بازار جهانی نفت در سالی که گذشت و چشم انداز آینده آن

بازار جهانی نفت در سالی که گذشت و چشم انداز آینده آن

در ابتدای سال 2020 شاهد وقوع پاندمی کرونا در جهان بودیم که این پدیده باعث تاثیرات منفی بیشماری در اقتصادها شد و کشورها را وادار به سیاست های حمایتی از اقتصاد کرد.

در بحران قبلی که در سال 2007 الی 2008 در آمریکا شروع شد و به بحران مالی در حوزه مسکن معروف بود شاهد افت تولید ناخالص ملی کشورها بودیم و بازار نفت در این دوره بدلیل وضعیت بد اقتصادی ریزش های سنگینی را از سطوح بالای 147 دلاری تجربه کرد و ظرف مدت یکسال در دسامبر 2008 به عدد 36 دلار در هر بشکه رسید. این یعنی سقوط آزاد 75 درصدی نفت طی یکسال آن هم بدلیل وضعیت بد اقتصاد در جهان

بنابراین هرگاه بحران اقتصادی در جهان بوجود می آید اولین تاثیر آن روی بازار نفت خواهد بود زیرا پویایی اقتصاد از بین رفته و نیاز صنایع به انرژی کاهش می یابد.

اما همواره پس از اتمام بحران های مالی و اتمام دوران ریکاوری اقتصاد ها شاهد بهار نفتی برای کشورهای تولید کننده نفت بودیم به طوریکه پس از اتمام بحران 2008 شاهد رشد قیمت نفت از محدوده 38 دلار به 128 دلار بودیم و نیاز کشورها به انرژی افزایش یافته بود.

در حال حاضر پس از فروکش کردن بحران کرونا سطح تقاضای شدیدی برای انرژی از جمله نفت خام در جهان بوجود آمده است و قیمت های نفت که افت های سنگینی را تجربه کرده بودند به سطوح بالایی برگشتند. در این برهه از زمان جنگ روسیه و اوکراین نیز مزید بر علت شده و با گمانه زنی ها در مورد حذف نفت روسیه از بازار نفت قیمت های این طلای سیاه مجددا صعودی شد و توانست کانال 14 ساله نزولی خود را بشکند.

از دید تکنیکالی میبایست این اتفاق شکست کانال رخ میداد زیرا با تورم گسترده در سطح جهان قیمت های نفت هم باید خود را با افت ارزش پول متعادل میکردند و همانند سایر کامودیتی ها رشدهای فراوانی را ثبت می نمودند.

چشم انداز قیمت نفت در سال آینده

در نمودار زیر قیمت های نفت موفق به شکست کانال 14 ساله شده و در قواعد تکنیکال وقتی نمودار قیمتی موفق به شکست یک کانال بلندمدتی میشود میتواند به سرعت به اندازه ارتفاع کانال شکسته شده رشد قیمت پیدا کند. در اینجا اهداف قیمتی برای نفت طی یکسال آینده اعداد 134، 176 و حتی 281 دلار در نظر گرفته شده است که باید دید این سطوح برای نفت محقق خواهند شد یا خیر.

نمودار تحلیل تکنیکال هفتگی نفت برنت

جهت مشاهده ی نمودار با کیفیت بهتر کلیک کنید

سخن پایانی

در سالی که گذشت قیمت های نفت بدلیل قرنطینه ها و محدودیت اقتصادها تحت فشار سنگینی قرار گرفته بود اما پس از فروکش کردن این بحران، تقاضای بالایی برای بازار نفت بوجود آمده است. جنگ روسیه و اوکراین نیز همانند کاتالیزوری به این افزایش تقاضا دامن زد و باعث شد فنر فشرده شده ی قیمت های نفت آزاد گردد. درست است که از نظر تکنیکالی قیمت های نفت می تواند به سطوح 176 الی 281 دلاری برسد اما باید دید کشورهای توسعه یافته و مصرف کننده اصلی نفت همچون آمریکا چین و اروپا این قیمت ها را تحمل خواهند کرد یا خیر؟ در آخرین اظهارات مقامات اتحادیه اروپا آمده است که در صورت رسیدن قیمت نفت به 150 دلار در هر بشکه کل رشد اقتصادی این اتحادیه به صفر خواهد رسید و تورم شدیدی دامن گیر آنها خواهد شد پس از این جهت بسیار حائز اهمیت است که اقتصادهای برتر قیمت های بالای این کالای استراتژیک را بتوانند هضم کنند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *