تحلیل بنیادی ارز دیجیتال بیت کوین (9 اردیبهشت ماه 1399)

تحلیل بنیادی ارز دیجیتال بیت کوین (9 اردیبهشت ماه 1399)

پس از ریزش قیمت بیت کوین (BTC) در ماه مارس، بازار ارزهای دیجیتال با افزایش تقاضای خریداران مواجه شده است. در حال حاضر ارزش بازار از مرز 220 میلیارد دلار عبور کرده است و بیت‌کوین در تلاش برای عبور از مقاومت 8000 دلار است. بیت‌کوین در عبور از این مقاومت با چه چالش‌هایی روبروست؟ عوامل تاثیر گذار در رشد قیمت کدامند؟

کرونا مهم‌ترین چالش پیش روی بازارهای جهانی

  • با عبور امریکا از یک میلیون مورد، تعداد مبتلایان بیماری کرونا در جهان از مرز 3 میلیون نفر گذشت. به گفته بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، تبعات اقتصادی ویروس کرونا ممکن است به وخامت بحران رکود دهه 1930 میلادی باشد. بانک‌های مرکزی دنیا در تلاشند تا با چاپ پول بخشی از شدت فشار ناگهانی ناشی از ویروس کرونا را بکاهند.
  • ترازنامه فدرال رزرو با افزایشی ۵۰ درصدی در ماه گذشته، از مرز ۶ تریلیون دلار عبور کرده است. این به معنای جهشی ۲ تریلیون دلاری از ماه اکتبر سال گذشته میلادی تا کنون است. در شرایط فعلی وال استریت پیش بینی می‌کند که با توجه به تاکید فدرال رزرو بر پایبندی به تمام تعهدات خود برای تعدیل ضربه ناشی از کرونا، ترازنامه فد در سال جاری به ۱۰ تریلیون دلار برسد. جروم پاول، رییس فدرال رزرو، در مصاحبه با ان‌بی‌سی گفته بود که بانک مرکزی جسورانه و بی درنگ به تلاش‌های خود ادامه داده و “انبار مهماتش” خالی نخواهد شد.
  • موتور اقتصاد امریکا در شرایط فعلی با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و تقریبا از حرکت ایستاده است. فعالیت واحدهای تولیدی در نیویورک ۸۰ درصد کاهش یافته است و جی پی مورگان (JP Morgan)، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا، انتظار دارد که تولید ناخالص ملی آمریکا هم در سه‌ماهه دوم سال تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند. سود درآمدهای بانک جی پی مورگان در سه ماه اول سال، ۶۹ درصد افت پیدا کرده است.
  • نارایانا کوچرلاکوتا، رئیس سابق شعبه میناپولیس فدرال رزرو، هشدار داد اوضاع بی‌سابقه کنونی نیازمند اقدامات بی‌سابقه است به همین دلیل فدرال رزرو آمریکا برای کند کردن شتاب رکورد اقتصادی شدید کنونی باید در اجلاس این هفته خود نرخ بهره را برای اولین بار در تاریخ منفی کند. سال گذشته دونالد ترامپ از بانک مرکزی امریکا خواسته بود که نرخ بهره بانکی را به سطح منفی کاهش دهد.
  • “گلدمن ساکس”، شرکت خدمات مالی و بانکداری امریکایی پیش بینی کرده که بر اثر بحران ناشی از ویروس کرونا، نرخ بیکاری در امریکا در سه ماهه دوم سال جاری به 15 درصد خواهد رسید. همچنین تولید ناخالص ملی در امریکا نسبت به سال گذشته، 11 درصد  کاهش خواهد یافت. به گفته گلدمن ساکس، بحران فعلی 4 برابر بدتر از بحرانی مالی سال 2008 خواهد بود.

تاثیر کرونا بر بازار ارزهای دیجیتال


همبستگی بازار ارزهای دیجیتال و بازار جهانی


بر اساس داده‌های سایتهای آماری ارزهای دیجیتال، این بازار در شرایط فعلی همبستگی بالایی با بازار جهانی دارد.  متی گرینسپن معتقد است بحران کووید-19 باعث شده است که همبستگی میان بیت‌کوین و S&P500   به بیشترین میزان خود در 9 سال اخیر برسد. مکس کایزر، از تحلیلگران مطرح ارزهای دیجیتال، علت این موضوع را انتقال غیر قانونی ثروت از شرکت‌ها و کارمندان به بانک‌ها و دولت‌ها دانست.

بازارهای جهانی پس از ریزش شدید صورت گرفته در ماه مارس، بخش قابل توجهی از ضرر خود را جبران کرده‌اند و علیرغم موج شدید بیکاری در امریکا، با توجه به کمکهای مالی امریکا به مردم، بازار سهام در وضعیت خوبی قرار دارد. شاخص سبد سهام موسوم به FANGMAN (فیس‌بوک، اپل، ان‌ویدیا، گوگل، مایکروسافت، اپل و نتفلیکس) ابتدای هفته جاری را تنها 7 درصد پایینتر از بیشینه تاریخی خود آغاز کرد. این موضوع رشد قیمت در بازار ارزهای دیجیتال را نیز در چند هفته گذشته به دنبال داشته است.


چاپ پول توسط بانک های مرکزی دنیا


برایان آرمسترانگ، مدیرعامل صرافی کوین بیس معتقد است برخی از شهروندان امریکایی، با کمک هزینه های دریافتی خود، بیت‌کوین خریداری می‌کنند. بر اساس دیتای منتشر شده توسط آرمسترانگ در توییتر، تعداد معاملات 1200 دلاری (دقیقا برابر با مبلغ بسته حمایتی) در روزهای اخیر افزایش یافته است. پیش از این نیز مکس کایزر، تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال، گفته بود که در شرایط فعلی شرکت‌ها و افراد ثروتمند از طلا برای ذخیره دارایی خود استفاده خواهند کرد و افراد فقیر رو به ارزهای دیجیتال خواهند آورد.

تحلیل بنیادی ارز دیجیتال بیت کوین (9 اردیبهشت ماه 1399)

همانطور که در نمودار بالا ملاحظه می‌کنید، مبادلات 1200 دلاری ارزهای دیجیتال در صرافی کوین بیس، پس از واریز بسته کمکی امریکا به شدت افزایش یافته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بیت‌کوین که در زمان بحران قبلی در سال 2008 متولد شده است، در بحران کنونی به بلوغ رسیده است و بازار ارزهای دیجیتال در حال آماده شدن برای یک حرکت صعودی شارپ مشابه آنچه در سال 2017 رخ داد، می‌باشد.


افزایش مبادلات ارزهای دیجیتال با پشتوانه ثابت


بر اساس داده‌های شرکت TokenAnalyst، فعالیت‌های درون شبکه‌ای ارزهای دیجیتال با پشتوانه ثابت در یک سال اخیر 800 درصد رشد داشته است. در 12 ماه گذشته، 290 میلیارد دلار ارز دیجیتال با پشتوانه ثابت در شبکه جابجا شده‌اند و  در نهایت رشد صورت گرفته جایگاه سوم مارکت ارزهای دیجیتال از نظر ارزش را برای استیبل کوین‌ها رقم زده است.

تا به حال عمده تحلیلگران بر این باور بودند که رشد مبادلات استیبل کوین‌ها بر قیمت بیت‌کوین تاثیر زیادی دارد. اما تحقیقات جدید Richard K Lyons و   Ganesh Viswanath-Natraj نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین همبستگی بسیار کمی با انتشار ارزهای دیجیتال با پشتوانه ثابت داشته است.


استقبال دولت های جهان از فناوری بلاکچین و بازار ارزهای دیجیتال


در ماههای اخیر شاهد افزایش حمایت دولتهای مختلف جهان از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین هستیم:

  • بانک مرکزی هلند از ارزهای دیجیتال ملی حمایت خواهد کرد. به گفته این بانک، در صورتی که اروپا بخواهد ارز دیجیتال ملی خود را عرضه کند، هلند آماده است تا جزء اولین حامیان این پروژه باشد.
  • بسیاری از شرکت‌های خدمات مالی  چین، از جمله بانکهای این کشور در حال توسعه فناوری بلاکچین برای خدمات پرداختی و مالی خود هستند. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، سال گذشته از توسعه فناوری بلاکچین حمایت کرد و از آن پس شاهد رشد روز افزون این تکنولوژی در این کشور بوده‌ایم. به تازگی نیز بانک خلق چین (PBoC) از احتمال استفاده از یوان دیجیتال در  المپیک زمستانی 2022 که به میزبانی چین برگزار می‌شود، خبر داد.
  • مقامات کره جنوبی بازار موجود در فناوری بلاکچین در دنیا را ” فرصتی طلایی” خواندند و اعلام کردند که به دنبال توسعه این تکنولوژی در کره خواهند بود.
  • پایتخت کلمبیا، بوگوتا، دوره‌های آنلاین رایگان در مورد فناوری بلاکچین برگزار خواهد کرد. به گفته شهردار بوگوتا این کلاسها جهت ارتقاء شهروندان برای توسعه فناوری‌های جدید صورت می‌گیرد.

مایک نووگراتز، مدیر عامل گلکسی دیجیتال، افزایش استقبال جامعه جهانی و سیاست‌های کلان اقتصادی در سال جاری را عوامل تاثیر گذار در رشد قیمت خواند. طبق پیش بینی وی بیت‌کوین تا انتهای 2020 بار دیگر بیشنینه قیمت تاریخی خود (20 هزار دلار) را تجربه خواهد کرد.


رشد محبوبیت ارزهای دیجیتال


چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس از افزایش 300 تا 500 درصدی حجم مبادلات ارزهای دیجیتال علیرغم کاهش قیمت بیت‌کوین خبر داد.

بر اساس داده‌های سایت گلس نود، تعداد کاربرانی که بیش از 0.1 بیت‌کوین در اختیار دارند، از مرز 3 میلیون گذشت. تزریق پول توسط بانکهای مرکزی کشورهای مختلف جهان باعث بی اعتمادی مردم نسبت به ارزهای فیات شده است و از طرف دیگر، برخی از مردم ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی بسته‌های حمایتی خود را در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

تحلیل بنیادی ارز دیجیتال بیت کوین (9 اردیبهشت ماه 1399)

کمتر از دو هفته به هاوینگ سوم بیت کوین باقی مانده است


تحلیل بنیادی ارز دیجیتال بیت کوین (9 اردیبهشت ماه 1399)

بر اساس دیتای منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی TheTie، جستجوی عبارت هاوینگ بیت‌کوین به شدت در رسانه‌ها افزایش یافته است.

تحلیل بنیادی ارز دیجیتال بیت کوین (9 اردیبهشت ماه 1399)

بر اساس داده‌های سایت گلس نود، با نزدیک شدن به هاوینگ، دارندگان بیت‌کوین در حال افزایش دارایی خود هستند. هودلرهای بیت‌کوین روزانه 75000 بیت‌کوین معادل 530 میلیون دلار به دارایی‌های خود اضافه می‌کنند.


تاثیر هاوینگ بر مزارع ماینینگ


افزایش سختی شبکه و کاهش قیمت بیت‌کوین، هزینه انرژی مصرفی برای استخراج ارزهای دیجیتال را افزایش داده است. این موضوع باعث شده تا برخی از استخرهای بزرگ دنیا فعالیت خود را متوقف کنند. از طرف دیگر کاهش هزینه نفت در دنیا برخی از تولیدکنندگان نفت و گاز در دنیا به استخراج ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. ادامه این روند در آینده می‌تواند چین را از تسلط خود بر استخراج ارزهای دیجیتال خارج کند.


خبر مرگ رهبر کره شمالی


رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، مدتی است از انظار عمومی غایب است. این موضوع شایعاتی را در مورد بیماری شدید یا حتی مرگ وی تشدید کرده است.


اما مرگ وی چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟


سایت خبری NIKKEI سال گذشته گزارشی منتشر کرد مبنی بر دارایی 670 میلیون دلاری ارز دیجیتال رهبر کره شمالی؛ برخی از تحلیلگران معتقدند در صورت مرگ کیم جونگ اون، شاهد فشار فروش سنگینی در بازار ارزهای دیجیتال خواهیم بود و این موضوع افت شدید قیمت را در بر خواهد داشت.

وضعیت روانی بازار ارزهای دیجیتال

شاخص ترس و طمع کماکان نشان می‌دهد که جو روانی بازار در حال بهبود است و از ترس شدید به مرحله ترس رسیده است.

تحلیل بنیادی ارز دیجیتال بیت کوین (9 اردیبهشت ماه 1399)
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران