اقتصاد ایران در معرض رکود

اقتصاد ایران در معرض رکود

گزارش شامخ که به طور مستمر توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر می‌شود، وضعیت رونق و رکود بخش‌های مختلف اقتصاد را از نگاه مدیرانِ خرید(یا فروش) شرکت‌ها و صنایع بزرگ روایت می‌کند.

در این شاخص، عدد ۵۰ بیانگر عدم تغییر وضعیت اقتصاد نسبت به ماه قبل است و اعداد بالاتر از آن، نشان‌دهنده رونق و پایین‌تر از ۵۰ نیز نشانه‌ی رکود اقتصادی است.

در مردادماه، شاخص مدیران خرید(شامخ) برای چهارمین ماه متوالی به روند کاهشی خود ادامه داد و به کمتر از 50 واحد رسید که بیانگر فاز رکودی اقتصاد ایران است.

شامخ اقتصاد

تداوم رکودِ سفارشات صنایع

بر اساس آخرین آمار مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، میزان سفارشات جدید مشتریان در صنایع بزرگ به کم‌ترین مقدار خود در چهار ماه اخیر رسیده و در وضعیت رکودی قرار دارد.

شامخ سفارشات جدید

کاهش استخدادم نیروی انسانی

همچنین میزان استخدام نیروی انسانی در مردادماه کاهش یافته، این درحالی است که سه ماه قبل از آن، این روند صعودی بوده است.

شامخ استخدام نیروی انسانی

رکود بر صنایع چیره شد

در مردادماه، از میان 12 صنعت مورد بررسی، هشت صنعت در وضعیت رکود قرار گرفته‌اند. بیشترین رکود مربوط به صنعت فرآورده‌های نفت و گاز بوده است.

در مردادماه 1402 دو بخش موجودی مواد اولیه و سفارشات جدید مشتریان، کم‌ترین عدد شامخ را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین ارقام مربوطه بسیار پایین‌تر از 50 واحد بوده که وجود رکود در این دو بخش را منعکس می‌کند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • تنها راه نجات اقتصاد این کشور اجرای قدرتمند قانون قطع دست فاسدان و دزدان است که رهبری مثل رهبر کره شمالی باید داشته باشیم

  • تنها راه نجات اقتصادایران توسعه بخش کشاورزی باتامین اب وبرق ارزان قیمت که با توسعه شعاع فولیهای مولدهای جریان برق بدون سوخت باانرژی پتانسیل خودران وانتقال دام طیور به مناطق مناسب این حرفه دسترسی اسان علوفه ونهادهای دامی وشرایط اب وهوایی مناسب بانگاه پایین اوردن قیمت تمام شده تولید نی تواند تاحدودی مرهمی به زخم اقتصاد مالید

    • شیر مادر چرا ما فرعی را گرفتیم و اصل را ول کردیم مگر اقتصاد فقط کشاورزی و دامداری است