دلار 4200 تومانی پس از 6 سال رسماً حذف شد

دلار 4200 تومانی پس از 6 سال رسماً حذف شد

سرانجام پس از 6 سال، وب سایت بانک مرکزی ایران نرخ دلار 4200 تومانی را حذف کرد و از نرخ میانگین موزون ارز به جای آن استفاده کرد. این شاخص در حال حاضر عدد 37 هزار تومان را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی ایران از “نرخ میانگین موزون ارز” به عنوان “نمايه و سنجه‌اي از نرخ رايج معاملات بازار ارز” رونمایی کرد. اما این نرخ جدید، “جنبه عملياتي ندارد و صرفا يك نرخ محاسباتي و نمايه‌اي است و نرخ معاملاتي جديد محسوب نمي‌شود.”

نرخ میانگین موزون ارز بر اساس “حجم معاملات ارزي انجام شده در يك ماهه گذشته با نرخ‌هاي اعلامي در سامانه معاملات الكترونيك ارز ETS” محاسبه می‌شود.

این نرخ “سنجه مناسبي از نرخ تامين ارز در حوزه تجارت كالايي و خدماتي ارايه ميكند” و “بررسي روند اين نرخ به نحو مطلوبي ميتواند تغييرات قيمتي در بخش‌هاي مختلف بازار ارز را منعكس كند”.

در نهایت اما سوال دیگری که وجود دارد این است که این روش محاسبه جدید چه تاثیری در محاسبه شاخص‌های اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی خواهد داشت؟ آیا می‌تواند می‌تواند ميزان توليد ناخالص داخلي ايران را «شفاف‌تر» و «واقعي‌تر» کند؟

به نظر می‌رسد این تعدیل تاثیر مثبتی در محاسبه تولید ناخالص داخلی داشته باشد. به طور مثال اگر عدد ریالی تولید ناخالص داخلی را داشته باشیم با تقسیم این عدد بر نرخ ارز 4200 تومانی که قبلاً در سایت بانک مرکزی درج شده بود، عدد تولید ناخالص داخلی به اشتباه بالاتر از میزان واقعی آن نشان داده می‌شد.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید
برچسب‌ها