت توانسته است رشد خوبی را از لحاظ درآمدی به ثبت برساند. این میزان رشد نرخ فروش در بازار آزاد بسیار بیشتر بوده­است و می‌توان انتظار داشت در بلند مدت نرخ فروش محصولات کارخانه به نرخ فروش بازار آزاد برسد.
  • فروش شرکت به صورت عمده داخلی بوده و به جز صادرات به سوریه و عراق صادرات به خصوصی نداشته است.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *