بازگشت نفت و گاز طبیعی به مدار صعودی

بازگشت نفت و گاز طبیعی به مدار صعودی

نفت

قیمت نفت در روز چهارشنبه با کاهش ارزش دلار، با بازگشت ریسک پذیری دوباره افزایش یافت زیرا برخی از دولت ها در برابر اعمال قرنطینه برای جلوگیری از گسترش نوع جدید کووید-19 مقاومت می کنند و همانطور که چین اعلام کرد می تواند رشد اقتصادی را حفظ کند.

قیمت نفت معمولاً به صورت معکوس نسبت به دلار آمریکا حرکت می کند و دلار ضعیف تر، کالاها را برای کسانی که ارزهای دیگر دارند ارزان تر می کند.

در همین حال، یک مقام ارشد برنامه ریزی دولتی چین روز چهارشنبه گفت پکن برای کمک به رشد اقتصادی از جمله افزایش هزینه های دولت، تقویت حمایت از تولیدکنندگان و تثبیت زنجیره تامین صنعت تلاش خواهد کرد.

برخی از دولت‌ها تلاش می‌کنند از اعمال محدودیت‌های جدید همه‌گیری برای کاهش سرعت گسترش نوع ویروس کرونای، از جمله در بریتانیا و استرالیا جلوگیری کنند، که باید به حمایت از تقاضای سوخت کمک کند.

گاز

در بحبوحه افزایش صادرات ایالات متحده و پیش بینی های داخلی برای هوای سردتر در ماه آینده، معاملات آتی گاز طبیعی آمریکا حدود 3.9 دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا معامله شد و از پایین ترین سطح 5 ماهه خود یعنی 3.69 دلار در 17 دسامبر بهبود یافت.

قیمت های بی سابقه در اروپا به دلیل اختلال در جریان گاز روسیه در یک خط لوله کلیدی مرتبط با سطح پایین ذخایر و آب و هوای سرد، حمل محموله ها از ایالات متحده را افزایش داده است. در همین حال، در برخی از مناطق ایالات متحده، انتظار می‌رود که دما در حوالی کریسمس نسبتاً کاهش یابد، و  پیش‌بینی میشود که تقاضای گاز طبیعی ایالات متحده در این هفته از 109.7 میلیارد مکعب در هفته گذشته به 123.7 میلیارد مکعب برسد.

پالادیوم

احیای بخش خودرو باعث افزایش تقاضا برای فلز پالادیم شده است، چراکه در اگزوز موتورها استفاده می شود.

خودروسازان برای خنثی کردن آلاینده های مضر، پالادیوم را در لوله های اگزوز تعبیه می کنند و برای سال ها گسترش فروش خودرو و تشدید قوانین آلایندگی منجر به افزایش تقاضا و کمبود عرضه خواهد شد.

پالادیوم کمتر از 500 دلار در هر اونس در سال 2016 قیمت داشت و به اوج بی سابقه 3017.18 دلار در ماه مه رسید که افزایشی بیش از 500 درصد داشته است.

اما پس از کمبود تراشه های نیمه هادی که خودروسازان را مجبور به کاهش تولید کرد، قیمت ها به حدود 1800 دلار کاهش یافته است.

با کاهش کمبود تراشه، تولید خودرو در سال 2022 می تواند 15 درصد افزایش یابد و بازار پالادیوم را به کسری تقریباً 500،000 اونسی و قیمت ها را به 2500 دلار یا حتی بالاتر برساند.

پالادیوم نقطه مقابل مواد باتری است. احتمالاً تا آنجایی که چشم کار می کند، تقاضای آن از سال 2024 کاهش می یابد. صنعت خودرو در حال حاضر حدود 85 درصد از عرضه پالادیوم جهان را مصرف می کند.

طلا و فلزات با ارزش

قیمت طلا در روز سه‌شنبه کاهش یافت زیرا دلار مقداری بهبود پیدا کرد و اشتها را برای دارایی‌های پرریسک‌تر بازگرداند و سرمایه‌گذاران نیز به دنبال خطرات اقتصادی ناشی از نوع جدید ویروس کرونا بودند.

طلا با 0.2 درصد کاهش به 1786.50 دلار در هر اونس رسید. شاخص دلار همراه با بازدهی خزانه داری ایالات متحده در حال بهبود است بنابراین کمی بر طلا فشار  خواهد آورد.

شمش اغلب به عنوان پوششی در برابر جهش های بزرگ در قیمت های مصرف کننده در نظر گرفته می شود، اما افزایش نرخ بهره ممکن است فشارهای تورمی را مهار کند و همچنین جذابیت طلای بدون بازده را کاهش دهد.

در سایر فلزات نیز هر اونس نقره با 1.2 درصد افزایش به 22.50 دلار رسید و پلاتین در 932.00 دلار ثابت ماند.

مس و فلزات اساسی

قیمت مس روز سه‌شنبه به دلیل کاهش ارزش دلار و نگرانی‌ها در مورد عرضه محدود، افزایش یافت، زیرا پیش‌بینی می‌شد تقاضا برای این فلز صنعتی به دلیل سیاست تسهیل کمی در چین تقویت شود.

قرارداد های تحویلی مس سه ماهه در بورس فلزات لندن با ۱ درصد افزایش به ۹۵۳۹ دلار در هر تن رسید. پرمعامله ترین قرارداد مس ژانویه در بورس آتی شانگهای نیز با 0.5 درصد افزایش به 69230 یوان (10864.89 دلار) در هر تن بسته شد.

مس که به طور گسترده در پروژه‌های زیرساختی استفاده می‌شود، اغلب به‌عنوان معیاری برای سلامت اقتصاد جهانی در نظر گرفته می‌شود و چین بزرگترین مصرف‌کننده آن است.

نگرانی های عرضه اخیراً با تعلیق تولید در معدن مس لاس بامباس در پرو تشدید شده است.

در سایر فلزات نیز آلومینیوم بورس فلزات لندن با 0.8 درصد افزایش به 2691.5 دلار در تن، نیکل با 1.2 درصد افزایش به 19570 دلار در تن، سرب با 0.1 درصد افزایش به 2296.5 دلار در تن و قلع با 0.8 درصد افزایش به 38500 دلار در تن رسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *