گزارش تکان‌دهنده فوربس از بلاکچین‌های زامبی؛ ارزهای بی‌خاصیت بازار کدامند؟

گزارش تکان‌دهنده فوربس از بلاکچین‌های زامبی؛ ارزهای بی‌خاصیت بازار کدامند؟
خلاصه اخبار

در حال حاضر اگر سری به وب‌سایت کوین مارکت کپ بزنید با بیش از ۱۴٬۰۰۰ ارز دیجیتال مختلف مواجه می‌شوید که هرکدام ادعا می‌کنند برای حل مشکل خاصی عرضه شده‌اند. تعدد ارزهای دیجیتال و ورود پروژه‌های جدید به بازار همواره مورد انتقاد قرار گرفته و بسیاری آن را برای صنعت کریپتو نگران‌کننده توصیف می‌کنند. در …

در حال حاضر اگر سری به وب‌سایت کوین مارکت کپ بزنید با بیش از 14٬000 ارز دیجیتال مختلف مواجه می‌شوید که هرکدام ادعا می‌کنند برای حل مشکل خاصی عرضه شده‌اند. تعدد ارزهای دیجیتال و ورود پروژه‌های جدید به بازار همواره مورد انتقاد قرار گرفته و بسیاری آن را برای صنعت کریپتو نگران‌کننده توصیف می‌کنند. در همین راستا، نشریه فوربس به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن «بلاکچین‌های زامبی» یا همان پروژه‌هایی که علیرغم حضور در بازار، عملا هیچ فعالیتی ندارند را مشخص کرده است.

به گزارش میهن بلاکچین ، در فهرستی که نشریه فوربس از پروژه‌های بلاکچینی زامبی مشخص کرده، نام‌های معروفی از جمله ریپل، لایت کوین، بیت کوین کش و اتریوم کلاسیک به چشم می‌خورد. به عقیده تحلیلگران فوربس، این پروژه‌ها بدون تحقق اهدافی که در نظر داشتند، صرفا به خاطر فعالیت‌های سوداگرانه معامله‌گران همچنان در بازار حضور دارند.

کدام ارزها در فهرست بلاکچین‌های زامبی حضور دارند؟

منظور فوربس از بلاکچین‌های زامبی، پروژه‌های ارز دیجیتالی است که صرفا شبیه مردگان متحرک وجود دارند اما از نظر کاربرد یا پذیرش توسط سرمایه‌گذاران نشانه‌ای از حیات واقعی در آنها نیست. این نشریه معتقد است این پروژه‌ها صرفا به خاطر فعالیت‌های سوداگرانه معامله‌گران یا سرمایه اولیه قابل توجه در بازار فعالیت می‌کنند و تداوم حضور آنها در صنعت به معنای تحقق اهداف عملی و پیشرفت آنها نیست.

فهرست بلاکچین‌های زامبی - منبع: Forbes
فهرست بلاکچین‌های زامبی – منبع: Forbes

به گفته تحلیلگران فوربس، بلاکچین ریپل و ارز دیجیتال XRP در ابتدا با هدف رقابت با شبکه بانکی سوئیفت و انجام انتقالات پولی بین‌المللی در سریع‌ترین زمان ممکن و حداقل کارمزد طراحی شد. با این حال، با گذشت سال‌ها از کار این بلاکچین، نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت با شبکه سوئیفت رقابت کند و در حال حاضر، مارکت کپ بالای خود را مدیون فعالیت سوداگرانه و طمع سرمایه‌گذاران است.

در این گزارش آمده است:

ریپل تا حد زیادی بدون کاربرد و بلااستفاده است، اما توکن XRP همچنان مارکت کپی 36 میلیارد دلاری دارد و ششمین ارز دیجیتال بزرگ بازار محسوب می‌شود. ریپل یک بلاکچین زامبی است. خرید و فروش XRP همچنان ادامه دارد و حجم معاملات روزانه آن حدود 2 میلیارد دلار است اما دلیل آن تنها فعالیت‌های سوداگرانه و حدس و گمان سرمایه‌گذاران است. شبکه سوئیفت نه تنها همچنان پرقدرت به کار خود ادامه می‌دهد، بلکه در حال حاضر بلاکچین‌های بهتری برای نقل و انتقال بین‌المللی پول ساخته شده‌اند. برای این کار می‌توان از استیبل کوین‌هایی مثل تتر استفاده کرد که ارزشی برابر با 1 دلار آمریکا دارند و 100 میلیارد دلار آن در گردش است.

تحلیلگران فوربس همچنین معتقدند هارد فورک‌هایی مثل لایت کوین، بیت کوین کش، بیت کوین اس‌وی و اتریوم کلاسیک، علیرغم مارکت کپ بیش از 1 میلیارد دلاری آنها، عملا بی‌خاصیت هستند و به جای کاربردهای عملی در دنیای واقعی، صرفا به خاطر طمع سرمایه‌گذاران در بازار حضور دارند.

این توکن‌ها اغلب به دلیل اختلاف نظر بین توسعه‌دهندگان و هارد فورک پروژه‌های کریپتویی ایجاد شده‌اند و صرفا به دلیل اهمیت تاریخی آنها یا خرید و فروش توسط سرمایه‌گذاران به فعالیت ادامه می‌دهند.

نویسندگان این گزارش در رابطه با دلیل فعالیت این پروژه‌ها می‌گویند:

نقدینگی تنها چیزی است که این پروژه‌های زامبی را زنده نگه داشته است.

در این فهرست علاوه بر ریپل و هارد فورک‌های مختلف، نام پروژه‌های قاتل اتریوم از جمله تزوس، الگورند و کاردانو نیز به چشم می‌خورد.

تحلیلگران فوربس معتقدند این پروژه‌ها علیرغم پیشرفت‌های تکنولوژیکی قابل توجه، مورد پذیرش گسترده قرار نگرفته‌اند. علاوه بر این، اگرچه برخی از این پروژه‌ها قابلیت‌های پردازش تراکنش پیشرفته‌ای را ارائه می‌کنند، در تبدیل این قابلیت‌ها به پذیرش گسترده یا جذب تیم‌های توسعه به در بسته خورده‌اند.

به عقیده این نویسندگان، برخی از پروژه‌های بلاکچینی از جمله کاردانو صرفا به خاطر شهرت بنیانگذاران خود همچنان در بازار وجود دارند:

به نظر می‌رسد معاملات ارزهای دیجیتال برخی از بلاکچین‌های زامبی صرفا به خاطر محبوبیت توسعه‌دهندگان آنها ادامه دارد. کاردانو یکی از رقبای اتریوم است که در سال 2017، پس از درگیری چارلز هاسکینسون، بنیانگذار سابق اتریوم با ویتالیک بوترین راه‌اندازی شد.

در این گزارش همچنین به فقدان نظارت بر پروژه‌های بلاکچینی و نبود مکانیسم‌های حاکمیتی و پاسخگویی تیم‌های توسعه‌دهنده آنها اشاره شده است. به عنوان مثال، نویسندگان فوربس معتقدند بلاکچینی مانند اتریوم کلاسیک، علیرغم اینکه چندین بار مورد حمله هکرها قرار گرفته، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اتفاقی که ریسک بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد.

مرجع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *