برنامه‌ پیشنهادی وزارت اقتصاد و دلالت‌های آن بر روند بازارها

برنامه‌ پیشنهادی وزارت اقتصاد و دلالت‌های آن بر روند بازارها

وزارت اقتصاد و دارایی من‌جمله وزارت‌خانه‌هایی است که سیاست‌های اتخاذی آن مسیر تمامی بازارهای دارایی(اعم از طلا، سکه، مسکن و بورس) را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین شناخت وزیر احتمالی و برنامه‌های پیشنهادی وی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

سید احسان خاندوزی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد، اولویت‌های اول برنامه خود را منتشر کرد. در برنامه‌ی وی بر نقش اوراق و بازار بدهی تاکید شده است. در شرایط فعلی که اقتصاد ایران با کسری بودجه زیاد و تورم‌های افسارگسیخته مواجه است، استفاده از ابزار اوراق می‌تواند تورم را کنترل و میان سال‌های مختلف سرشکن نماید.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

اوراق به مثابه ابزار کنترل تورم و ترمزی برای بازارها

در سال جاری میزان فروش اوراق به نسبت میزان کسری بودجه‌ای که دولت با آن مواجه است بسیار پایین بوده و ریشه‌ی این معضل در نرخ‌های غیرواقعی اوراق نهفته است. طبعا لازمه‌ی افزایش فروش اوراق، متناسب‌سازی نرخ آن با تورم انتظاری است؛ این‌کار فروش اوراق و درنتیجه کنترل تورم و تا حدی بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در صورتی‌که نرخ اوراق به شکل قابل توجهی افزایش یابد، اصلاح قیمت در بازاراهای دارایی، من‌جمله بورس، دور از ذهن نیست. بنابراین سهامداران باید به این موضوع دقت نمایند. پرواضح است که همواره اتخاذ هرگونه سیاست اقتصادی با بده‌-بستان میان بازارهای مختلف همراه است، طبعا برای کنترل تورم و جلوگیری از کاهش قدرت خرید خانوارها باید ابزارهای مهمی همچون اوراق بدهی دولتی بکار گرفته شوند.

مالیات بر عایدی سرمایه در نقش کنترل تقاضای سفته‌بازانه در بازارها

طرح دیگری که خاندوزی در دوره‌ی حضورش در کمیسیون اقتصادی مجلس پی‌گیر تصویب و اجرای آن بوده، وضع مالیات بر عایدی سرمایه است.
اجرای این طرح می‌تواند تقاضای سفته‌بازانه در بازارهای طلا، سکه، دلار، خودرو و مسکن را تا حدی کاهش دهد.(در حال حاضر هیچ‌صحبتی از اعمال مالیات بر سهام به میان نیامده است)

طی روزهای آتی تحلیل جامعی از ترکیب کابینه، سیاست‌های احتمالی و مکانیسم اثرپذیری بازارهای مختلف از سیاست‌های مزبور ارائه خواهیم داد.

متن کامل برنامه‌‌ی اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را از اینجا مطالعه نمائید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *