دلایل افزایش قیمت های نفت، طلا و افت روبل روسیه

دلایل افزایش قیمت های نفت، طلا و افت روبل روسیه

طلا به سمت بالاترین سطح یک ساله بدلیل حوادث اوکراین حرکت می کند

طلا روز سه‌شنبه صعود خود به بالای ۱۹۰۰ دلار در هر اونس را از سر گرفت و به سمت سطوحی که آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۱ مشاهده شده بود حرکت کرد، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال محافظت از ریسک‌های ژئوپلیتیکی و تورمی با این دارایی امن بودند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه استقلال دو منطقه جدا شده در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت و بعداً دستور ورود نیروها به این منطقه را صادر کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این اقدام، دستور تحریم‌ها علیه این دو منطقه جدایی‌طلب را صادر کرد و اتحادیه اروپا متعهد شد که اقدامات بیشتری اتخاذ کند. نفت به دلیل ترس از اینکه یک درگیری بزرگ می تواند عرضه را مختل کند، به بالاترین سطح ۷ سال اخیر رسید و نگرانی ها از فشارهای تورمی بیشتر را افزایش داد. در همین حال، سرمایه گذاران نیز مراقب فدرال رزرو هستند، زیرا انتظار می رود که از ماه مارس چندین بار نرخ بهره را افزایش دهد تا تورم فزاینده را مهار کند.

ادامه افزایش قیمت نفت با تشدید تنش در اوکراین

پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه استقلال دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت و بعداً دستور ورود نیروها به این منطقه را صادر کرد، قیمت نفت خام برنت روز سه شنبه حدود 2 درصد افزایش یافت و به بالای 97 دلار در هر بشکه رسید. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این اقدام، دستور تحریم‌ها علیه این دو منطقه جدایی‌طلب را صادر کرد و اتحادیه اروپا متعهد شد که اقدامات بیشتری اتخاذ کند. مشخص نیست که آیا حرکت روسیه به آن مناطق که مسکو آنها را عملیات حفظ صلح نامید، آغاز تهاجمی بود که غرب هفته ها درباره آن هشدار داده بود یا خیر. در همین حال، پس از اینکه یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه گفت توافق بسیار نزدیک است، سرمایه گذاران به نظارت بر تلاش ها برای احیای توافق هسته ای 2015 ایران ادامه دادند. تحلیلگران پیشنهاد کردند که یک توافق سازنده می تواند بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت خام ایران را به بازار اضافه کند.

ذرت به بالاترین سطح 32 هفته اخیر رسید

با تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین، ذرت به بالاترین سطح 32 هفته اخیر 663 USD/BU افزایش یافت. روسیه و اوکراین یک پنجم تجارت جهانی ذرت را تشکیل می دهند و درگیری در منطقه می تواند صادرات غلات را مختل کند. در همین حال، USDA ذخیره جهانی ذرت را به 302.2 میلیون گزارش کرد که 0.9 میلیون کمتر از برآورد ماه گذشته است. در حالی که ذخایر در فیلیپین در حال افزایش است، برزیل و پاراگوئه با شرایط گرم و خشک مواجه هستند که بر کیفیت و کمیت محصولات تأثیر می گذارد.

ارزش روبل روسیه به پایین ترین حد خود در 15 ماه گذشته رسید

پس از آن که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمانی را امضا کرد که به طور رسمی جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به عنوان واحدهای مستقل به رسمیت می شناسد، USDRUB به پایین ترین سطح 15 ماهه خود یعنی 80.407 کاهش یافت. چند تن از رهبران اتحادیه اروپا تصمیم پوتین را محکوم کردند و گفتند که با تحریم ها علیه کسانی که در این اقدام غیرقانونی دست دارند، پاسخ خواهند داد. همچنین، ایالات متحده دستوری اجرایی صادر خواهد کرد که سرمایه گذاری، تجارت و تامین مالی را برای مناطق جدایی طلب اوکراین ممنوع می کند. در همین حال، الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه گفت که این بانک هنوز تصمیمی در مورد زمان از سرگیری خرید ارز نگرفته است، زیرا این بانک معتقد است که روبل همچنان بسیار نوسانی است. در نشست 11 فوریه، CBR نرخ معیار خود را 100 واحد افزایش داد و به بالاترین حد پنج سال اخیر 9.5 درصد رساند، همانطور که از قبل انتظار می رفت، در حالی که سیاست گذاران هشدار دادند که ممکن است در جلسات آینده افزایش بیشتری برای کنترل تورم صورت گیرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *