تحلیل بنیادی تلیسه | شهریور1400

تحلیل بنیادی تلیسه | شهریور1400

درباره شرکت دامداری تلیسه نمونه

شرکت دامداری تلیسه نمونه در سال 1364 با سرمایه اولیه یک میلیون تومان در اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است.بهره برداری این شرکت از سال 1364 آغاز شده است

بدليل قرار داشتن محل شركت در طرح مرقد مطهر امام خميني ( ره ) از تاريخ 31 ارديبهشت 1372 به محل قره تپه واقع در شهريار كيلومتر 2 جاده تهران منتقل گرديده است.

شرکت با تصمیم سهامداران در سال 1379 به شرکت سهامی عام تبدیل گردید و در سال 1393 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

این شرکت اواخر سال 1394 با نماد تلیسه در بازار دوم فرابورس ثبت گردید و مرداد ماه سال 1395 در این بازار عرضه شد.

مواد اولیه مصرفی شرکت عبارت است از: ذرت علوفه ای، یونجه،جو،ذرت دانه ای و کنجاله سویا از بین مواد گفته شده بیشترین میزان مصرف مربوط به ذرت علوفه ای است که بیش از 54% را به خود اختصاص داده است.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

روند سودآوری شرکت تلیسه

بررسی نمودار سودآوری نشان می دهد شرکت در سال های اخیر وضعیت مناسبی داشته و در دوره های مختلف موفق به افزایش این میزان شده است.

شرکت در دوره ابتدایی سال 1400 سودی معادل 599326 میلیون ریالی را محقق کرده است. از مقایسه این عدد با دوره های گذشته نتایج زیر حاصل می شود.

  1. میزان سود شرکت در اولین دوره سال 1400 نسبت به آخرین دوره سال 1399 رشدی 28% را تجربه کرده است.
  2. میزان سود شرکت در اولین دوره سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1399 رشدی 124% را تجربه کرده است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

بررسی این پارامتر به دلیل مقایسه میزان رشد شرکت و تورم حاکم برکشور است. از آنجایی که تورم کشور ایران در حال حاضر 44% برآورد گردیده بررسی این پارامتر اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند.

در این قسمت نرخ رشد دوره ابتدای سال 1400 را با دوره مشابه سال 1399 مقایسه می کنیم. سپس دو مورد را بررسی می کنیم:

  1. عدد به دست آمده از تورم بیشتر است یا کمتر
  2. عملکرد سه ماه اول سال 1400 را با 4 دوره قبلی مقایسه می کنیم و جایگاه آن را در بین دوره ها مشخص می کنیم.
  3. اگر عملکرد آخرین دوره جایگاه اول یا دوم را کسب کند شرکت وضعیت مناسبی دارد.

مقایسه دوره ابتدایی 1400 و دوره مشابه سال 1399 نشان دهنده رشد 244 % است که این میزان بیش از 4 برابر نرخ تورم است.

بررسی عملکرد آخرین دوره و مقایسه آن با 4 دروه قبل نشان می دهد عملکرد  این دوره در بین 5 دوره مدنظر جایگاه دوم را به خود اختصاص می دهد.

روند فروش شرکت تلیسه

بررسی روند فروش این امکان را فراهم می کند تا به صورت حدودی روند فروش ماه های آتی را پیش بینی کنیم.

روند فروش تلیسه نشان می دهد این شرکت در سال های اخیر همواره روندی رو به رشد را تجربه کرده است در نتیجه برای ماه های آتی نیز  احتمالا می تواند این روند را ادامه دهد.

تلیسه در بهار 1400 موفق به ثبت فروش 719552 میلیون ریالی گردیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 77% را تجربه کرده است.

محصول استراتژیک تلیسه

شرکت در حال حاضر محصولات مختلفی را به بازار عرضه می نماید اما شیر خام با 96% بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است.

  • با توجه به مقایسه بالا می توان گفت شرکت در حال حاضر متکی به شیر بعنوان فرآورده تک محصولی است و این می تواند برای شرکت ریسک هایی را ایجاد کند که یکی از مهمترین این ریسک ها قیمت گذاری دستوری شیر خام از طرف دولت است که می تواند موجب زیان شرکت شود.

نرخ فروش محصول استراتژیک تلیسه

از آنجایی که بیشترین میزان فروش شرکت مربوط به محصول استراتژیک است. رشد نرخ  آن نسبت به دوره های قبل می تواند موجب افزایش سود آوری شرکت شود.

میانگین نرخ فروش شیر خام تلسیه در سه ماه ابتدایی سال نسبت به سه ماه پایانی سال 1399 تغییر زیادی را تجربه نکرده است اما این میزان نسبت به سه ماه ابتدای سال 1399 رشدی 67% را تجربه کرده است.

  • دلیل عدم رشد قیمت شیرخام در ماه های اخیر قیمت گذاری دستوری از سوی دولت است.

عملکرد حقیقی و حقوقی

مقایسه رفتار قیمت و عملکردسهامدارن نشان می دهد در شش ماه گذشته بین این دو همبستگی متوسطی وجود داشته است و قیمت سهم تا حدودی از رفتارسهامدران حقیقی تاثیر می پذیرد.

تطبیق قیمت و شاخص کل

مقایسه رفتار سهام و شاخص کل نشان می دهد این دو در ماه های اخیر رفتاری مشابه یکدگر داشته اند اما در برخی مواقع قیمت سهام و شاخص فاقد همخوانی بوده اند.

استراتژی های پیش رو تلیسه:

این شرکت درنظر دارد تا علاوه بر استفاده حداکثری از ظرفیتها و امکانات موجود در واحد گاوداری، بهینه سازی الگوی کشت کشاورزی با اجاره یا خرید اراضی کشاورزی در جهت تکمیل فرآیند تولید ، تکثیر و پرورش بچه ماهی  تولید ماهی قزل آلای با کیفیت اقدام نماید که در این صورت احتمالا شاهد تاثیر مثبت در رشد سودآوری شرکت خواهیم بود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *