تحلیل بنیادی اونس طلا، گاز طبیعی و سایر کامودیتی ها

تحلیل بنیادی اونس طلا، گاز طبیعی و سایر کامودیتی ها

تحلیل بنیادی اونس طلا و فلزات با ارزش

طلا روز جاری سه‌شنبه در بالاترین سطح نزدیک به یک هفته گذشته خود باقی ماند زیرا بازده شاخص دلار و اوراق خزانه‌داری آمریکا که تأثیرات کلیدی بر قیمت‌های شمش دارند، تا حد زیادی ثابت بودند.

هر اونس طلا عمدتاً در 1810.76 دلار ثابت بود. قیمت طلای آمریکا نیز با 0.2 درصد افزایش به 1811.70 دلار رسید.

و شاخص بازدهی اوراق خزانه داری ایالات متحده و شاخص دلار در روز سه شنبه ثابت ماند.

بازدهی بالاتر، هزینه فرصت شمش را افزایش می دهد، در حالی که دلار ضعیف تر، طلا را برای دارندگان ارزهای غیرآمریکایی ارزان تر می کند.

بازارهای سهام جهانی روز دوشنبه مثبت شدند و قیمت نفت کاهش یافت. سرمایه‌گذاران از فروش قوی در فصل تعطیلات ایالات متحده استقبال کردند و نسبت به آسیب اقتصادی ناشی از نوع Omicron کووید-19 نگرانی کمتری از خود نشان دادند.

آمارها نشان داد که نرخ بیکاری ژاپن نیز در ماه نوامبر به 2.8 درصد افزایش یافته، در حالی که ایجاد اشتغال با ماه قبل مطابقت داشته است.  و چین سیاست پولی خود را در سال آینده انعطاف‌پذیر نگه خواهد داشت زیرا به دنبال تثبیت رشد و کاهش هزینه‌های تامین مالی برای کسب‌وکارها است.

به گفته تحلیلگران معاملات طلا احتمالاً در این هفته محدود باقی خواهد ماند.

در سایر فلزات نیز هر اونس نقره با 0.1 درصد کاهش به 23.01 دلار، پلاتین با 0.2 درصد کاهش به 968.51 دلار و پالادیوم 0.6 درصد کاهش یافت و به 1959.48 دلار رسید.

بازار معاملات آتی شکر

معاملات آتی شکر خام در ICE در آخرین هفته دسامبر حدود 19.2 در هر پوند معامله شد که در حول و حوش بالاترین حد یک هفته اخیر، در بحبوحه چشم انداز تقاضای بالاتر و عرضه جهانی محدودتر بود. تحقیقات انجام شده نشان داد که تقاضا برای شکر جهانی در سال های 2021-2022 به میزان 1،485 میلیون تن بیشتر از عرضه خواهد بود. انتظار می‌رود مصرف جهانی شکر با رشد 1.3 درصدی در سال به 184،865 میلیون تن برسد که بالاترین رشد سالانه در 6 سال گذشته است.

در همین حال، شرایط نامساعد جوی چشم انداز تولید مزارع نیشکر در برزیل را کاهش داد. انتظار می رود تولید این منطقه در سال 2021-2022 به 32 میلیون تن برسد که نسبت به سال گذشته 38.5 میلیون تن کاهش یافته است.

بازار عرضه و تقاضای ذرت

معاملات آتی ذرت شیکاگو نزدیک به 6 دلار در هر بوشل معامله شد و در میان نگرانی های تولید به دلیل آب و هوای خشک در آمریکای جنوبی و افزایش قیمت جهانی کود و تقاضای قوی از سوی کره جنوبی در بالاترین حد خود در 5 ماه گذشته باقی ماند.

همچنین، اختلالات عرضه جهانی به دلیل قرنطینه مجدد و تقاضای قوی برای اتانول که سوخت مبتنی بر ذرت است، همچنان از قیمت ها حمایت می کند.

در همین حال، تاجران در چین انتظار دارند که استفاده از ذرت افزایش یابد، زیرا قیمت گندم محلی بالاتر از ذرت است، که باعث می شود گندم جایگزین ذرت در خوراک دام شود. در آخرین گزارشات دسامبر، پیش‌بینی تولید ذرت آمریکا در سال 2021/22 را بدون تغییر در 15.062 میلیون بوشل نگه داشته اند، در حالی که تخمین‌های خود را برای تولید ذرت خارجی بالاتر رفته است. این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که مقدار ذرت خارجی بالاتر است، که بیشتر منعکس‌کننده افزایش برای اوکراین، اتحادیه اروپا، مکزیک و ایران است که تا حدی با کاهش چین جبران خواهد شد.

تحلیل بنیادی گاز طبیعی

معاملات آتی گاز طبیعی در هفته آخر دسامبر نزدیک به 4 دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی انگلیس معامله شد، که در بحبوحه چشم انداز تقاضای قوی تر در داخل، ضرر هفته گذشته را جبران کرد، در حالی که قیمت ها در اروپا بیش از 40 درصد از بالاترین رکورد کاهش یافت.

انتظار می‌رود تقاضا طی دو هفته آینده در میان دماهای سردتر از حد معمول افزایش یابد. تقاضای گاز ایالات متحده، از جمله صادرات، در هفته اول ژانویه به 126.7 میلیارد مکعب در روز افزایش یافته است که از 110.0 میلیارد مکعب در روز در این هفته افزایش یافته است، در حالی که شرکت های صادرات گاز طبیعی در حال حاضر با ظرفیت کاملی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده آسیا و اروپا کار می کنند.

تحلیل قیمت های جهانی پالادیوم

معاملات آتی پالادیوم در میان انتظارات برای بازگشت تقاضا، به ویژه از سوی چین و کاهش محدودیت های زنجیره تامین از نیمه دوم سال 2022 به بالای 1900 دلار رسیده که بالاترین رقم از 22 نوامبر بوده است.

واردات چین نیز به دلیل افزایش تقاضا و تکمیل مجدد انبارها پس از یک سال واردات بسیار کم کاهش خواهد یافت.

و بازار پس از آن از نیمه دوم سال 2022 با کسری فلز مواجه خواهد شد که باعث افزایش بیشتر قیمت ها خواهد شد.

در همین حال، احیای تولید خودرو که در آن پالادیوم در مبدل‌های کاتالیزوری کاهنده آلودگی استفاده می‌شود، تقاضا برای این فلز را در سال 2022 افزایش خواهد داد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *