مروری بر مهمترین اخبار صندوق های سرمایه گذاری در شش ماه نخست سال 99

مروری بر مهمترین اخبار صندوق های سرمایه گذاری در شش ماه نخست سال 99

در این گزارش مهم ترین اخبار مرتبط با حوزه صندوق های سرمایه گذاری در شش ماهه اول سال 99 را گردآوری کرده‌ایم.

صندوق های ETF دولتی

بی شک پر سر و صدا ترین  و مهمترین خبر در حوزه صندوق های سرمایه گذاری، مربوط به صندوق های ETF دولتی در بازار بورس است. در نیمه نخست سال 99 دولت تصمیم گرفت تا در قالب صندوق های سهامی برخی از سهام خود در شرکت های بورسی را به مردم عرضه کند.

در همین راستا صندوق واسطه گری مالی یکم معروف به “دارا یکم” و صندوق پالایشی یکم معروف به “پالایش”، در بازار بورس عرضه شدند و پذیره نویسی آنها انجام شد. گفته می شود سومین صندوق ETF دولتی نیز به بازار خواهد آمد.

صندوق دارا یکم مربوط به سهام شرکت های بانکی و بیمه ای بود و صندوق پالایشی یکم سهام شرکت های پالایشی را پوشش می داد. احتمالا صندوق سوم مربوط به سهام شرکت های فلزی و خودرویی خواهد بود.

دو صندوق “دارا یکم” و “پالایشی یکم” حدودا به فاصله سه ماه از هم عرضه شدند. صندوق “دارا یکم” با سقف مشارکت 2 میلیون تومان و “پالایشی یکم” با سقف مشارکت 5 میلیون تومانی به بازار سرمایه آمدند.

صندوق های جدید سال 99

در شش ماه اخیر صندوق های جدید به بازار سرمایه معرفی شدند. سرعت عرضه و آغاز به کار صندوق های سرمایه گذاری جدید در بازار سرمایه در نیمه نخست سال99 نسبت به گذشته به طرز چشمگیری افزایش داشته است. اقبال عمومی به بازار سرمایه و حجم نقدینگی سرازیر شده به آن را می توان مهمترین دلیل ارتقای ابزارهای نوین مالی دانست.

8 صندوق سرمایه گذاری تازه وارد به بازار سرمایه کشور را در جدول زیر می‌بینید:

ردیفنام صندوقنوع صندوقنماد صندوق
1ارزش آفرین بیدارسهامی ETFارزش
2واسطه گری مالی یکمسهامی ETFدارا یکم
3پالایشی یکمسهامی ETFپالایش
4مدیریت ثروتسهامی ETFمدیر
5اعتماد داریکدرآمد ثابت ETFداریک
6فیروزهجسورانه ETFونچر
7الماس کوروشدرآمد ثابت( مبتنی بر صدور و ابطال واحد)
8اندوخته آمیتیسدرآمد ثابت( مبتنی بر صدور و ابطال واحد)

روی خط خبر

در این بخش به صورت کوتاه و خلاصه، مهمترین اخبار مربوط به صندوق های سرمایه گذاری در شش ماه نخست سال 99 را بررسی می کنیم.

  • صندوق سرمایه گذاری، بهترین روش واگذاری استقلال و پرسپولیس شمرده شد. معاون سابق سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه هنوز عزم و جدیتی برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود ندارد گفت: بهترین راه حل خصوصی سازی همه باشگاه های ورزشی این است که همه سهام دولت را به یک صندوقی ببریم و سهام صندوق را واگذار کنیم.
  • صندوق گنجینه یکم آوید که تا پیش از این جزو صندوق های با درآمد ثابت مبتنی بر صدور و ابطال واحد بود؛ با  تغییر نوع به صندوق با درآمد ثابت قابل معامله در بورس (بدون تقسیم سود) تغییر پیدا کرد و اساسنامه جدید آن در اسفندماه سال 98 در سازمان بورس و اوراق بهادار مورد تایید قرار گرفت. نماد بورسی این صندوق “گنجین” نامگذاری شد.
  • موافقت اصولی سازمان بورس با تاسیس اولین صندوق کالایی کشاورزی: معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در خصوص ویژگی مهم صندوق های کالایی گفت: صندوق های کالایی کشاورزی به لحاظ حد نصاب سرمایه گذاری و اساسنامه مطابق صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا هستند و قرار است سرمایه های جذب شده را بر پایه اوراق بهادار مبتنی بر کالا و نه خود آن محصولات، سرمایه گذاری کنند.
  •  دامنه نوسان ETF‌های بورسی به ۱۰ درصد کاهش یافت. دامنه نوسان روزانه صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله سهامی و مختلط در بورس اوراق بهادار تهران از روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۹.۰۴.۱۶ به ۱۰ (ده) درصد کاهش یافت. باید توجه کرد برخی از صندوق های ETF در بورس و برخی در فرابورس هستند و این قانون صرفا برای صندوق های ETF بورسی می باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • با سلام . چگونه میتوانم با مدیر مسعول حساب اختصاصی خود تماس بگیرم ؟