نگاه بازارهای جهانی به داده‌های اقتصادی

نگاه بازارهای جهانی به داده‌های اقتصادی

طی روزهای اخیر داده‌های اقتصادی مهمی منتشر شد و بازارهای جهانی نیز واکنش متناسب به آن نشان دادند، امروز نیز داده‌های تورمی آمریکا منتشر خواهد شد که مسیر آتی بازارها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سیگنال متناقض شاخص مدیران خرید

هفته‌ی گذشته ابتدا شاخص مدیران خرید(PMI) بخش تولیدی آمریکا منتشر شد و آمار آن پایین‌تر از حد انتظار بود. همین امر انتظار از فدرال رزرو برای افزایش شدید نرخ بهره را کاهش داد.

پایین بودن آمار واقعی شاخص PMI باعث کاهش نرخ بهره اوراق شد و تقاضا برای دارایی‌های ریسکی را افزایش داد و درنتیجه قیمت طلا و سهام آمریکا افزایش یافت، همچنین یورو، پوند و دلار استرالیا نیز در برابر دلار آمریکا تقویت شدند.

اما با فاصله‌ی دو روز، شاخص PMI بخش خدمات منتشر شد و این‌بار، برخلاف انتظار، شاخص مزبور بالاتر از پیش‌بینی‌ها بود و درنتیجه انتظار بازارها نیز برگشت کرد و مجددا با پرش نرخ بهره اوراق، بازارهای مالی نیز روند کاهشی را در پیش گرفتند.

مسیر بازارها بعد از داده‌های تورمی

امروز آمار تورم آمریکا در ماه سپتامبر منتشر خواهد شد، اهمیت این آمار از این جهت است که می‌تواند تا حد زیادی تصمیم فدرال رزرو را برای تعیین نرخ بهره در جلسه‌ی آتی تحت تاثیر قرار دهد. نمودار پایین تورم آمریکا در ماه آگِست و ماه سپتامبر را نشان می‌دهد.

طبق نمودار فوق، پیش‌بینی این است که تورم سالانه آمریکا کاهش یابد. بنابراین در صورتی‌که رقم اعلامی فدرال رزرو بالاتر از عدد پیش‌بینی باشد، انتظار از فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره نیز اوج می‌گیرد، این امر، نرخ بهره اوراق را افزایش داده و شاخص دلار نیز تقویت خواهد شد و در نقطه‌ی مقابل، بازارهای مالی با کاهش تقاضا و بعضا افزایش عرضه مواجه خواهند شد.

اما اگر رقم اعلامی تورم آمریکا، پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد، می‌توان انتظار تضعیف دلار و افزایش تقاضا برای دارایی‌های مالی را داشت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *