گزارش بورس امروز 30 دی 1402 – به آتش کشیده شدن بازار بورس با مصوبه پالایشی‌ها

گزارش بورس امروز 30 دی 1402 – به آتش کشیده شدن بازار بورس با مصوبه پالایشی‌ها

در معاملات روز شنبه 30 دی ماه 1402 بورس تهران، شاخص کل بورس با کاهش 19 هزار واحدی به حدود 2,167,000 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با کاهش 8000 واحدی، یک روز بد را برای سهامداران رقم زدنند.

در هفته گذشته، بالا گرفتن تنش های سیاسی در منطقه موجب اصلاح بازار شد. اما بازار توانست سر بلند از میدان نبرد بیرون بیاید. موشک باران تروریست ها در پاکستان، عراق و سوریه، از جمله تحرکات منطقه در هفته گذشته بود. اما با شروع هفته جدید بسیاری از معامله گران امید به رشد بازار سرمایه داشتند که در پایان روز اول معاملات ، امیدشان ناامید شد!

در میانه بازار خبر حمله موشکی اسراییل به مناطقی از شهر دمشق سوریه مخابره شد که موجب شهادت چند تن از مستشاران ایرانی در این کشور شد. معاون اطلاعات سپاه قدس و جانشین او ، از کشته شدگان این حادثه بودند.

یکی دیگر از خبرهایی که موجب منفی شدن شدید بازار در روز جاری شد، خبر فرمول محاسبه خوراک پالایشگاه ها بود. براساس فرمول جدیدی که وزارت نفت ابلاغ کرد، قیمت بنزین خریداری شده از پالایشگاه کاهش شدیدی پیدا می کند و این می تواند موجب کاهش سودآوری و در نتیجه کاهش قیمت سهام شرکت های پالایشی در بورس شود.

معاملات خرد در بازار امروز در حدود 6200 همت (هزار میلیارد تومان) بود.

نقشه بازار 30 دی ماه 1402

در بازار امروز که واکنش سهامداران به مصوبه جدید دولت بسیار منفی بود و اکثر سهم های گروه پالایشی، تا منفی کامل معامله شدند. اما گزارش عملکرد شرکت های شبندر و شتران نشان می دهد که این دو شرکت تاثیر منفی زیادی از مصوبه صادر شده نگرفتند. بیشترین اثر منفی از این مصوبه مربوط به پالایش نفت ستاره خلیج فارس است که اثر آن بر هلدینگ خلیج فارس خواهد بود.

خلاصه آمار معاملات سهام بورس تهران را در زیر می توانید ببیند.

نام شاخصارقام به میلیارد تومان
شاخص کل2,166,946 🔴 (‎-0.9%)
شاخص هم‌وزن754,340 🔴 (‎-1.0%)
حجم معاملات خرد6,256
خروج پول حقیقی🔴 ‎-1,046