مهم ترین اخبار صندوق های سرمایه گذاری در مهرماه 99

مهم ترین اخبار صندوق های سرمایه گذاری در مهرماه 99

در این گزارش مهم‌ترین اخبار حواشی صندوق های سرمایه گذاری در مهرماه 99 را با هم بررسی می‌کنیم.

صندوق پالایشی یکم و داستان ادامه دار بلاتکلیفی آن

بعد از عرضه سهام بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها در اردیبهشت ماه و در قالب صندوق‌های قابل معامله دولتی (ETF)، دومین مرحله از عرضه این صندوق‌ با سهام پالایشی‌ها در نخستین روزهای شهریور ماه انجام و تعداد قابل توجهی از افراد در این پذیره‌نویسی مشارکت کردند.

زمان بازگشایی نماد صندوق پالایشی یکم و معاملات آن در بازار در میان سرمایه‌گذاران با ابهاماتی همراه است که در این زمینه «راضیه صباغیان»، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اعلام کرد: مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی امکان معامله برای صندوق‌های ETF فراهم می‌شود. با توجه به اینکه پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم تا ۳۰ شهریور ماه ادامه داشت؛ بنابراین باید از اوایل آبان ماه امکان معامله برای این صندوق فراهم شود.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به تعداد افراد شرکت‌کننده در پذیره‌نویسی دومین مرحله از عرضه صندوق‌های قابل‌معامله (ETF)، گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده، حدود چهار میلیون نفر از سرمایه‌گذاران در پذیره‌نویسی این صندوق مشارکت داشتند که ارزش واحدهای خریداری شده بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: تعداد مشارکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی دومین مرحله از صندوق‌های قابل معامله دولتی (ETF) دو برابر افراد مشارکت‌کننده در دارا یکم بوده است.

با اینحال هنوز این صندوق باز نشده است و دلیل آن عدم ثبت افزایش سرمایه شرکت های پالایشی در پرتفوی صندوق عنوان شده است. NAV این صندوق اکنون به حدی رسیده است که حتی با احتساب تخفیف 30 درصدی در زمان پذیره نویسی، باز هم سرمایه گذاران در ضرر قرار دارند. میزان افت ارزش سهام موجود در پرتفوی صندوق پالایشی یکم باعث شده است که بازدهی این صندوق به بیش از منفی 6 درصد برسد.


باقیمانده سهام دولت در سه بانک در قالب دارا سوم عرضه می‌شود

باقیمانده سهام دولت در این بانک‌ های تجارت، ملت و صادرات در قالب صندوق دارا سوم ارائه می‌شود و اکنون این طرح در مرحله اخذ مصوبه دولت است که بعد از تصویب، چگونگی ارائه این سهام مشخص می‌شود.

معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد اینکه ارزش باقیمانده سهام دولت در سه بانک چقدر است، گفت: به قیمت امروز بورس (21 مهر99) ارزش این سهام ۲۴ هزار میلیارد تومان است که قرار است در قالب دارا سوم و از طریق بورس اوراق بهادار تهران به مردم ارائه شود.

این صندوق با تخفیف ۲۰ درصد برای هر کد ملی تا سقف ۵ میلیون تومان در آبان ماه ارائه می‌شود.

بر اساس این گزارش، در راستای واگذاری تصدی‌های دولت به مردم و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات از طریق سهام عدالت به مردم واگذار شده بود و هنوز سهم دولت در هر یک از این بانک‌ها حدود ۲۰ درصد باقی‌مانده بود که مقرر شد دولت باقیمانده این سهام را به مردم ارائه کند، اما با وجود اینکه باقیمانده این سهام در قالب صندوق قابل معامله بورسی (ETF) یا همان دارا یکم در سال جاری ارائه شد، همه این سهام  به فروش نرسید و از حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش سهام دولت حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان به مردم ارائه شد و باقیمانده سهام نزد دولت ماند.

اکنون دولت می‌خواهد باقیمانده سهام خود را در این بانک که به حدود ۲۴ هزار میلیارد رسیده ، در قالب صندوق دارا سوم و از طریق بورس به مردم ارائه کند.


صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه پارتیان مجوز گرفت

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه پارتیان، به عنوان نخستین صندوق تخصصی سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد.

سرمایه‌گذاری‌های این صندوق بر استارت‌آپ‌هایی خواهد بود که در مراحل اولیه و میانی رشد و فعال در زمینه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات باشند.


صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی توازن کوروش مجوز گرفت

سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز فعالیت صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی توازن کوروش را صادر کرد .

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی توازن کوروش در اجرای ماده ۲۸ و بند ۶ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ۱۳۸۴ و ماده ۲ قانون توسعه ابزارها ونهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴  قانون اساسی مصوب آذر ۸۸  با مجوز این این سازمان نزد مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران، به عنوان نهاد مالی ثبت شده است.


درج صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله خاتم ایساتیس پویا در بورس تهران

بر اساس مصوبه‌ بورس اوراق بهادار تهران، از تاریخ سی­ ام مهر ماه 1399 صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله خاتم ایساتیس پویا جهت سرمایه­ گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت با نماد «خاتم (KHATAM)» در فهرست نرخ‌های بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران درج ‌گردید.

مدیر این صندوق، شرکت سبدگردان ایساتیس پویا کیش، موسسان آن کارگزاری ایساتیس پویا، سرمایه­ گذاری ایساتیس پویا و شرکت سبدگردان ایساتیس پویا کیش می ­باشند. همچنین متولی صندوق موسسه حسابرسی فاطر و بازارگردان آن نیز صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی امید لوتوس پارسیان می باشند.

این صندوق حداکثر 100000000 واحد سرمایه­ گذاری خواهد داشت که تعداد 99000000 واحد آن به عنوان واحدهای عادی در نظر گرفته شده است .

پذیره‌نویسی صندوق سرمایه گذاری خاتم ایساتیس پویا قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران از روزسه شنبه مورخ 1399/08/06 لغایت دو شنبه مورخ 1399/08/12 انجام خواهد شد.


صندوق سرمایه‌گذاری «امین آشنا ایرانیان» پنج ستاره شد

شرکت رتبه‌بندی «برهان» در آخرین گزارش خود درباره عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، به عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری «امین آشنا ایرانیان»، درجه «۵ MFR-(پنج ستاره)» را اعطا کرد. در این رده‌بندی، ۵ MFR- به عنوان بالاترین درجه تعیین شده است. گزارش شرکت رتبه‌بندی برهان حاکی از ترکیب مناسب سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی صندوق «امین آشنا ایرانیان» و تناسب پراکندگی حجم سرمایه در آن است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *