از انتخابات تا ورود بانک مرکزی: چرا دلار ارزان شد؟

از انتخابات تا ورود بانک مرکزی: چرا دلار ارزان شد؟

به گزارش سیگنال نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، بازار ارز در نخستین روز کاری هفته جدید، شاهد نوساناتی در نیمه نخست کانال 57 هزار تومانی بود.

فعالان ارزی پیش از این، کانال 57 هزار تومانی را به عنوان “هسته سخت” نرخ دلار در سال جاری معرفی می‌کردند و معتقد بودند که نرخ این ارز برای عبور از این بازه قیمتی، مسیر سختی در پیش دارد. اما در هفته گذشته، شاهد نوساناتی در این کانال بودیم که نشان از تحولات جدید در بازار دارد.

کاهش سطح انتظارات تورمی، یکی از عوامل اصلی افت نرخ ارز در هفته‌های اخیر محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر که تحریم مهمترین اهرم فشار علیه اقتصاد کشور بوده است، بهبود روابط خارجی و صورت گرفتن مذاکرات سیاسی با دولت‌های تحریم‌کننده، سیگنال‌های مثبتی برای بازار محسوب می‌شود.

تاثیر انتخابات بر قیمت دلار

انتخابات ریاست جمهوری نیز نقشی کلیدی در تحولات بازار ارز ایفا کرد.

پس از وقوع سانحه هوایی برای رئیس‌جمهور دولت سیزدهم و شکل‌گیری فضای دوقطبی میان نامزدهای انتخاباتی، سطح ریسک‌های بازار نیز افزایش یافت. چرا که یکی از جبهه‌های پرقدرت در انتخابات، رویکردی ضد مذاکراتی از خود به نمایش گذاشت. تحلیلگران معتقد بودند که در صورت پیروزی این جبهه، چشم‌انداز روابط خارجی کشور تیره خواهد شد و احتمال افزایش تحریم‌های اقتصادی نیز وجود دارد.

اما پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات و پیروزی دولت اصلاح‌طلب، ریسک‌های موجود در بازار تخلیه شد و بازار آرایش کاهشی به خود گرفت. در نتیجه می‌توان گفت که بخشی از افت نرخ‌های صورت گرفته در بازار هفته‌های اخیر، به سبب کاهش سطح انتظارات تورمی و همراهی بازار با دولت جدید رخ داده است.

ورود بانک مرکزی به بازار ارز

علاوه بر این، نهاد بازارساز بانک مرکزی نیز نقش بسزایی در این افت نرخ ایفا می‌کند. برخی از تحلیلگران معتقدند که بانک مرکزی با تکیه بر ذخایر ارزی خود، در حال کنترل نوسانات بازار و جهت‌دهی به نرخ ارز است. حمایت بانک مرکزی از پول ملی، مساله‌ای نیست که توسط مقامات مسئول تکذیب شود. براساس گفته‌های غیررسمی، بازارساز با تقویت بخش عرضه در بازار دلار، یورو و درهم، مانع از ایجاد شرایط مازاد تقاضا در بازار می‌شود.

در این میان، نرخ دلار آزاد با 100 تومان رشد، اصلاح یک پل‌های را تجربه کرد و در رقم 57 هزار و 350 تومان دادوستد شد. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز تقاضای قابل توجهی برای دلار در بازار وجود دارد و نرخ این ارز به طور کامل تحت کنترل بازارساز نیست.

در مجموع می‌توان گفت که نوسانات ارزی در هفته گذشته، ناشی از عوامل متعددی از جمله کاهش سطح انتظارات تورمی، تحولات سیاسی و اقدامات بانک مرکزی بود. چشم‌انداز آینده بازار ارز به تحولات سیاسی و اقتصادی در داخل و خارج از کشور بستگی دارد.

جدیدترین اخبار طلا و ارز در اپلیکیشن سیگنال
برچسب‌ها