زاکانی به شورای شهر فراخوانده شد
دنیایاقتصاد :
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران درباره سرنوشت ابهامآمیز ونهای واگذارشده از سوی وزارت کشور به شهرداری تهران به صورت رسمی از شهردار تهران سوال کرد و علیرضا زاکانی باید ظرف مدت ۱۰ روز برای پاسخ به این سوال، در صحن شورای شهر حاضر شود.
به گزارش «دنیایاقتصاد»، سیدجعفر تشکریهاشمی که هفته گذشته ابهاماتی درباره واگذاری و بهرهبرداری از تاکسیونهای واگذارشده از سوی وزارت کشور به شهرداری تهران مطرح کرده بود، پس از اینکه پاسخ روشنی به تذکر خود دریافت نکرد، در جلسه روز گذشته از ابزار «سوال از شهردار تهران» استفاده کرد. در متن این سوال که به صورت کتبی در اختیار هیات رئیسه قرار گرفت و توسط تشکریهاشمی نیز در صحن شورای شهر قرائت شد، آمده است: وزارت کشور در سال 1401 اقدام به توزیع سهمیه 5هزار دستگاه ون بین شهرداریهای کشور کرد که میزان مشارکت شهرداریها 30درصد و سهم مشارکت وزارت کشور 70درصد در نظر گرفته شده بود.
تشکریهاشمی ادامه داد: بر اساس مکاتبات انجامشده تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران 630 دستگاه بوده است؛ با گذشت حدود دو سال از زمان واگذاری ونها و رونمایی آنها توسط شهردار تهران در سیزدهمین شنبه امید و افتخار در 28 آبان 1401 و بهرغم واریز کامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری تهران در موعد مقرر، تنها 252 دستگاه ون به شهرداری تهران تحویل شده و خودروهای تحویل شده نیز در شبکه حملونقل عمومی پایتخت مورد بهرهبرداری قرار نگرفته یا مورد بهرهبرداری غیراصولی قرار گرفته است. تشکری با اشاره به طرح سوال از شهردار تهران گفت: ضروری است شهردار تهران در مهلت قانونی به پرسشهایی که در ادامه ذکر میشود، پاسخ دهد؛ از جمله اینکه باتوجه به اینکه قیمت هر دستگاه ون بر اساس ماده 4 قرارداد بین وزارت شرکت خودروساز برابر با یکمیلیارد و 20 میلیون تومان بوده و بر همین اساس سهم 30 درصدی شهرداری تهران برای 630 دستگاه حدود 193 میلیارد تومان میشود، توجیه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برای درخواست واریز 277 میلیارد تومان و دلیل پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟
وی ادامه داد: با وجود اینکه تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران 630 دستگاه بوده و شهرداری در زمان مقتضی نسبت به واریز مبلغ اعلام شده از سوی سازمان شهرداریها و دهیاریها اقدام کرده است، دلیل عدم تحویل کامل ناوگان تخصیصیافته طی دو سال گذشته چیست و شهرداری تهران چه اقدامات موثری برای تسریع در دریافت این ناوگان انجام داده است؟
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران پرسش دیگر خود را اینطور عنوان کرد: با توجه به اینکه مبلغ واریز شده توسط شهرداری تهران حدود 277 میلیارد تومان بوده و همچنین سهم شهرداری تهران بابت 252 دستگاه ون تحویل گرفته شده حدود 77 میلیارد تومان است و عملا واریز 200 میلیارد تومان اضافه، موجب عدمالنفع شهرداری از سرمایه خود در طول دو سال گذشته شده است، چه اقدامات قانونی و حقوقی برای عودت مبلغ اضافه واریزی و خسارتهای مترتب بر آن انجام شده است؟
تشکریهاشمی گفت: در مکاتبات مختلف شهرداری، دلیل عدم بهکارگیری ونهای تحویلشده، ابلاغ نشدن دستورالعمل بهرهبرداری از سوی وزارت کشور عنوان شده است؛ در حالی که این دستورالعمل در 14 آذر 1402 ابلاغ شده بود. وی افزود: علت اینکه ناوگان ون مورد بحث از طریق ترک تشریفات قانونی و بدون انعقاد قرارداد و حتی بدون تعریف رابطه مالی مشخص به دو شرکت اشاره شده شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند واگذار شده، چه بوده است؟
منبع: دنیای اقتصاد