مهم‌ترین اخبار بازارها/ رکوردشکنی رشد نقدینگی

مهم‌ترین اخبار بازارها/ رکوردشکنی رشد نقدینگی

اقبال بورسی­‌ها به سهام کوچک

در هفته‌­ای که گذشت، شاخص کل بورس تهران با افت 1.19 درصدی همراه شد. اما در سمت مقابل شاخص هم­وزن هفته سبزی را پشت سر گذاشت و رشد 2.1 درصدی را به ثبت رساند.

از اواسط سال گذشته، صندوق­‌های اهرمی به طرز قابل­‌توجهی با اقبال عمومی همراه شدند و این صندوق‌­ها عمدتا منابع جذب­‌شده را به خرید سهام بزرگ بازار اختصاص دادند و سهام بزرگتر بازار وضعیت مساعدتری نسبت به سهام کوچک بازار داشت.

افت کمتر شاخص کل نسبت به هم­وزن در شش ماهه نخست سال جاری نیز این ادعا را تایید می­‌کند. اما این روزها این روند معکوس شده است و علی­رغم اوضاع و احوال نه چندان مطلوب سهام شاخص­‌ساز، در سهام کوچکتر بازار خریدهای قابل‌­توجهی به ثبت می­رسد و ماحصل این موضوع در معاملات این هفته، رشد شاخص هم­وزن و افت شاخص کل بود.

نرخ رشد نقدینگی در مرداد به 27 درصد رسید.

رئیس کل بانک مرکزی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی، تازه‌ترین آمارها از رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد. طبق آمارها روند صعودی در رشد نقدینگی که از ابتدای سال جاری آغاز شده همچنان به روند خود  ادامه داده و در مرداد ماه امسال به بیش از ۲۷ درصد رسیده است. این درحالی است که رشد نقدینگی اعلام شده در مرداد ماه امسال از خرداد سال گذشته تاکنون بالاترین سطح را تجربه کرده است.

افزایش ادامه­‌دار نرخ نیمایی

نرخ دلار حواله در روز جاری نیز با افزایش همراه شد و به 45 هزار و 853 تومان رسید. این نرخ از ابتدای سال تاکنون رشد 13 درصدی را تجربه کرده است. گمانه­‌زنی‌­ها مبنی بر این است که سیاستگذار قصد دارد تا نرخ دلار نیمایی را تا حوالی 50 هزار تومان با افزایش همراه سازد و شکاف میان نرخ دلار بازار آزاد و نیمایی را به تدریج از بین ببرد تا در راستای تک نرخی کردن دلار گام بردارد.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.
برچسب‌ها