۵۰درصد قاچاق سوخت در بخش حملونقل
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از پیادهسازی طرح سوختگیری در مسیر برای ناوگان ۵۰تن به بالای برونشهری از ابتدای خرداد در کشور خبر داد و گفت: برآورد میکنیم حدود ۵۰درصد قاچاق سوخت در بخش حملونقل انجام میشود که با اجرای این طرح از بخش عمده قاچاق سوخت در کشور پیشگیری میشود.
به گزارش «شانا» محمدصادق عظیمیفر با بیان اینکه پیشگیری از قاچاق سوخت یکی از مواردی است که به نظارت دقیق و موثر نیاز دارد، اظهار کرد: آمارهای رسمی نشان میدهد بخش عمده قاچاق در حوزه مصرف رخ میدهد که ازجمله علل آن نبود نظارت کافی متولیان مصرف بر تطابق عملکرد مصرفکنندگان با سهمیههای سوخت است، همچنین بررسیها نشان میدهد بخش عمده قاچاق سوخت در حوزه حملونقل اتفاق میافتد. وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه نفتگاز در سال1403 حدود 124میلیون لیتر در کشور بود که نیمی از این مقدار در بخش حملونقل مصرفشده، افزود: با استفاده از سه پایگاه داده شامل دوربینهای بینجادهای، سامانه هوشمند سوخت و سامانههای صدور بارنامههای راهداری و شهرداریها، توانستهایم مسیر و نحوه مصرف سوخت ناوگان دیزلی را بررسی کنیم و بر اساس تحلیل آماری این خودروها، تاکنون تقریبا 30درصد انحراف در نحوه تخصیص سوخت شناساییشده و بر اساس این دادهها برآورد میکنیم حدود 50درصد قاچاق سوخت در بخش حملونقل انجام میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با تاکید بر اینکه برای پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت باید بدانیم منشا اصلی انحراف سوخت کجاست تا بتوانیم اقدامهای موثر در این زمینه انجام دهیم، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران برنامههای متعددی برای پیشگیری دارد، اما بیشتر این برنامهها به دلیل بوروکراسی یا نبود زیرساختهای کافی به نتیجه مطلوب نرسیدهاند. عظیمیفر با بیان اینکه طرحهای «سپهتن» و «سیپاد» یکی از مواردی است که اوایل دهه90 مطرح شد، ادامهداد: این طرحها با هدف کاهش مداخله انسانی و تخصیص سهمیه سوخت براساس عملکرد واقعی خودروها طراحیشده بود، همچنین تصمیم گرفته شد در این طرحها مصرف و سوختگیری براساس مسیر ثبتشده در بارنامهها انجام شود که در مجموعههای وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها موانعی برای اجرای این طرح مانند مشکلات مالی و عدمبازگشت سرمایه به سرمایهگذار بیان شد و این در حالی است که تمام زیرساختهای لازم برای اجرای طرحهای هوشمند تخصیص سوخت به مصرفکنندگان در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران وجود دارد، اما چالشهای اجرای طرحهای سیپاد و سپهتن در سازمانهای دیگر مطرح است.
منبع: دنیای اقتصاد