آیا جنگ تجاری میان چین و امریکا پایان می‌یابد

آیا جنگ تجاری میان چین و امریکا پایان می‌یابد
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از ایرنا، مذاکرات چین و آمریکا بر سر اختلافات تجاری در نشست جی ۲۰ کلید خورد و بناست که هفته آینده از سر گرفته شود. چین تهدید کرده که محصولات کشاورزی آمریکایی را نخواهد خرید مگر آنکه آمریکایی ها تعرفه های کالاهای چینی و محدودیت‌های اعمال شده بر شرکت […]

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا، مذاکرات چین و آمریکا بر سر اختلافات تجاری در نشست جی ۲۰ کلید خورد و بناست که هفته آینده از سر گرفته شود. چین تهدید کرده که محصولات کشاورزی آمریکایی را نخواهد خرید مگر آنکه آمریکایی ها تعرفه های کالاهای چینی و محدودیت‌های اعمال شده بر شرکت هواوی را کاهش دهند.

پس از آنکه آمریکا روی محصولات صادراتی چینی تعرفه سنگینی بست، چین دست به اقدام مشابهی زد و آمریکا را به شعله‌ور کردن بزرگ‌ترین جنگ اقتصادی در تاریخ متهم کرد.

از سوی دیگر ترامپ بارها چین را به رفتار غیرمنصفانه در مبادلات تجاری با آمریکا متهم کرده و گفته است برای جبران این وضعیت تعرفه‌ها را بر واردات کالا از این کشورها وضع کرده است.

در نشست گروه ۲۰ دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و شی‌جینپینگ، رییس جمهور چین به توافقی برای از سر گیری مذاکرات تجاری دست یافتند و ترامپ گفت که تعرفه‌های جدیدی که تهدید کرده بود بر محصولات چین اعمال می‌کند، در حال حاضر اعمال نخواهند شد.

چین و آمریکا در یک سال گذشته وارد یک رویارویی تجاری تمام عیار شده‌اند. سلاح این دو قدرت اقتصادی جهان در این جنگ، تعرفه یا مالیات بر واردات کالاهای تولیدی یکدیگر است. مناقشه تجاری دو طرف بر رشد اقتصاد جهان تاثیر منفی گذاشته است.

با وجود مذاکره میان دونالد ترامپ و شی‌جینپینگ در نشست گروه ۲۰ چند روز پیش روزنامه دولتی «دِیلی چین» که معمولاً نظرات و بیانات مقامات چینی را منعکس می کند نوشت هنوز راه طولانی برای پایان دادن به جنگ تعرفه‌ها در پیش است.

در این گزارش آمده بود رئیس جمهوری آمریکا از تعلیق وضع تعرفه‌های بیشتر بر کالاهای چینی خبر داده، اما او گفته که تصمیم نهایی درباره شرکت فن‌آوری هواوی در پایان نتایج مذاکرات تعرفه‌ها گرفته خواهد شد.

دولت آمریکا اخیراً محدودیت هایی بر همکاری شرکت های آمریکایی با غول فن‌آوری چین، هواوی که بزرگترین شرکت تولید کننده وسایل و شبکه های ارتباطی جهان است، اعمال کرد که با واکنش شدید پکن همراه شد. آمریکا مدعی شده است که دولت چین توسط شرکت هواوی از دیگر کشورها جاسوسی می‌کند.

پس از محدودیت ها علیه هواوی چین تهدید کرد که فراورده‌های کشاورزی آمریکایی را خریداری نخواهد. چین تاکید کرد که آمریکا باید به قول خود برای فروش تولیدات و تجهیزات به شرکت فناوری مخابراتی هواوی عمل کند و اجازه دهد تا این شرکت آزادانه فعالیت‌های خود را دنبال کند در غیر این صورت چین هم خریدی انجام نخواهد داد.

از سوی دیگر آمریکا تهدید کرده است که اگر در جریان مذاکرات آینده توافق حاصل نشود تعرفه‌های جدیدی را روی ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای ساخت چین که به آن کشور صادر می‌شود، اعمال خواهد کرد. ضمن آنکه ممنوعیت‌های خرید هواوی از آمریکا کماکان به قوت خود باقی است.

گائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین با اشاره به تعرفه ۲۵ درصدی آمریکا بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین تاکید کرد که این تعرفه‌ها باید برای رسیدن به یک توافق نهایی لغو شود.

او افزود: همه تعرفه‌های مضاعفی را که آمریکا از ماه جولای سال ۲۰۱۸ برای چین و بر روی کالاهای این کشور در نظر گرفته است، باید به طور کامل برداشته شود.

کارشناسان امور اقتصادی می‌گویند که حتی اگر دو کشور تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به توافق برسند باز هم رقابت شدید میان آنها در آینده ادامه خواهد یافت.

بر اساس آمارهای رسمی آمریکا، در کل سال ۲۰۱۸ تجارت دوجانبه دو کشور بیش از ۴۱۹ میلیارد دلار به نفع چین بود. آمریکا تنها ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات به چین داشت در حالی که چین بیش از ۵۳۹ میلیارد دلار صادرات به آمریکا انجام داده بود.