۴۲همت تسهیلات اشتغال در مسیر پرداخت
دولت چهاردهم با تخصیص و پرداخت تسهیلات اشتغال و تولید از محل تبصره۱۸ قانون بودجه و منابع بازگشتی سالهای گذشته، توجه ویژهای به ایجاد فرصتهای اقتصادی داشته است.
با وجود انجام برخی از اقدامات، پرداخت تسهیلات اشتغال و تولید از منابع تبصره (18) سال1402 و استفاده از منابع بازگشتی سنوات گذشته تبصره (18) تولید (بخشی از منابع تبصره (2) قانون بودجه سال 1403 کل کشور) و منابع اشتغال پایدار روستایی و عشایر در ابتدای فعالیت دولت چهاردهم انجام نپذیرفته بود که در حال حاضر، تخصیص منابع حدود 42همت از محل تبصره (18) سال1402 به متقاضیان در حال بررسی و پرداخت است.
همچنین حدود 21همت از منابع بازگشتی سنوات گذشته در قالب منابع سال1403 و 18همت از منابع اشتغال پایدار روستایی و عشایر نیز طی ماههای آتی در روند پرداخت تسهیلات قرار خواهد گرفت.
آخرین وضعیت اجرای تبصره مربوط به تسهیلات تولید و اشتغال نشان از آن دارد که منابع تبصره(18) قانون بودجه سال1402 بهدلیل تاخیر دیرهنگام سازمان برنامهوبودجه و همچنین تخصیص اوراق خزانه اسلامی و زمانبر بودن سازوکار مصرف آن در حال حاضر در مرحله پرداخت است.
تاکنون از محل منابع قانون بودجه سال1402 کل کشور 1700طرح به ارزش 4.5همت به موسسات عامل معرفی شدهاند.
در خصوص تبصره (2) قانون بودجه سال1403 کل کشور هم از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی با برگزاری جلسات متعدد کارگروه تخصصی ملی و دریافت و بررسی برنامههای دستگاههای اجرایی در راستای پیشبرد اهداف و اولویتهای کشور نسبت به تصویب برنامههای دستگاههای اجرایی اقدام شده است.
حساب پیشرفت و عدالت به کمک اشتغال میآید
در ارتباط با منابع جزو (3) بند (الف) تبصره مبنی بر منابع بازگشتی حاصل از پرداخت تسهیلات تبصره (18) قوانین بودجه سنوات گذشته، موجودی حساب پیشرفت و عدالت حدود 7.9همت بوده (با تلفیق منابع بانکی بالغ بر 21همت) که با توجه به اینکه تعیین سهم استانها و دستگاههای اجرایی از محل منابع بازگشتی در قانون مشخص نشده و بر اساس جزو (3) بند (پ) تبصره (2) قانون بودجه سال1403 توزیع آن بخش از منابع که محل مصرف آن در این تبصره تصریح نشده توسط هیات امنای حساب پیشرفت و عدالت به تصویب میرسد، در جلسه دوم بهمنماه سال جاری هیات امنای حساب پیشرفت و عدالت مقرر شد تعیین سهم دستگاههای اجرایی و استانهای کشور بر اساس نیازمندی و ظرفیتهای استان و بر اساس اعلام شورای برنامهریزی و توسعه استان 70درصد بهصورت مساوی بین استانها و 30درصد به طرحهای معرفی شده دستگاههای اجرایی در سطح ملی صورت پذیرد.
در این راستا از استانداران کشور درخواست شده است طرحهای اولویتدار پیشنهادی متقاضی دریافت تسهیلات اشتغالزایی در استان تا 500میلیارد تومان دارای پیشرفت فیزیکی بالا و امکان بهرهبرداری تا پایان سال1404 و دارای سهم آورده بالا توسط متقاضی را معرفی کنند.
در ارتباط با منابع جزو (5) بند (الف) مبنی بر مانده و بازگشتی منابع مالی تسهیلات موضوع قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری نیز شیوهنامه مربوطه با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاستجمهوری و با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامهوبودجه کشور ابلاغ شد. در راستای اجرای این شیوهنامه تعیین سهم دستگاهی – استانی و همچنین رسته فعالیتهای اولویتدار مشخص شده است.
برایناساس از منابع پیشبینیشده بودجه سالهای 1400 و 1401 بالغ بر 82.5همت تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده و نظارت جامعی بر تعهد اشتغال افراد دریافتکننده اعمال شده است.
در گامی جدید، 10همت تسهیلات قرضالحسنه اشتغالزایی نیز از منابع تکلیفی موسسات، طبق تبصره2 قانون1403 تخصیصدادهشده و در حال حاضر سازوکار لازم برای ارائه 42همت تسهیلات در سال جاری (از محل تبصره18 سال1402) فراهم شده است.
از دیگر اقدامات دولت میتوان به ایجاد سامانه یکپارچه «کات» اشاره کرد که بهمنظور ثبت اطلاعات متقاضیان و نظارت بر عملکرد دستگاهها طراحی شده است. همچنین، استفاده از ظرفیت صندوقهای ضمانت و پژوهش و فناوری برای تضمین تسهیلات و نظارتهای میدانی از پروژهها، از دیگر اولویتهای عملیاتی بوده است.
این تلاشها تاکنون به اشتغال مستقیم بیش از 540هزار نفر و ایجاد تعهد برای بیش از 255هزار نفر در سراسر کشور منجر شده است. سازوکارهای اجرایی بهگونهای تنظیم شده است که از ایجاد رانت و فساد در پرداخت تسهیلات جلوگیری شود./ شادا
منبع: دنیای اقتصاد