صنایع کوچک؛ بازیگران بزرگ

کسبوکارهای کوچک و متوسط، در بسیاری از کشورها بازیگران بزرگ و موتور محرکه اصلی برای رشد اقتصادی هستند، اما درست مانند موتور یک ماشین فرسوده که سالهاست به آن رسیدگی نشده، کسبوکارهای کوچک و متوسط هم در غیاب عوامل متعددی همچون پایداری و ثبات در محیط کسبوکار و فضای رقابتی، اثرگذاری مطلوب و مورد انتظار را نشان ندادهاند.
این در حالی است که مطالعات نشان میدهند الگوی توسعه و پیشرفت در کشورهایی همچون چین، متشکل از ظهور و بروز شرکتهای کارآفرین کوچکتر اما سریعتر از شرکتهای دولتی بود؛ چراکه این شرکتها، گاه استراتژیهایی را اتخاذ میکردند که آنها را از همتایان بزرگتر و باسابقهتر خود متمایز میکند. واژه SME که به کسبوکارهای کوچک و متوسط اطلاق میشود، مخفف عبارت Small & Medium Enterprises است که شامل طیف وسیعی از فعالیتهای خانگی تا امور تولیدی و خدماتی است.
«باشگاه اقتصاددانان» روزنامه «دنیایاقتصاد» در این پرونده، به بهانه 22اردیبهشت، روز مشاغل خانگی و تولید، به تعمیق و بررسی درباره کسبوکارهای کوچک و متوسط میپردازد؛ چراکه کشورهای دنیا و اقتصادهای نوظهور بنا بر تجربیات مثبت گذشته، تاکید زیادی بر سیاست رفع موانع موجود بر سر راه کسبوکارها و بنگاههای کوچک و متوسط میکنند. این در حالی است که در ایران، توجه به این بنگاهها، عموما بیش از آنکه جلوه تسهیلگری و رگولاتوری داشته باشد، دستوری و تجویزی است و صنایع کوچک و متوسط، به سبب کمبود بستههای حمایتی صحیح از سوی دولت، آسیب پذیری بالایی دارند.
تازه این تمام ماجرا نیست و برخی از این کسبوکارها بهدلیل خلق بخشنامههای ناگهانی دولتی، نوسانات ارزی، تورم نهادههای تولیدی و دیگر موانعی که در این مقال نمیگنجد، ورشکسته شدهاند.
منبع: دنیای اقتصاد