چالشهای صنایع دارویی به پخش هم رسید/ تامین نقدینگی به دلیل افزایش مطالبات دولتی و حذف تخفیفات
وضعیت شرکتهای دارویی، از جمله کمبود دارو به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه در اثر تحریمها و کاهش دوره وصول شرکتهای تامین کننده، شرکتهای پخش دارو را متاثر از این وضعیت دچار چالش کرده است.
به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بااقتصاد، عقیل آریننژاد، مدیرعامل شرکت پخش البرز، با اشاره به مشکلات تامینکنندگان، از جمله کاهش دوره وصول شرکتهای تامینکننده و کمبود دارو به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه در اثر تحریمها، کاهش دوره وصول شرکتهای تامینکننده و حذف عمده جوایز تخفیف که قدرت چانهزنی را کم میکند را از مهمترین مولفههای صنعت دارو در سال 97 برشمرد.
وی افزود: تغییرات پیدرپی مدیریتها، بدحسابی و دخالت سازمان بهداشت در نحوه توزیع دارو منجر به این شد که سال گذشته این شرکت در حوزه کالاهای مصرفی شرایط سختی را سپری کند.
آریننژاد تصریح کرد: سال گذشته، به دلیل فروش نقدی ، حاشیه سود کم شده بود و کمبود کالا و نبود نقدینگی وعدم وجود زیرساختهای فنی، منجر به بی اعتمادی تامین کنندگان نسبت به عملکرد شرکت پخش شد.
به گفته این فعال حوزه دارویی، بدهی سررسید گذشته به بازار تامین کننده، سیستم بهرهوری نامناسب، سیستم تسهیلات بانکی و کاهش دوره وصول و پرداخت مطالبات، این شرکت که اولین شرکت پخش سراسری توزیع دارو در کشور است را با چالشهای مهمی روبهرو کرد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مکمل واردات ممنوع است، افزود: درصورتیکه نقدینگی تامین شود، شرکتها در این زمنیه مشکلی ندارند، اما کماکان با دو چالش اصلی کمبود نقدینگی به دلیل افزایش مطالبات دولتی و دیگر حذف تخفیفات، روبهرو هستند.
آریننژاد، به بااقتصاد گفت: موضوع دیگر، بی برنامه بودن دولت برای تخصیص ارز است؛ تامین کننده باید در مدت کوتاهی نقدینگی را تامین کند، موردی که درحال حاضر بسیار شایع شده است. حذف ارز دولتی بسیار به نفع شرکتها است چرا که هزینههای حمل و بستهبندی با ارز آزاد انجام میشود اما دولت ارز دولتی تخصیص میدهد در نتیجه اجازه افزایش نرخ نیز نمیدهد.
وی درباره تاثیر چالشهای صنعت دارو، بر سهام شرکت پخش افزود: وقتی فروش این شرکتها افزایش پیدا کند، به دلیل اینکه ما در فروش بالا مارژین میگیریم، به نفع شرکت و سهام آن است؛ از این رو در موجودیهای شرکت هم سود خواهیم داشت.
آریننژاد افزود: مارکت شرکتهای داروسازی، در حد 300-400 میلیارد تومان برای شرکت پخشی با این عظمت و قدمت، مارکت خیلی بالایی نیست.