برترین شرکت های خودروسازی کشور کره جنوبی
تاریخچه شرکت های خودرو سازی کره به سال 1955 بازمیگردد؛ زمانی که «چوی موسونگ»، یکی از بازرگانان کرهای، نخستین خودروی تولید داخل را با استفاده از قطعات دورریز جیپهای نظامی آمریکایی مونتاژ کرد. این خودرو که «سیبال» نام گرفت، نقطه آغازی بود برای شروع حضور پررنگ برندهای خودروسازی کره در بازار جهانی.
صنعت خودروسازی کره در جایگاه پنجمین تولیدکننده بزرگ خودروهای سواری در جهان و چهارمین صادرکننده عمده خودرو (از نظر حجم صادرات) قرار گرفته است. این کشور سالانه بیش از 4.6 میلیون دستگاه خودرو تولید میکند و از این میزان حدود 2.7 میلیون خودرو به بازارهای جهانی صادر میشود.
جالب آنکه در لیست پرفروشترین خودروهای ثبتشده در کره جنوبی، نام مدلهای تولیدی شرکتهای داخلی این کشور به چشم میخورد و حکایت از حمایت بیبروبرگرد محصول داخلی دارد. در ادامه این گزارش، به معرفی برترین برندهای خودروسازی کره میپردازیم؛ برندهایی که با نوآوری در طراحی، ایمنی و پایداری زیستمحیطی، استانداردهای جدیدی در صنعت جهانی ترسیم کردهاند.
جایگاه شرکت های خودروسازی کره در بازار جهانی
صنعت خودروسازی کره به یکی از ستونهای اصلی تولید خودرو در جهان تبدیل شده است. در سال 2023، کره جنوبی حدود 4.24 میلیون خودرو تولید کرد که نسبت به 3.76 میلیون دستگاه در سال 2022 رشد قابلتوجهی را نشان میدهد. برندهای پیشروی شرکتهای خودرو سازی کره توانستهاند حضور چشمگیری در بازارهای جهانی از جمله ایالات متحده، اروپا و کشورهای نوظهور داشته باشند.
دو برند شاخص شرکتهای خودرو سازی کره، یعنی هیوندای و کیا، توانستهاند نفوذ قابل توجهی را در بازارهای جهانی تجربه کنند. مجموع فروش جهانی این دو شرکت در سال 2024 به 7.23 میلیون دستگاه رسید، هرچند این رقم نسبت به سال گذشته با اندکی کاهش همراه بود. با این حال، نقش آنها در تثبیت جایگاه جهانی صنعت خودروسازی کره انکارناپذیر است. در حال حاضر، صنعت خودروسازی کره حدود 13.6 درصد از تولید ناخالص بخش تولیدات صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است. در دسامبر 2024 نیز فروش داخلی پنج شرکت اصلی خودرو سازی کره به 118,812 دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 4 درصدی داشته.
لیست بهترین برندهای خودروسازی کره
در این فهرست قرار است سفری جذاب به دنیای شرکت های خودرو سازی کره داشته باشیم و نگاهی بیندازیم به تاریخچه، دستاوردها و عواملی که این برندها را در بازار رقابتی خودرو متمایز میکنند.
1. هیوندای، مشهورترین برند در میان شرکت های خودروسازی کره
تاسیس: 1967
شرکت مادر: گروه هیوندای
میزان تولید در سال 2024: بیش از 4,216,000 دستگاه
درآمد در سال 2024: 123.58 میلیارد دلار
قطعاً انتظارش را داشتید که در صدر لیست شرکت های خودروسازی کره ای، هیوندای موتور قرار داشته باشد. تقریباً نیمی از نام ماشین های کره ای در ایران یا متعلق به هیوندای هستند و یا کیا موتورز.
هیوندای در سال 1967 تاسیس شد و مسیر رشد خود را با مونتاژ خودروهای فورد کورتینا آغاز نمود، اما خیلی زود به سمت تولید مدلهای اختصاصی خود حرکت کرد. در سال 1975، با معرفی خودروی پونی (Pony)، نخستین خودروی تولید انبوه کره جنوبی را به بازار عرضه کرد؛ خودرویی که پایهگذار مسیر پیشرفت آینده این شرکت شد.
در سال 1986، هیوندای با عرضه مدل اکسِل (Excel) در بازار ایالات متحده، گامی مهم در راستای ورود به عرصه جهانی برداشت و جایگاهش را در صنعت خودروسازی کره تثبیت کرد. امروزه این شرکت بیش از 4 میلیون دستگاه خودرو در سطح جهان تولید میکند و یکی از مهمترین برندهای خودروسازی کره به شمار میرود.
هیوندای علاوه بر تمرکز بر تولید خودروهای برقی (EV)، توجه ویژهای نیز به فناوری سلول سوختی داشته است. در سال 2013، این شرکت اولین خودروی هیدروژنی تولید انبوه تجاری جهان با نام ix35 Fuel Cell را عرضه کرد. سپس در سال 2018، Hyundai Nexo را معرفی کرد؛ نخستین شاسیبلند کراساوور جهان که با فناوری سلول سوختی هیدروژنی کار میکند.
در سال 2023، هیوندای موفق شد فروش جهانی 4,216,680 دستگاه خودرو را ثبت کند که نسبت به سال گذشته 6.9 درصد افزایش داشته است. از این میزان، 762,077 دستگاه در کره جنوبی به فروش رسید که نسبت به سال گذشته 10.6 درصد رشد داشته و 3,454,603 دستگاه نیز در بازارهای خارجی فروخته شده که رشد 6.2 درصدی را نشان میدهد.
این برند برجسته در صنعت خودروسازی کره برنامه دارد با تقویت زیرساختهای تولید جهانی خودروهای الکتریکی و بهبود تنوع محصولات خود از طریق عرضه بیشتر مدلهای شاسیبلند و خودروهای لوکس، حاشیه سود خود را به بیش از 8 درصد افزایش دهد.
سابقه همکاری با خودروسازان ایرانی
هیوندای از جمله شرکت های خودروسازی کره جنوبی است که در طول سالهای گذشته همکاریهای متعددی با شرکتهای ایرانی تجربه کرده. از سال 2005، شرکت راین خودرو از زیرمجموعههای کرمان موتور، مونتاژ مدلهایی نظیر هیوندای آوانته و ورنا را تحت لیسانس هیوندای آغاز کرد. پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2017، هیوندای با کرمان موتور برای مونتاژ مدلهایی مانند i10، i20 و اکسنت در ایران همکاری کرد تا حضورش را در بازار ایران تقویت کند.
با این حال، تحولات ژئوپلیتیکی و بهویژه خروج ایالات متحده از برجام در سال 2018، هیوندای را واداشت تا بازنگریهایی در فعالیتهایش در ایران انجام بدهد. در نتیجه، این شرکت برای رعایت تحریمهای مجدد، همکاری خود را با شرکای ایرانی متوقف کرد.
2. کیا موتورز، از معروفترین شرکتهای خودروسازی کره در ایران
تاسیس: 1944
شرکت مادر: گروه هیوندای
مالکیت: هیوندای (33.88٪)، صندوق بازنشستگی ملی کره (6.91٪)
میزان تولید در سال 2024: بیش از 3,100,000 دستگاه
درآمد در سال 2024: 75.81 میلیارد دلار
کیا بهعنوان یکی از برندهای خودروسازی کره، در حال تبدیل شدن به یکی از سریعالرشدترین شرکتهای خودروسازی در سطح جهان است. کیا موتورز در سال 1998 با هیوندای ادغام شد و این شراکت، به کیا امکان داد تا از فناوریها، پژوهشها و منابع توسعهای مشترک بهرهمند شود.
امروزه کیا با تمرکز بر توسعه حضور جهانی خود، طیفی گسترده از خودروها را ارائه میدهد؛ از خودروهای اقتصادی کرهای گرفته تا شاسیبلندهای لوکس. در سال 2023، این شرکت موفق به فروش 565,826 دستگاه خودرو در بازار داخلی کره جنوبی شد و 1,050,489 دستگاه را به بازارهای جهانی صادر کرد.
در بازار داخلی شرکت های ماشینسازی کره، کیا سورنتو با فروش 85,811 دستگاه در صدر پرفروشترینها قرار گرفت. پس از آن کارنیوال با 69,857 دستگاه و اسپورتیج با 69,749 دستگاه قرار داشتند. در بازار بینالمللی نیز مدلهای نیرو با 138,571 دستگاه و اسپورتیج با 136,290 دستگاه، بیشترین فروش را به خود اختصاص دادند.
در همان سال، درآمد سالانه کیا به 75.81 میلیارد دلار رسید؛ رقمی که نسبت به سال 2022 با درآمد 66.53 میلیارد دلار و سال 2021 با 60.26 میلیارد دلار رشد قابلتوجهی را نشان میدهد. این شرکت موفق شد نسبت بدهی به سرمایه خود را از 19٪ در سال 2022 به 8.2٪ در سال 2023 کاهش دهد.
در سهماهه چهارم سال 2023، کیا رکورد تازهای در فروش خودروهای الکتریکی ثبت کرد. 143,000 دستگاه از مدلهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبرید به فروش رفت که نشاندهنده رشد 18.1 درصدی نسبت به سال گذشته است و نگاهی هم به رشد صنعت ساخت EV و اتومبیلهای هیبرید کیا دارد.
همکاری با شرکتهای ایرانی
کیا از دیرباز با شرکتهای خودروسازی ایران همکاری داشته و تاثیر قابلتوجهی بر ساختار صنعت خودروسازی کشور گذاشته است. در سال 1993، کیا موتورز با سایپا وارد همکاری شد تا تولید پراید را تحت لیسانس این خودروساز ایرانی آغاز کند. پراید در قامت یک سدان کامپکت، در زمان خودش به یکی از پرطرفدارترین خودروهای بازار ایران بدل شد و پلتفرمش در مدلهای داخلی نظیر سایپا صبا (سدان)، نسیم (هاچبک) و 141 (لیفتبک) مورد استفاده قرار گرفت.
اما با بازگشت تحریمهای ایالات متحده در سال 2018، صنعت خودروسازی ایران با چالشهای جدیدی روبهرو شد و همکاریهای بینالمللی با این برند ماشین های کره ای متوقف شدند. در مرداد 1398، سایپا اعلام کرد که کیا موتورز فعالیت خود در ایران را بهدلیل تحریمها متوقف کرده است؛ اقدامی مشابه آنچه پژو، سیتروئن و برلیانس انجام دادند.
با وجود این چالشها، تلاشهایی برای احیای این همکاریها صورت گرفته است. در سال 2017، مذاکراتی بین سایپا و کیا موتورز برای ازسرگیری همکاری آغاز شد تا امکان بازگشت مدلهای کیا به بازار ایران فراهم شود. برخی شرکتهای ایرانی دیگر هم کوشیدهاند تا در زنجیره تامین جهانی کیا نقشآفرینی کنند. بهعنوان مثال، شرکت آرتاش کامپوزیت که در زمینه تولید الکترودهای جوش مقاوم تخصص دارد، در سال 2017 مذاکراتی با کیا موتورز برای تامین قطعات خودرو آغاز کرد که احتمالاً بارقه امیدی به همکاری دوباره این برند موفق خودرو در کره با گروههای صنعتی داخلی محسوب میشود.
3. سانگ یانگ (KG Mobility)
تاسیس: 1954
شرکت مادر: گروه صنعتی KG Group
میزان تولید در سال 2024: 116,099 دستگاه
درآمد در سال 2024: 2.80 میلیارد دلار
KG Mobility که پیشتر با نام سانگیانگ موتورز شناخته میشد، یکی از شرکت های خودروسازی کره است که بهطور تخصصی در زمینه تولید خودروهای شاسیبلند و خودروهای آفرودی فعالیت میکند. این برند طی سالهای اخیر تحولات گستردهای را تجربه کرده تا بتواند جایگاه خود را در بازار جهانی ارتقاء دهد.
در سال 2022، گروه صنعتی KG که یک مجموعه بزرگ در حوزه صنایع شیمیایی و فولاد در کره جنوبی است، شرکت سانگیانگ موتورز را خریداری کرد و در سال 2023 نام آن را به KG Mobility تغییر داد. پس از این تغییر ساختار، عملکرد این برند از شرکت های خودروسازی کره به شکل قابل توجهی بهبود یافت.
در سال مالی 2023، KG Mobility موفق به ثبت فروش تاریخی به میزان 116,099 دستگاه خودرو شد که از این تعداد، 63,345 دستگاه در بازار داخلی کره جنوبی به فروش رسید. این عضو از لیست برندهای خودروسازی کره توانست درآمدی معادل 2.80 میلیارد دلار کسب کند، در حالی که سود عملیاتی آن مرز 3.70 میلیون دلار را گذرانده و به سود خالص به 888,300 دلار دست یافته بود. این اولین بار از سال 2007 تاکنون بود که شرکت میتوانست عملکرد عملیاتی مثبتی را تجربه کند.
پرفروشترین محصول این شرکت، تورس SUV بود که با فروش 44,798 دستگاه در صدر قرار گرفت. پس از آن، مدل رکستون اسپورتز با فروش 16,766 دستگاه در رتبه دوم جای گرفت.
گروه صنعتی KG برنامهریزی کرده تا فروش SUV برقی میانسایز خود، یعنی تورس EVX را افزایش دهد. در پایان سال 2023، این برند از شرکت های خودروسازی کره با شرکت BYD همکاری مشترکی را آغاز کرد که هدف آن توسعه خودروهای برقی و هیبریدی است. در همین راستا، پروژه احداث کارخانه تولید پک باتری در کره نیز در دستور کار قرار گرفت.
4. جنسیس (Genesis)
تاسیس: 2015
شرکت مادر: گروه هیوندای
میزان تولید در سال 2024: 47٬000 دستگاه
درآمد در سال 2024: 361.1 میلیون دلار
جنسیس یکی از زیرمجموعههای لوکس گروه خودروسازی هیوندای است که بهعنوان یکی از برندهای خودروسازی کره در سال 2015 شکل گرفت تا در رقابت با برندهای لوکسی چون مرسدس بنز، بامو و لکسوس ظاهر شود. این برند با هدف تعریف مجدد از مفهوم لوکسبودن، ترکیبی از طراحی دقیق، فناوریهای نوآورانه و تمرکز بر مشتری را سرلوحه خود قرار داد.
از زمان آغاز فعالیت، جنسیس دامنه محصولات خود را توسعه داده و اکنون شامل انواع سدانهای لوکس، شاسیبلندها و خودروهای الکتریکی (EVs) است. هدف این برند، ارائه مجموعهای جامع از خودروهای لوکس برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان بوده که جایگاه آن را در صنعت خودروسازی کره تقویت کرده است.
در سال 2020، جنسیس به نقطه عطفی در مسیر توسعه خود رسید و برای نخستینبار موفق شد فروش سالانه خود را از مرز 100٬000 دستگاه عبور دهد. در آن سال، فروش این برند به 132٬450 دستگاه رسید؛ در ادامه این مسیر، در سال 2021 تعداد 201٬415 و در سال 2022 نیز 215٬128 دستگاه خودرو فروخته شد.
در سپتامبر 2023، جنسیس اعلام کرد که فروش جهانیاش از مرز یک میلیون دستگاه گذشته و دقیقاً به رقم 1٬008٬804 واحد رسیده است. از این تعداد، 690٬177 دستگاه در کره جنوبی و 318٬627 دستگاه نیز در بازارهای بینالمللی به فروش رسیدهاند. آمار فروش در سال 2023 نیز نشان میدهد که حدود 126٬000 دستگاه در کره جنوبی و 68٬798 دستگاه در ایالات متحده آمریکا به فروش رسیدهاند؛ موضوعی که اهمیت برندهای خودروسازی کره را در بازارهای جهانی برجسته میکند.
پرفروشترین محصول این برند، مدل جنسیس G80 است که با فروش جهانی 390٬738 دستگاه – شامل نسخههای الکتریکی G80 – در صدر لیست محصولات قرار دارد.
جنسیس که یکی از شاخصترین برندهای خودروسازی کره محسوب میشود، برنامهریزی کرده است تا تا سال 2030 تمامی محصولات خود را بهصورت فول الکتریکی عرضه کند و تا سال 2035 نیز به زنجیره تولید پایدار دست یابد.
5. آیونیک (Ioniq)
تاسیس: 2020
شرکت مادر: گروه هیوندای
میزان تولید در سال 2024: 742٬000 دستگاه
آیونیک یکی از زیرمجموعههای الکتریکی شرکت هیوندای است که در راستای تقویت حضور این برند در صنعت در حال رشد خودروهای برقی راهاندازی شد. نام «Ioniq» ترکیبی از دو واژه «Ion» بهمعنای ذره باردار الکتریکی و «Unique» بهمعنای منحصربهفرد است.
اولین محصول این برند نوظهور، یعنی Ioniq 5، در فوریه 2021 معرفی شد. این مدل روی پلتفرم اختصاصی E-GMP، پلتفرم ماژولار جهانی الکتریکی هیوندای، ساخته شده و طراحی آن تلفیقی از سبک رترو و آیندهنگر است که از کانسپت معروف پونی کوپه هیوندای در سال 1974 الهام میگیرد. آیونیک 5 در سال 2022 به پرفروشترین خودرو در کره جنوبی تبدیل شد و با فروش 27,399 دستگاه، جایگاه ویژهای در بین برندهای خودروسازی کره پیدا کرد.
دومین محصول این ساب برند، یعنی آیونیک 6، یک سدان آیرودینامیک و زیباست که طراحی آن نیز از کانسپت پرافسی هیوندای الهام میگیرد. در سال 2023، مجموع فروش جهانی آیونیک 6 به 12,999 دستگاه رسید که تنها در سهماهه چهارم سال، 4,681 دستگاه از این تعداد به فروش رسیده بودند.
در مجموع، هیوندای در سال 2023 موفق شد 33,918 دستگاه از مدل برقی آیونیک 5 را بفروشد، در حالی که این رقم در سال 2022 برابر با 22,982 دستگاه بود. خودروهای کاملاً برقی اختصاصی آیونیک شامل آیونیک 5 و 6، بیش از 60 درصد از کل فروش خودروهای برقی هیوندای را به خود اختصاص دادند. در مقاله بهترین ماشین های برقی 2025، مروری بر جدیدترین محصول این برند کره ای یعنی آیونیک 9 داشتیم که باید منتظر ماند و دید چه عملکردی در بازار جهانی از خود نشان میدهد.
6. دوو (DAEWOO)، خالق ماشین های کره ای قدیمی
تاسیس: 1967
شرکت مادر: جنرال موتورز
شرکت خودروسازی دوو که زمانی یکی از برندهای شناختهشده در صنعت خودروسازی کره شناخته میشد، در ابتدا با نام «نشنال موتور» در سال 1937 در منطقه بوپیونگگو، اینچئون کره جنوبی تاسیس شد. این شرکت در طول سالها دگرگونیهای مختلفی را پشت سر گذاشت تا سرانجام در سال 1983 با نام «دوو» فعالیت خود را ادامه داد. در نخستین سالهای فعالیت، این شرکت مدلهایی مانند داتسون بلوبرد را مونتاژ میکرد و بهمرور با شرکتهای بینالمللی همچون تویوتا و جنرال موتورز همکاریهایی برقرار کرد تا خودروهایی را با برندهای مختلف تولید کند.
در دهه 90 میلادی، شرکت دوو گامهای بلندی در عرصه جهانی برداشت و مدلهایی مانند لنس، نوبیرا و لگانزا را معرفی کرد که طراحی آنها توسط طراحان مشهور ایتالیایی همچون جورجتو جوجارو انجام شده بود. همچنین خودرو شهری و جمعوجور ماتیز که در سال 1998 به بازار عرضه شد، به یکی از پرفروشترین محصولات این شرکت تبدیل شد. این خودرو بهویژه در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا محبوبیت زیادی یافت و موفق به کسب جوایز متعددی همچون «خودروی سال» شد. این موفقیتها جایگاه دوو را در میان برندهای خودروسازی کره تثبیت کرد و بار دیگر نقش کلیدی آن را در صنعت خودروسازی کره برجسته ساخت.
با این حال، بحران مالی آسیا در اواخر دهه 90، ضربه سنگینی به گروه دوو وارد کرد و در نهایت این شرکت در سال 1999 ورشکست شد. در سال 2002، شرکت جنرال موتورز با پرداخت 1.2 میلیارد دلار، داراییهای دوو موتورز را خریداری کرد و این شرکت را تحت عنوان «جیام دوو» بازسازی کرد که بعدها در قالب GM Korea در صنعت خودروسازی کره ادغام شد.
در ابتدای دهه 90 میلادی، شرکت دوو با شرکت کرمان موتور ایران همکاری مشترکی را آغاز کرد و خودروی سواری سیلو را به تولید رساند. این همکاری زمینهساز انتقال فناوری و تقویت توان داخلی صنعت خودروسازی ایران شد. اما پس از آنکه جنرال موتورز دوو را تصاحب کرد و با توجه به اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران، این همکاری به پایان رسید و شرکت کرمان موتور به ناچار بهدنبال ایجاد همکاری با سایر شرکتهای بینالمللی رفت. این رویداد نیز یکی دیگر از نمونههای تاثیرگذار تعامل شرکتهای خودرو سازی کره با بازارهای جهانی بود که نقش مهمی در شکلگیری روند توسعه برندهای خودروسازی کره ایفا کرد.
سخن آخر
با اوصافی که از صنعت خودروسازی کره جنوبی، فروش و درآمد شرکت های خودروسازی کره داشتیم، دور از ذهن نیست که برندهای این کشور در کنار بزرگان شرق و اروپا قرار بگیرند. یکی از عوامل کلیدی در رشد کمپانیهای خودروسازی کره جنوبی، حمایتهای دولت این کشور از این بخش است. دولت کره با ارائه مشوقها و برنامههای پشتیبانی، مسیر توسعه خودروهای الکتریکی و هیبریدی را هموار کرده و بستر رشد عمومی صنعت را فراهم آورده. پیرو این اقدامات، جذب سرمایهگذاری خارجی و گسترش دامنه جهانی برندهای خودروسازی کره نیز در وضعیت خوبی بهسر میبرد.
از دیگر عوامل موفقیت صنعت خودروسازی کره میتوان به زنجیره تامین قدرتمند و زیرساختهای توسعهیافته اشاره کرد. در کره، شبکهای گسترده از تولیدکنندگان و تامینکنندگان قطعات فعالیت میکنند که بخش زیادی از اجزای موردنیاز برندهای خودروسازی کره را در داخل کشور تولید میکنند. این مسئله به کاهش هزینهها و ثبات زنجیره تامین کمک شایانی کرده است.
با وجود اینکه تحریمها و نبود زیرساختهای موردنیاز برای خودروهای EV تا حد نامناسبی باعث محدودیت مدلهای پرفروش و پرطرفدار برندهای خودروسازی کره در ایران شدهاند، اما هنوز جای امیدی باقی مانده است. میشود همچنان در بازار صفر و دست دوم شاهد حضور خودروهای کره ای محبوب و باکیفیت بود./ پرشین خودرو
منبع: ایران جیب