بررسی وضعیت نفت، طلا و سایر کامودیتی ها در ابتدای 2022

بررسی وضعیت نفت، طلا و سایر کامودیتی ها در ابتدای 2022

نفت

قیمت نفت در روز دوشنبه با شروع بازار در سال 2022 با توجه به تمرکز عرضه‌کنندگان قبل از نشست روز سه‌شنبه اوپک پلاس، افزایش یافت، اگرچه افزایش موارد کووید-19 همچنان باعث کاهش تقاضا شد.

نفت خام برنت با ۵۹ سنت معادل ۰.۷۶ درصد افزایش به ۷۸.۳۷ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 63 سنت معادل 0.84 درصد افزایش به 75.84 دلار در هر بشکه رسید.

کاهش عرضه از لیبی در آستانه نشست سازمان اوپک پلاس احساسات بازار را مثبت نگه داشته است. شرکت نفت دولتی لیبی روز شنبه اعلام کرد که به دلیل تعمیر خط لوله اصلی بین میادین سماح و دهرا، تولید نفت این کشور به مدت یک هفته 200 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

در همین حال، چهار منبع گفتند، اوپک پلاس احتمالاً به برنامه خود برای اضافه کردن 400 هزار بشکه در روز به عرضه در ماه فوریه پایبند خواهد بود.

سال گذشته، قیمت نفت به دلیل بهبود اقتصاد جهانی پس از رکود همه‌گیر کووید-19 و محدودیت تولید حدود 50 درصد افزایش یافت، حتی در شرایطی که شیوع کرونا به بالاترین حد خود در سراسر جهان رسید.

تحلیلگران نفت پیش‌بینی قیمت‌های خود را برای سال 2022 کاهش داده‌اند، نوع جدید ویروس کرونا برای بازیابی تقاضای سوخت خطر مازاد عرضه را به همراه دارد و در همین حین تولیدکنندگان نفت بیشتری تولید می‌کنند.

پیش‌بینی شده که میانگین قیمت نفت برنت در سال 2022 به 73.57 دلار در هر بشکه خواهد رسید که حدود 2 درصد کمتر از توافق 75.33 دلاری در نوامبر است. این اولین کاهش در پیش بینی قیمت 2022 از زمان نظرسنجی اوت است.

تخمین زده می شود که نفت خام آمریکا در سال 2022 به طور متوسط 71.38 دلار در هر بشکه باشد، در حالی که در ماه قبل اجماع 73.31 دلار بود.

شرکت‌های انرژی ایالات متحده برای 17 ماه متوالی به تعداد سکوهای نفت و گاز طبیعی اضافه کردند زیرا قیمت‌های بالاتر نفت موجب شده شرکت های حفاری‌ به سمت توسعه چاههای جدید کشانده شوند.

بر اساس گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی که روز پنجشنبه منتشر شد، تولید نفت خام آمریکا در اکتبر به 11.47 میلیون بشکه در روز افزایش داشته، زیرا تولید در خلیج مکزیک به دلیل بهبود این منطقه از طوفان ها افزایش یافته است.

ذرت

معاملات آتی ذرت در بحبوحه نگرانی های تولید و تقاضای قوی به ویژه از سوی کره جنوبی، 23 درصد نسبت به سال قبل جهش کرد و در پایان دسامبر به 6 دلار در هر بشل معامله شد.

آب و هوای خشک در آمریکای جنوبی و افزایش قیمت کود، چشم انداز عملکرد این محصول را کاهش داده. همچنین، اختلالات عرضه و تقاضای قوی برای اتانول، سوخت مبتنی بر ذرت، همچنان از افزایش قیمت ها حمایت می کند.

در همین حال، تاجران در چین انتظار دارند که استفاده از ذرت افزایش یابد زیرا قیمت های بالاتر گندم محلی باعث گران شدن گندم برای جایگزینی ذرت در خوراک دام می شود. موسسه مطالعات کشاورزی آمریکا پیش‌بینی تولید ذرت این کشور در سال 2021/2022 را بدون تغییر در 15.062 میلیون بوشل تخمین زد ، در حالی که تخمین‌های خود را برای تولید ذرت در جهان بالاتر برد زیرا افزایش برای اتحادیه اروپا و اوکراین بیش از کاهش تولید در چین بوده است. این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که بیشترین افزایش تولید جهانی ذرت برای اوکراین، اتحادیه اروپا، مکزیک و ایران است که تا حدی با کاهش تولیدات چین جبران می‌شود.

شکر

معاملات آتی شکر خام در پایان دسامبر با 18.8 دلار به ازای هر پوند معامله شد و تا 21 درصد در سال 2021 جهش کرد. زمستان سخت و غیرمعمول در برزیل که بزرگترین تولید کننده و صادرکننده جهان است، باعث شد تا یخبندان تولید را در منطقه مرکز-جنوب کشور مختل کند و منجر به کاهش سالانه 51 و 67 درصدی تولید در ماه های اکتبر و نوامبر شد.

گروه صنعتی Unica تولید منطقه را از 38.5 میلیون تن به 32 میلیون تن کاهش داده است. تقاضا نیز برای این محصول  در سال 2021-2022 به میزان 1485 میلیون تن بیشتر از عرضه خواهد بود. انتظار می‌رود مصرف جهانی شکر با رشد 1.3 درصدی در سال 2022 به 184865 میلیون تن برسد که بالاترین رشد سالانه در 6 سال گذشته است.

طلا و فلزات با ارزش

قیمت طلا در روز دوشنبه ثابت ماند زیرا بازدهی بالاتر اوراق خزانه داری ایالات متحده به دلیل افزایش شیوع ویروس کووید-19 در سطح جهان، احساسات خرید دارایی های امن را کاهش داد.

اوراق خزانه 10 ساله معیار سال 2021 نیز با بیشترین افزایش بازدهی از سال 2013 به پایان رسید. لازم به ذکر است که بازدهی بالاتر اوراق هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بهره را افزایش می دهد.

ویروس کرونای جدید در سراسر جهان در دوره هفت روزه به رکورد بالایی رسیده است، به‌طور میانگین روزانه بیش از یک میلیون مورد از 24 تا 30 دسامبر شناسایی شده است.

تخفیف‌های طلا در هند در آخرین هفته سال 2021 به بالاترین سطح در پنج ماه گذشته رسید زیرا مصرف‌کنندگان در کشورهای آسیایی در میان محدودیت‌های جدید مرتبط با ویروس، خرید خود را تا تعطیلات پایان سال متوقف کردند.

در سایر فلزات نیز هر اونس نقره با 0.2 درصد کاهش به 23.23 دلار رسید، پلاتین 0.8 درصد افزایش یافت و به 970.27 دلار رسید و پالادیوم با 0.6 درصد افزایش به 1903.39 دلار رسیده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *