بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد تاصیکو | 24 مهر ماه 1399

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد تاصیکو | 24 مهر ماه 1399

شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین (تاصیکو) زیرمجموعه هلدینگ تامین اجتماعی (شستا) است. این شرکت تمرکز سرمایه گذاری های خود را در حوزه فعالیت های معدنی قرار داده است و در این حوزه یکی از تاثیر گذار ترین هلدینگ های ایران به شمار می رود.  ترکیب سهامداران این شرکت در نمودار زیر آورده شده است.

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد تاصیکو | 24 مهر ماه 1399

در نمودارهای زیر میتوانید وضعیت سبد سرمایه گذاری بورسی و غیر بورسی تاصیکو را در پایان سال مالی منتهی به اردیبهشت 99 مشاهده کنید:

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد تاصیکو | 24 مهر ماه 1399
بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد تاصیکو | 24 مهر ماه 1399

همانطور که مشاهده می شود تاصیکو نزدیک به 87 درصد از سرمایه خود را در حوزه فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی سرمایه گذاری کرده است و در نتیجه از این حیث عملکرد شرکت به شدت به تحولات این حوزه وابسته است.

با توجه به ماهیت سرمایه گذاری شرکت تاصیکو، درآمدهای عملیاتی این شرکت از محل سود سرمایه گذاری ها شناسایی می شود. از این حیث در پایان سال مالی 99 درآمدهای عملیاتی شرکت نسبت به سال قبل با رشد 179 درصدی روبرو بوده است.

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد تاصیکو | 24 مهر ماه 1399

با توجه به رشد ناچیز هزینه های مالی در سال 99، سود خالص شرکت اصلی با رشد 203 درصدی مواجه شده است.

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد تاصیکو | 24 مهر ماه 1399

در بررسی عملکرد شرکت های سرمایه پذیر و صورت های مالی تلفیقی گروه، چند نکته مهم وجود دارد.

مهمترین منابع درآمدی شرکت های گروه، فروش محصولات و سود ناشی از سرمایه گذاری ها بوده است. در این بین با توجه ثبات نسبی حجم فروش داخلی و صادراتی در اکثر شرکت ها، رشد 73 درصدی این بخش مربوط به افزایش نرخ محصولات بوده است.

در مقابل درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها که 16 درصد از کل درآمدهای گروه را شکل می‌دهد در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 402 درصد رشد داشته است. ذکر این نکته ضروری است که با توجه به شناسایی این درآمدها از محل فروش سرمایه گذاری ها نمی توان از تکرار آن اطمینان حاصل کرد.

بررسی وضعیت و تحلیل بنیادی نماد تاصیکو | 24 مهر ماه 1399

فعالیت های شرکت به طور مستقیم تحت تاثیر ریسک بازار نیست، اما از طریق فعالیت شرکتهای تابعه تحت تاثیر این ریسک قرار دارد. ریسک بازار در اثر نوسانات قیمت دارایی ها در بازار ایجاد می‌شود. این ریسک شامل ریسک نرخ ارز و ریسک سایر قیمت‌ها است. فعالیتهای گروه سرمایه‌گذاری صدر تامین ، با عنایت به اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از مواد اولیه از طریق واردات تامین می‌شود، شرکت در وهله اول در معرض ریسک تغییرات ارز قرار دارد. هیچگونه تغییری در آسیب پذیری شرکت از ریسک‌های بازار یا نحوه مدیریت و اندازه گیری آن ریسک‌ها، رخ نداده است.

عملکرد سال جاری نماد تاصیکو

براساس صورت های مالی سه ماهه، تاصیکو تا پایان مرداد ماه توانسته است به ازای هر سهم سود 95 ریالی شناسایی کند. این سود از محل فروش سرمایه گذاری ها شناسایی شده است و معادل 41 درصد از سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها در کل سال مالی قبل بوده است.

نماد تاصیکو نیمه تیر ماه به دلیل نوسان 50 درصدی قیمت متوقف و ملزم به برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی شده است که یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این کنفرانس، تایید برنامه های تاصیکو برای عرضه‌ی زیر مجموعه ها از جمله زغال سنگ طبس در بازار سرمایه بوده است.

این شرکت همچنین در سال مالی جاری اقدام به افزایش سرمایه‌ی 55 درصدی از دو محل سود انباشته و آورده نقدی سهامداران کرده است.

جمع بندی

تاصیکو به عنوان بازوی سرمایه گذاری شستا در حوزه سرمایه گذاری در فعالیت های معدنی و یکی از تاثیرگذارترین هلدینگ های این حوزه شناخته شده است. این شرکت بیشترین تمرکز خود را معطوف به سرمایه گذاری در حوزه استخراج کانه های فلزی کرده است. در سال مالی گذشته، بین سرمایه گذاری های انجام شده توسط این شرکت؛ مس باهنر، توسعه معادن و فلزات(ومعادن) و زغال سنگ طبس بیشترین سود سهام را برای این شرکت به ارمغان آورده اند. با توجه به رشد بازار سرمایه در سال جاری، برنامه های شرکت جهت عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه در بازار سرمایه و عملکرد سه ماه نخست سال جاری، انتظار می رود عملکرد شرکت مشابه سال گذشته با رشد همراه باشد.

تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *