فراز و فرود ارزهای دیجیتال در سال گذشته آیا روند صعودی این بازار ادامه خواهد داشت؟

فراز و فرود ارزهای دیجیتال در سال گذشته آیا روند صعودی این بازار ادامه خواهد داشت؟

بیش از یک دهه از معرفی بیت کوین و شکل گیری مفهومی به نام ارزهای دیجیتال می‌گذرد و در طی این مدت این بازار فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. آخرین قله تاریخی بیت کوین در سال 2017 رقم خورده بود که در آن بیت کوین با ناکامی در فتح قیمت 20000 دلار، در یک روند نزولی بلند مدت قرار گرفته بود. حرکت میان مدت بیت کوین در چند سال اخیر را می‌توان در یک کانال صعودی در نظر گرفت که در تصویر مشخص است.

ارزهای دیجیتال در سال 99
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

قیمت پس از رسیدن به سقف کانال در محدوده 20000 دلار، روند نزولی در پیش گرفت و در طول سال 2018، بیت کوین تا محدوده 3000 دلار، که می توان آن را کف کانال در نظر گرفت، ریزش کرد و سپس دوباره به مسیر صعودی خود بازگشت. قیمت پس از برخورد با خط میانی کانال یک پولبک به کف کانال خود داشت، که این اتفاق در حدود یک سال اخیر به وقوع پیوست. پس از این پولبک، بیت کوین در یک روند صعودی پرقدرت قرار گرفت که در طول یک سال اخیر در آن قرار داشته است.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم روزانه در یک سال گذشته، آورده شده است.

ارزهای دیجیتال در سال 99
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

همان گونه که مشاهده می شود بیت کوین در یک سال گذشته از کف کانال خود در یک روند صعودی به سمت سقف کانال جرکت کرده است.

قیمت پس از رسیدن به خط میانی کانال درگیر مقاومت تاریخی خود در زیر قیمت 20000 دلار شد و پس از نوسانی کوتاه در این محدوده در تاریخ 16 دسامبر 2020 با یک کندل پرقدرت ماروبوزو به اندازه حدود %10 از سقف تاریخی خود عبور نمود.

بسیاری از تحلیل گران انتظار یک پولبک به محدوده 20000 دلار را داشتند، اما بیت کوین بدون هیچ پولبکی در طول 67 روز با %200 رشد سقف قیمتی جدیدی را در محدوده 58000 دلار به ثبت رساند.

شیب خط روند صعودی بیت کوین در طول یک سال گذشته پیوسته در حال افزایش بوده و این نشان دهنده حرکت پر شتاب قیمت در این مدت بوده است.

خط حمایت اندیکاتور RSI، که می‌توان از آن به عنوان گارد حمایتی روند صعودی نام برد، در طول یک سال اخیر حفظ شده است. در اندیکاتور مکدی نیز تا به این جا هیچ واگرایی منفی مشاهده نمی‌شود، ازین رو می‌توان به تداوم روند صعودی، امیدوار بود. بنابراین دور از ذهن نخواهد بود که بیت کوین با عبور از آخرین قله خود در محدوده 58000 دلار، بتواند از کانال قیمتی میان مدت خارج شده و سقف‌های قیمتی جدیدی را به ثبت برساند.

در طول یک سال گذشته شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند که به عنوان نمونه می‌توان تسلا، مایکرواستراتژی، گری اسکیل، گوگنهام پارتنر و ایکر را نام برد. ادامه ورود موسسات مالی دنیا به بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند به روند صعودی قیمت بیت‌کوین کمک کند.

تا امروز دو ETF رمزارزی نیز راه اندازی شده است که نشان دهنده استقبال از این بازار در ابعاد جهانی است.

از سوی دیگر شاخص هودل ویو سایت گلس نود که نشان دهنده روند نگهداری بیت‌کوین توسط سرمایه گذاران عمده بازار است، نشان می‌دهد که %17 بیت‌کوین‌های موجود در شبکه بیش از 7 سال است که از کیف پول‌های خود جابجا نشده‌اند که یا به طور کامل از بین رفته‌اند و یا اینکه سرمایه‌گذاران آنها انتظار رشد بسیار بیشتر قیمت بیت‌کوین را دارند.

شاخص قدرت نسبی بیت کوین

شاخص قدرت نسبی بیت کوین (Bitcoin Dominance) نشان دهنده سهم بیت کوین از بازار ارزهای دیجیتال است. عدد این شاخص از تقسیم ارزش بازار بیت کوین به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به دست می‌آید. در بازار ارزهای دیجیتال به تمام ارزها به جز بیت کوین، آلتکوین گفته می‌شود. در واقع با تحلیل این شاخص می توان نسبت رشد بیت کوین به آلتکوین‌ها را محاسبه نمود.

نمودار شاخص قدرت نسبی بیت کوین در ادامه آورده شده است.

ارزهای دیجیتال در سال 99
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

همان طور که مشاهده می‌شود شاخص قدرت نسبی بیت کوین در یک سال اخیر در یک روند نزولی قرار داشته است که بجز یک شکست ناموفق، خط روند نزولی حفظ شده است.

با وجود اینکه در یک سال اخیر بیت کوین روند صعوی پرقدرتی را تجربه کرده اما سهم آن از بازار ارزهای دیجیتال کمتر شده است و دلیل این امر افزایش چشمگیر ارزش آلتکوین ها در این مدت بوده است و در واقع می‌توان گفت آلتکوین‌ها رشد بیشتری را نسبت به بیت کوین تجربه کرده‌اند. رشد بی سابقه بیت کوین و شکست سقف تاریخی آن در سال جاری، باعث جلب توجه سرمایه گذاران به این بازار شده است.

به جرات می‌توان گفتت بسیاری از آلتکوین‌ها باتوجه به ماهیت خود و کاربردپذیری که در حوزه‌های مختلف صنعت و تکنولوژی پیدا کرده‌اند، جذابیت بیشتری را برای سرمایه گذاری دارند.

برندگان و بازندگان بازار در یک سال اخیر

در یک سال اخیر بیت کوین رشد حدود %933 را تجربه کرده است اما همان طور که اشاره شد برخی آلتکوین‌ها رشد بهتری را داشته اند. آلتکوین ها را باید با توجه به ماهیت و کاربردی که برایشان در نظر گرفته شده، مورد بررسی قرار داد.

پروژه‌های زیادی در این فضا شروع به کار کرده اند که حتی با ایده هایی بسیار جذاب وارد بازار شدند اما به دلایل فنی و یا عدم به کارگیری افراد متخصص در نهایت با شکست مواجه شدند. در ادامه پروژهای مطرح در چند دسته بندی مهم از بلاکچین‌ها را بررسی می‌کنیم.

بلاکچین‌های بر مبنای قرارداد هوشمند

اتریوم که از آن به عنوان ملکه بازار ارزهای دیجیتال یاد می‌شود، بلاک چینی بر مبنای قرارداد هوشمند می‌باشد و بستری برای بیشتر توکن‌های بازار است.

در حال حاضر بزرگترین ایراد این شبکه کارمزد بالای تراکنش‌ها در بستر اتریوم می‌باشد که با راه اندازی پروژه اتریوم 2 می‌توان به رفع آن امیدوار بود. هرچند هنوز این آپدیت عملیاتی نشده است اما تاثیر آن را بر افزایش قیمت اتریوم و شکست سقف‌های قیمتی آن دیدیم. در طی یک سال گذشته اتریوم حدود %1230 رشد داشته است و پیش بینی‌ها اهداف قیمتی بالاتری را نیز برای آن در نظر گرفته است.

در حال حاضر پس از اتریوم، کاردانو (ADA) را می توان به عنوان بزرگترین بلاکچین بر مبنای قرارداد هوشمند در نظر گرفت. این شبکه با نزدیک به %3700 رشد در طی یک سال گذشته بسیار موفق عمل کرده است. پولکادات یکی دیگر از بلاکچین‌های بر مبنای قرارداد هوشمند است که در کمتر از یک سال پیش وارد بازار شد اما در همین مدت توانست با حدود %1200 رشد به جایگاه مناسبی دست پیدا کند و تا امروز به عنوان سومین بلاکچین ارزشمند بر مبنای قرارداد هوشمند تبدیل شود.

در این حوزه پروژه‌های پر پتانسیل زیادی وجود دارد که درصورت موفقیت می‌توانند رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کنند به عنوان مثال وی چین، اتم، سولانا و تزوس را می‌توان از این دسته نام برد.

در آن سوی بازار پروژه‌هایی همچون کردیتز (CS) و سیل (SEELE) موفق نشدند جایی در بازار به دست بیاورند و به ترتیب حدود %90 و %70 افت ارزش داشته‌اند. در این گروه تی‌تی‌سی (TTC) و تروچین (TRUE) نیز نتوانستند به اهداف خود برسند.

ارزهای صرافی

افزایش توجه سرمایه گذاران به بازار ارزهای دیجیتال به معنای افزایش معاملات در این حوزه است و این باعث سود آوری صرافی‌ها نیز خواهد شد. از این میان صرافی‌هایی که امکانات بیشتری را در اختیار معامله گران قرار می‌دهند بیشتر مورد توجه خواهند بود. اکثر صرافی‌ها از یک توکن یا ارز داخلی منحصر به فرد خود برای معاملات جفت ارزها استفاده می‌کنند که افزایش حجم نقدینگی در صرافی موجب افزایش ارزش این ارز خواهد شد.

بایننس را به عنوان یکی از بزرگترین صرافی های ارزهای دیجیتال  می‌شناسیم که ارز داخلی آن یعنی BNB در یک سال گذشته حدود %2350 رشد داشته است. صرافی FTX نیز توکن FTT را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که ارزش آن در یک سال گذشته رشد بیش از %1730 را تجربه کرده است.

صرافی‌های غیر متمرکز نیز که در بستر بلاکچین فعالیت می‌کنند و محیطی امن را برای سرمایه گذاری در اختیار کاربران قرار می‌دهند در حال توسعه می‌باشند. از این میان صرافی یونی سواپ (UNI) و سوشی سواپ (SUSHI) را می‌توان نام برد که  هر دو کمتر از یک سال عمر دارند اما به ترتیب با حدود %850 و %550 رشد، به جایگاه مناسبی دست یافتند.

از کریپتو.کام (CRO) نیز به عنوان نمونه موفق دیگری می‌توان نام برد که در طی یک سال اخیر نزدیک به %450 رشد را تجربه کرده است. ر نقطه مقابل می توان صرافی دیجیتکس (DGTX) را نام برد که نتوانست نقدینگی بالایی را جذب کند و ارزش آن در یک سال گذشته نزدیک به %80 افت داشته است.

بلاکچین های بر مبنای پرداخت

بسیاری از بلاکچین ها برای تسهیل پرداخت های الکترونیک به روی کار آمدند و در واقع می‌خواهند جایگزینی برای پول‌های فیات باشند. بیت کوین را هم می‌توان در این دسته جای داد اما کارمزد بالا و سرعت پایین انجام تراکنش‌ها در بیت کوین آن را برای پرداخت‌های خرد و روزمره مناسب نمی‌کند. ارز دیجیتال ریپل (XRP) نیز در این دسته قرار دارد که با وجود حدود %180 رشد در طول یک سال گذشته، نمی توان آن را جزو ارزهای مستعد بازار دانست. دعوای حقوقی ریپل با سازمان بورس آمریکا باعث افت نزدیک به %70 ارزش این شبکه شده است و تا قبل از تعیین تکلیف دادگاه باید آن را از لیست خود حذف نمود.

لایت کوین (LTC) با نزدیک به %490 رشد یکی از ارزهای مطرح این دسته است که علاوه بر کارمزد پایین سرعت تراکنش مناسبی نیز دارد. در رده بعدی بیت کوین کش (BCH) قرار می‌گیرد که توانسته حدود %200 رشد را در یک سال اخیر تجربه کند و با توجه به پتانسیل بالایی که برای انجام پرداخت‌های خرد دارد می‌توان انتظار رشد بیشتری را برای آن داشت. یکی از بزرگترین برندگان این بخش را می‌توان دوج کوین (DOGE) نامید که با بیش از %3000 رشد در یک سال گذشته به جایگاه مناسبی رسیده است. استلار (XLM) و مونرو (XMR) نیر با حدود %900 و %500 رشد در یک سال اخیر سود خوبی را به معامله گران داده‌اند. شاید نتوان بیت کوین اس وی (BSV) را جزو بازندگان این دسته قرار داد جرا که ارزش آن در یک سال اخیر حدود %80 رشد داشته اما قطعا جزو برندگان نیز به حساب نخواهد آمد و باید دید که آبا تغییرات جدید این بلاکچین آن را برای پرداخت‌های خرد جذاب می کند یا خیر. کاراتگلد () یکی از بازندگان این دسته است که نتوانست جایگاهی در سیستم‌های پرداخت کسب کند و حدود %40 از ارزش خود را از دست داد. ارزهای ای‌بی‌سی کوین (ABBC) و سی‌وی‌تی (CVT) را نیز می توان جزو شکست خورده های بازار در نظر گرفت چراکه هیچ کدام نتوانستند به اهداف خود برسند و ارزش خود را از دست دادند.

سایر بلاکچین‌های جذاب

چین لینک (LINK) بلاکچینی است که به منظور ایجاد بستری برای ارتباط بلاکچین‌های مختلف ایجاد شده است. ایده این شبکه بسیار کارامد است و در صورت موفقیت می‌تواند بسیار ارزشند شود. هرچند این بلاکچین در یک سال گذشته موفق شده با بیش از %1100 رشد در جایگاه دهم بازار قرار گیرد اما می‌توان جایگاه‌های بالاتری را برایش در نظر گرفت.

شبکه تتا (THETA) بلاکچینی بر مبنای اشتراک محتوا و ویدئو می‌باشد. با استفاده از بستر بلاکچین در شبکه‌های اجتماعی می‌توان از امنیت و حفظ حریم شخصی کاربران اطمینان داشت.  پروژهای زیادی به این منظور ایجاد شده‌اند ولی بسیاری از آن‌ها در نهایت شکست خوردند و نتوانستند در مقابل شبکه‌های اجتماعی فعلی ایستادگی کنند. اما شبکه تتا بسیار موفق عمل کرده و توانسته کاربران بسیاری را جذب نماید و ارزش آن در یک سال گذشته بیش از %10000 رشد داشته است.

یکی از پروژه‌های بسیار جذاب در حوزه ارزهای دیجیتال سیستم های وام دهی و وام گیری می‌باشد. آوه (AAVE) یکی از پروژه‌های موفق در این زمینه بوده که در یک سال گذشته با رشدی نزدیک به %18000 توانسته نظر سرمایه گذاران را به خود جذب کند.

با پیشرفت تکنولوژی و هوشمند سازی تجهیزات روزمره زندگی نیاز به اینترنت اشیا بسیار ضروری به نظر می‌رسد. یکی از پروژه‌های بلاکچینی که در این زمینه فعالیت می‌کند شبکه آیوتا (MIOTA) است که بستری امن را برای اینترنت اشیا در محیط بلاکچین فراهم نموده است. این بلاکچین در یک سال گذشته حدود %950 رشد داشته است اما با توجه به پنانسیل بالایی که برای گسترش بیشتر دارد می‌تواند رشد بیشتری نیز داشته باشد.

یکی دیگر از کاربردهای بلاکچین ایجاد فضای ذخیره سازی ابری غیر متمرکز است. مهمترین مزیت این سیستم را می‌توان امنیت بالای این فضا دانست که با توجه به ماهیت غیر متمرکز بودن این شبکه در بستر بلاکچین است.

فایل کوین (FIL) یکی از بلاکچین‌هایی است که به خوبی در این زمینه فعالیت کرده و ارزش آن در یک سال اخیر بیش از %5700 رشد داشته است.

پروژه های جدید

پروژه بت (BAT) در زمینه سازمان دهی فضای تبلیغات اینترنتی فعالیت می‌کند. اساس این پروژه بر این مفهوم شکل گرفته است که مردم حق دارند انتخاب کنند می‌خواهند در هنگام گشت‌زنی در اینترنت با مطالب تبلیغاتی روبرو شوند یا خیر و در صورت تمایل به مشاهده مطالب تبلبغاتی باید پاداش دریافت کنند. این پروژه در بستر بلاکچین شکل گرفته است و شامل یک توکن به نام بت و یک مرورگر به نام Brave  می‌باشد که در آن تمام مطالب تبلیغاتی مسدود شده است.

تبلیغ کنندگان می‌تواند با پرداخت توکن بت مطالب تبلیغاتی خود را منتشر کنند و کاربران در صورت تمایل به مشاهده مطالب تبلیغاتی توکن بت دریافت می‌کنند. در واقع این بلاکچین با پرداخت هزینه تبلیغات به کاربران آنها را در سود تبلیغات شریک می‌کند. توکن بت در یک سال گذشته %550 رشد داشته است و با توجه به جذابیت بالایی که این پروژه دارد، جای رشد بیشتری نیز خواهد داشت.

بسیاری از مردم از انحصار گوگل در اینترنت و به جای گذاشتن رد پای خود در این فضا نگران هستند. پروژه های زیادی در راستای حفظ حریم خصوصی با کمک بلاکچین فعالیت می‌کنند. یکی از پروژه‌های جذاب در این زمینه پریسرچ (Presearch) است.

این بلاکچین در واقع یک موتور جستجو غیر متمرکز است که با رمزنگاری مطالب نه تنها هیچ ردپایی از جستجوهای شما در اینترنت باقی نمی‌گذارد بلکه فیلترهای متداولی که موتورهای جستجو فعلی مثل گوگل بر اساس موقعیت مکانی شما بر روی نتایج جستجو اعمال می‌کنند را نیز حذف کرده است.

پریسرچ به ازای استفاده شما از این موتور جستجو به شما توکن اختصاصی خود را پرداخت می‌کند که در یک سال گذشته بیش از %550 رشد داشته است و با توجه به اینکه این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی خود می‌باشد می‌توان انتظار رشد بیشتری را همزمان با پیشرفت پروژه داشت.

یکی از پروژه های بسیار جذاب در محیط بلاکچین آودیوس (AUDIUS) است. این پروژه در واقع یک محیط اشتراک گذاری موسیقی در فضای بلاکچین است. ایده این پروزه آزادی همه افراد برای دسترسی به اشتراک گذاری محتوای صوتی خود است.

کاربران می‌توانند با استفاده از توکن داخلی این شبکه هزینه دریافت آهنگ مورد نظر خود را مستقیما به تولید کننده اثر پرداخت کنند. عمر این پروژه به کمتر از یک سال می‌رسد اما در همین مدت توانسته بیش از %760 رشد داشته باشد که نشان دهنده اقبال کاربران و هنرمندان به این شبکه بوده است.

سخن پایانی

بیت کوین تنها بهانه‌ای برای معرفی شبکه بلاکچین به دنیای تکنولوژی بود و امروزه پروژه‌هایی بسیار کارآمدتر از آن در محیط بلاکچین شروع به کار کرده‌اند. شاید در آینده  بیت کوین تنها به عنوان یک کالای لوکس و آنتیک بین مجموعه داران دست به دست شود.

از این رو بسیاری از سرمایه گذاران بیت کوین را به عنوان یک سرمایه امن شناسایی کرده‌اند چرا که  با توجه به محدودیت تعداد و افزایش تقاضا، انتظار رشد قیمت بالایی را از آن دارند.

اما همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد آلتکوین‌ها پتانسیل رشد بالاتری را نسبت به بیتکوین خواهند داشت، اما برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال باید به ماهیت و هدفی که پروژه به آن منظور ایجاد شده است توجه کرد.

همان طور که در آمار اشاره شد، پروژه‌های جذاب بسیاری در بازار وجود دارند که در صورت رسیدن به اهداف خود می‌توانند بسیار ارزشمند شوند، اما در این میان نیز کم نیستند پروژه‌هایی که یا نتوانستند به اهداف خود در سپیدنامه پروژه دست پیدا کنند و یا به دلیل انتخاب تیم فنی غیر تخصصی نتوانستند محیطی کارآمد در بستر بلاکچین ایجاد نمایند و ارزش خود را از دست داده اند.

در سال آینده نیز این اتفاق تکرار خواهد شد و این بازار برندگان و بازندگان بسیاری خواهد داشت، بهتر است با دیدی باز به سرمایه گذاری پرداخت و قبل از خرید هر ارزدیجیتال تمام جزئیات آن پروژه را مورد بررسی قرار داد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *