گرای اصفهان به بازار ؛ طلا تکان خورد، سکه عقب نشست

گرای اصفهان به بازار ؛ طلا تکان خورد، سکه عقب نشست
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: امروز معامله‌گران ارز و طلا چشم‌انتظار خبرهای اصفهان بودند؛ خبرهایی از نشست خبری مهم رافائل گروسی و محمد اسلامی که بر تداوم همکاری‌های ایران و آژانس در حوزه پادمانی تاکید شد.

 به گزارش اقتصادنیوز، دلار هرات امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه برای مدتی سقف مثلث را شکست و از مرز مقاومتی خود عبور کرد. 

بنابر ادعای معامله‌گران دلار در معاملات پشت خطی دوشنبه‌شب هرات با 60 هزار و 700 تومان بسته شده بود اما صبح امروز در حول‌وحوش 61 هزار و 100 تومان بازگشایی شد؛ با این حال نتوانست بالای مرز جدید ماندگار شود و در نهایت تا محدوده 60 هزار و 750 تومان پایین آمد.

از سوی دیگر قیمت درهم نیز در مقایسه با روز دوشنبه رنج بود؛ درهم امارات امروز با 16 هزار و 700 تومان به فروش رسید که نسبت به دیروز اختلاف قیمتی اندکی را نشان می‌دهد.

در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به‌روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 783 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 814 تومان معامله می‌شود. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به 48 هزار و 272 تومان و نرخ حواله یورو به 45 هزار و 72تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، 12 هزار و 194 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 385 تومان است.

 مهم‌ترین خبر هفته جاری برای بازیگران ارزی، سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران است؛ سفری که در دومین روز به برگزاری نشست خبری مهم و مشترک مقام ارشد اتمی ایران و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه کنفرانس ملی هسته‌ای ایران گذشت. آنچه بر خوشبینی‌ها افزوده، اظهارات «رافائل گروسی» است؛ او از «پیشنهادی» خبر داد که به «ایران» برای «اتخاذ گام‌های جدید» ارائه کرده است. همچنین «مذاکرات» خود با دو مقام ارشد دیپلماتیک ایران ازجمله «حسین امیر عبداللهیان و علی باقری کنی» را «مهم» خواند و از «توافق با ایران» بر سر «تداوم اجرای سند اسفند» خبر داد. آنچه گروسی امروز به عنوان سند اسفندماه یاد کرده، «بیانیه‌ای» است که در اسفندماه 1401 «در خصوص سطح همکاری‌های ایران و آژانس در حوزه پادمانی» صادر شده بود. 

 در بازار هم در بین معامله‌گران دو نگاه مختلف به اظهارات گروسی وجود داشت. درحالی‌که برخی از بازیگران ارزی باتوجه‌به پوزیشن معاملاتی خود در حال برجسته‌کردن خبر توافق بودند، برخی دیگر تاکید داشتند که باید در انتظار اظهار نظر گروسی پس از خروج از ایران بود زیرا تجربه نشان داده که اثرگذاری آن اظهارات کم نیست. از منظر فعالان سیاسی و اقتصادی نتیجه این سفر احتمالاً یکی از اصلی ترین محورهای بحث در نشست بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود که از 14 تا 18 خرداد برگزار می‌شود.

 فارغ از حال و هوای بازار ارز تهران ، قیمت طلای جهانی امروز تا سطح 2329 دلار بالا رفت؛ اما در ادامه روز در حدود 2312 دلار معامله شد. این در حالی است که روز هز اونس طلا در حول‌وحوش 2324 دلار فروخته شده بود .

54

 در بازار داخلی ایران هم شواهد حکایت از جدال دولت و زرگرها برای چندمین روز متوالی دارد. روز گذشته بود که برخی از رسانه‌ها از پلمب شدن طلافروشی‌های مشهد خبر داده‌اند. در همین رابطه رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد به روزنامه خراسان گفته «طلافروشان مشهد اعتصاب نکردند؛ بلکه اعتراض دارند.» «ما مخالف قانون نیستیم؛ بلکه به بخشی از این مصوبه درباره نحوه اجرایی‌شدن اعتراض داریم و این کار اعتصاب نیست.»

 با این همه؛ طلا 18 عیار تا لحظه تدوین این گزارش، در سایت اتحادیه طلا و جواهر با 3 میلیون و 398 هزار و 200 تومان قیمت خورد که در مقایسه با روز قبل حدود 80 هزار تومان کاهش داشته است. همچنین، قیمت سکه امامی که روز گذشته با 41 میلیون و 800 هزار تومان بسته شده بود امروز 500 هزار تومان ریزش کرد و بر روی 41 میلیون و 300 هزار تومان قرار گرفت. از نگاه عده ای از فعالان بازار اعتراض خود کسبه عمق بازار را کم کرده و یکی از دلایل کاهش فروش به همین عامل بر می‌گردد.

مرجع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *