مهم‌ترین اخبار بازارها/ سبزپوشی صندوق های اهرمی در روز متعادل بازار بورس

مهم‌ترین اخبار بازارها/ سبزپوشی صندوق های اهرمی در روز متعادل بازار بورس

شناسایی سود در بورس

برای چهارمین روز متوالی رشد قیمت‌­ها در بورس تهران ادامه‌‌­دار بود. شاخص کل بورس در معاملات امروز رشد 0.37 درصدی را به ثبت رساند و در سطح 2 میلیون و 38 هزار واحدی آرام گرفت. تفاوت دادوستدهای روز جاری با روزهای قبل در افزایش عرضه‌­ها بود؛ به گونه‌‍­ای که میل به فروش در اکثر نمادها بیش از روزهای قبل بود و این موضوع در نهایت به رشد حجم و ارزش معاملات بازار نسبت به روزهای قبل منتهی شد.

اثر این موضوع در روند شاخص کل نیز دیده شد و این شاخص در دقایق پایانی از سقف روزانه خود (2 میلیون و 40 هزار واحدی) عقب‌­نشینی داشت. برخی ادعا می­‌کنند که با توجه به نگاه کوتاه‌­مدتی که بین فعالان کنونی بازار سهام وجود دارد، بخشی از فشار عرضه امروز در نتیجه شناسایی سود معامله­‌گران مختلف بازار بوده است.

افزایش قیمت دلار در بازار آزاد

دلار که پس از اتراق کوتاه‌­مدت در کانال 57 هزار تومان، در روز گذشته به کانال 58 هزار تومان بازگشته بود، در معاملات امروز در قیمت 58 هزار و 400 تومان بازگشایی شد و به سرعت خود را به نیمه بالایی کانال 58 هزار تومان رساند.

واکنش سریع دلار به محدوده 57 هزار تومانی گویای این نکته است که برآیند نیروهای کاهشی در بازار از قدرت کافی برخوردار نیست که دلار را به سمت مقادیر پایین‌­تر سوق دهد. افزایش قیمت دلار در بازار آزاد سبب شد تا قیمت‌­ها در بازار طلا و سکه نیز با افزایش همراه شود و صندوق­‌های طلا نیز جامه سبز بر تن کنند.

رشد ادامه­‌دار صندوق­‌های اهرمی

در روزهای اخیر،‌صندوق‌های اهرمی با رشد قابل­‌توجهی همراه شدند و برخی از این صندوق‌ها در روز جاری در محدوده صف خرید به کار خود پایان دادند. از ابتدای هفته دامنه نوسان سهام به 2 درصد افزایش یافت، اما دامنه صندوق‌ها ثابت ماند. با توجه به این موضوع که صندوق‌های اهرمی از ضریب اهرمی استفاده می‌کنند، NAV آنها بیش از قیمت این صندوق­‌ها رشد کرده است و این موضوع منجر شده تا این صندوق­­‌ها دچار حباب منفی شوند و این موضوع منجر به استقبال از صندوق­‌ها شده است.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.
برچسب‌ها