آخرین تحولات بنیادی نفت و طلا در روز گذشته

آخرین تحولات بنیادی نفت و طلا در روز گذشته

نفت

پس از افزایش های خیره کننده قیمت نفت در روز جمعه اندکی کاهش یافت، زیرا بازار نگرانی‌های عرضه ناشی از ناآرامی‌ها در قزاقستان و قطعی برق در لیبی را کاهش داد.

نفت خام برنت با 24 سنت معادل 0.3 درصد کاهش به 81.75 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 56 سنت معادل 0.7 درصد کاهش به 78.90 دلار در هر بشکه رسید.

نفت برنت نیز 5.2 درصد افزایش یافت، در حالی که WTI در هفته اول سال 5 درصد افزایش یافته و قیمت ها در بالاترین حد خود از اواخر نوامبر به دلیل نگرانی های عرضه افزایش یافته است.

اعتراضاتی در مناطق نفت خیز غربی قزاقستان پس از برداشته شدن سقف قیمت دولتی بوتان و پروپان در روز سال نو آغاز شده بود. اما اکنون به نظر می‌رسد که در قزاقستان نیروهای امنیتی، کنترل خیابان‌ها را در دست دارند و نظم در این کشورتا حدودی برقرار شده است.

تولید در لیبی از 1.3 میلیون بشکه در روز در سال گذشته به 729،000 بشکه در روز کاهش یافته است که بخشی از آن به دلیل تعمیرات خط لوله است. هر بشکه نفت برای تحویل در ماه مارس با تخفیف 70 ​​سنت به هر بشکه برای تحویل در فوریه فروخته شد که بالاترین میزان از نوامبر است.

اشتغال ایالات متحده در این کشور در ماه دسامبر در بحبوحه کمبود کارگران کمتر از حد انتظار، افزایش یافت و افزایش شغل ممکن است در کوتاه مدت معتدل باقی بماند زیرا نوع جدید کرونا فعالیت های اقتصادی را مختل خواهد کرد. در همین حال، افزایش عرضه از سوی سازمان اوپک پلاس  با رشد تقاضا سازگار نیست.

داده های دولت نیز نشان داد که ذخایر نفت خام در ایالات متحده برای شش هفته متوالی تا پایان سال کاهش یافته و به پایین ترین حد خود از سپتامبر رسیده است.

همچنین انتظار می‌رود که هوای سرد شدید در داکوتای شمالی و آلبرتا به تولید در منطقه آسیب برساند و اپراتورها را که خط لوله کیستون با ظرفیت 590،000 بشکه در روز را دارد، برای مدت کوتاهی در اوایل هفته تعطیل کنند.

لازم به ذکر است که دکل‌های نفتی ایالات متحده در این هفته با یک افزایش به 481 حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل 2020 است.

نگرانی‌ها در مورد کاهش شدید تقاضای نفت اکنون محو شده است که مشخص شده است که Omicron به اشکال خفیف‌تری از این بیماری نسبت به انواع قبلی ویروس منجر می‌شود، به این معنی که محدودیت‌های گسترده محتمل نیست.

لیتیوم

دادگاه شیلی روز جمعه اعتراض حقوقی گروهی از قانونگذاران را رد کرد که به دنبال جلوگیری از پیشنهاد دولت برای مزایده حقوق لیتیوم است که معدنچیان غول پیکر SQM و Albermarle را جذب کرده است.

قراردادهایی برای اکتشاف و تولید حدود 400،000 تن لیتیوم، فلز مورد استفاده در باتری های وسایل نقلیه الکتریکی و سایر لوازم الکترونیکی در خطر است. SQM شیلی و Albermarle مستقر در ایالات متحده از جمله پنج مدعی برای این قراردادها هستند.

زغال سنگ

دولت جدید جمهوری چک به دنبال ایجاد زمینه برای حذف تدریجی زغال سنگ تا سال 2033 خواهد بود و در عین حال از انرژی هسته ای به عنوان بخشی از آینده انرژی خود نیز حمایت می کند.

این کشور اروپای مرکزی در سال 2020، 43 درصد از برق خود را از زغال سنگ و 37 درصد از نیروگاه های هسته ای تولید می کرد.

این کشور به دنبال تقویت انرژی هسته ای بوده و برنامه هایی برای راه اندازی مناقصه در سال جاری برای یک واحد چند میلیارد دلاری در نیروگاه اکثریت دولتی CEZ  دارد.

جمهوری چک برای گنجاندن انرژی هسته‌ای و گاز در طرح سرمایه‌گذاری سبز اتحادیه اروپا که قوانین پیشنهادی آن در آخرین روز سال 2021 منتشر شد، تلاش کرده بود.

مس

فعالیت‌های ذوب مس جهانی در ماه دسامبر ثابت بود، زیرا کاهش سرعت در چین با افزایش در سایر نقاط از جمله سایر بخش‌های آسیا و آمریکای شمالی جبران شد.

افزایش مجدد سایر تولیدکنندگان عمده مس پالایش شده به پایداری فعالیت جهانی کمک کرده است.

سهمیه بندی برق در چین در سال گذشته منجر به کاهش فعالیت ذوب شد، اگرچه از آن زمان این مقدار کاهش یافته است.

ماهواره ای بیش از 100 کارخانه ذوب را که 80 تا 90 درصد تولید جهانی را تشکیل می دهند، ردیابی می کند. داده ها را به مدیران صندوق، بازرگانان و معدنچیان می فروشد و یک شاخص ماهانه رایگان از فعالیت جهانی ذوب مس منتشر می کند.

و تاکنون شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ذوب مس در آستانه بازی های المپیک زمستانی در چین در ماه آینده کاهش یافته است.

طلا و فلزات با ارزش

طلا در روز جمعه با کاهش ارزش دلار افزایش یافت، اما به دلیل آماده شدن سرمایه گذاران برای تعداد مشاغل در ایالات متحده که می تواند شرط بندی ها را برای افزایش زودهنگام نرخ بهره در ایالات متحده تقویت کند، به سمت بزرگترین سقوط هفتگی خود در شش ماه اخیر پیش رفت.

طلای نقطه ای با 0.2 درصد افزایش به 1792.32 دلار در هر اونس رسید و در مسیر کاهش هفتگی حدود 2 درصدی قرار گرفت که بیشترین میزان از هفته 26 نوامبر تاکنون بود. قیمت طلای آمریکا نیز با 0.1 درصد افزایش به 1791.70 دلار رسیده است.

دلار اندکی عقب نشینی کرده و طلا را به فلز جذاب تری برای خریداران در سایر ارزها تبدیل کرده است.

اما بازدهی شاخص 10 ساله خزانه داری ایالات متحده نزدیک به قوی ترین سطح خود از مارس 2021 ثابت ماند و اشتها برای طلا را که بدون بهره است، مهار کرد.

انتظار می‌رود گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی وزارت کار نشان دهد که نرخ بیکاری از 4.2 درصد در نوامبر به پایین‌ترین میزان در 22 ماه گذشته یعنی 4.1 درصد کاهش می‌یابد با این انتظار که 400،000 شغل در دسامبر اضافه میشود.

داده‌های قوی‌تر اشتغال احتمالاً باعث می‌شود فدرال رزرو زودتر نرخ‌های بهره را افزایش دهد، که می‌تواند برای طلا منفی باشد زیرا نرخ‌های بهره بالاتر ایالات متحده هزینه فرصت نگهداری شمش‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد.

در سایر فلزات نیز هر اونس نقره با 0.2 درصد افزایش به 22.19 دلار، پلاتین 0.5 درصد افزایش یافت و به 969.03 دلار در هر اونس و پالادیوم با 2 درصد افزایش به 1912 دلار در هر اونس رسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *