ماجرای دلار نیمایی چیست؟/ سیگنال خریدی که کسی به آن توجه نمی‌کند!

ماجرای دلار نیمایی چیست؟/ سیگنال خریدی که کسی به آن توجه نمی‌کند!

نیما مخفف «نظام یکپارچه معاملات ارزی» است. نرخ نیمایی نرخی است که به منظور معاملات بازرگانان و تجار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع واردکنندگان کالاهای اساسی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای برای تامین ارز مورد نیاز و صادرکنندگان جهت فروش ارز ماحصل از صادرات خود از این نرخ تبعیت می­‌کنند.

اختلاف میان دلار بازار آزاد و دلار نیمایی همواره انتقاد فعالان بورسی را در پی داشته است و کاهش شکاف میان این دو نرخ در روزهای اخیر، خبر امیدوارکننده­ای برای بازار سهام تلقی می­‌شود.

شکاف میان نیما و آزاد در سال جاری

بررسی شکاف موجود میان دلار بازار آزاد و دلار نیمایی از ابتدای سال جاری نشان می‌­دهد که با افزایش افسارگسیخته نرخ ارز در بازار آزاد در اواخر فروردین که در نتیجه حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل حادث شد،‌ اختلاف میان دلار نیمایی و دلار آزاد به محدوده 66 درصد رسید که بیشترین اختلاف تجربه­‌شده این دو نرخ در سال جاری است.

بعدها با رشد قطره‌­چکانی دلار نیمایی و فروکش التهابات و عقب­‌نشینی نرخ ارز در بازار آزاد، این شکاف به طور قابل‌­توجهی تعدیل شد و در روز گذشته رکورد کم‌ترین اختلاف میان این دو نرخ از دی ماه سال گذشته به ثبت رسید.

روز گذشته، معاملات دلار در بازار آزاد در قیمت 58 هزار تومان به پایان رسید و دلار نیمایی نیز به قیمت 45 هزار و 94 تومان رسید تا شاهد اختلاف 28.6 درصدی میان این دو نرخ باشیم. البته در معاملات امروز دلار در قیمت 58 هزار و 250 تومان معامله می­شود و دلار نیمایی نیز به 45 هزار و 166 تومان رسیده که گویای اختلاف 29 درصدی میان این دو متغیر است.

اهمیت دلار نیمایی برای بورس

باید توجه داشت که نرخ دلار نیمایی و شکاف موجود میان نرخ مذکور و دلار بازار آزاد، یکی از مهم­ترین مسائلی است که بورسی­‌ها در تحلیل‌­های خود به آن وزن قابل‌­توجهی اختصاص می‌­دهند.  مثلا در یازدهم اسفندماه 1401 با افزایش قیمت دلار بازار آزاد به 54 هزار تومان و نرخ 28 هزار و 500 تومانی دلار نیمایی، اختلاف این دو نرخ به 90 درصد رسیده بود که در آن مقطع بانک مرکزی به یک باره نرخ نیمایی را تا 38 هزار و 970 تومان افزایش داد و اختلاف این دو نرخ را به حوالی 38 درصد رساند.

این موضوع موجبات تداوم استقبال از بورس را در آن مقطع پدید آورد و روند صعودی بورس که از آبان 1401 شروع شده بود، با افزایش نرخ نیمایی و تعدیل اختلاف آن با دلار بازار آزاد، شتاب بیشتری به خود گرفت. دلیل این موضوع نیز این است که اکثر شرکت­‌های صادرات­‌محور بورس تهران، ارز حاصل از صادرات و فروش محصولات خود در بازارهای جهانی را با این نرخ دریافت می­‌کنند و طبیعتا افزایش نرخ دلار نیمایی به نفع آن­ها می‌­باشد.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
برچسب‌ها