زمان انتظار خرید خودرو در سال ۱۴۰۴ چقدر است؟

بازار خودرو در حال حاضر به یکی از مبهمترین مقاطع خود رسیده است و سکوت معاملاتی و کمبود تقاضا، چشمانداز آن را بیشتر از همیشه به تحولات سیاسی و اقتصادی وابسته کرده است. در پی ادامه مذاکرات سیاسی و امتداد رکود تورمی، بازار خودرو در وضعیتی راکد و بدون تحرک بهسر میبرد.
در این فضای کمرمق، رشد هزینههای واردات و بحران در تامین قطعات، پیشبینی مسیر قیمتها را به امری پیچیده بدل کرده و آن را به تصمیمهای آتی سیاستگزاران گره زده است.
یک کارشناس صنعتخودرو در این باره اظهار داشت: «بازار خودرو بهشدت تحتتاثیر مذاکرات سیاسی و اقتصادی قرار دارد و این موضوع سبب شده است خریداران، فروشندگان و شرکتها تنها اخبار را دنبال و از هرگونه اقدام عملی در این خصوص خودداری کنند.
این وضعیت همراه با رکود تورمی فشار سنگینی به بازار وارد کرده و آن را در حالت سکون و سکوت عمیقی فرو برده است.» وی در ادامه افزود: «برخی شرکتهای واردکننده از ابتدای سال 1404 قیمت مدلهای جدید خود را تحتتاثیر تغییر منشا ارز و بالا رفتن هزینه واردات تا حدی افزایش دادهاند.
حتی اگر تعرفهها ثابت بمانند، شرایط رکود تورمی و افزایش هزینهها مانع کاهش قیمتها میشود و هرگونه تعدیل قیمتی نتیجه نوسانات مقطعی بازار ارز است.» این کارشناس صنعتخودرو خاطرنشان کرد: «دفتر مقررات سازمان توسعه تجارت به گمرکات اعلام کرده که تعرفههای وارداتی سال 1403 در سال 1404 نیز بدون تغییر باقی میماند.
این تصمیم بخشی از بلاتکلیفی بازار را برطرف کرده و شفافیت ایجاد کرده است. اما این اقدام بهتنهایی نمیتواند رونق را بهبازار بازگرداند و انتظار تحول خاصی در هفتههای آینده آنچنان که باید با واقعیتها همخوانی ندارد.»
وی عنوان کرد: «بر این اساس در هفتههای آینده اعلام افزایش قیمت دیگر محصولات وارداتی، خودروهای مونتاژی و چهبسا داخلی دور از انتظار نیست.» او یادآور شد: «خودروسازان داخلی و چینی بهدلیل مشکلات تامین قطعات تحتفشار شدیدی هستند. قطعهسازان با کمبود نقدینگی مواجهاند و این موضوع میتواند منجر بهتشدید تورم در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی شود.»
از طرفی در سال جاری اگرچه زمان انتظار برای خرید خودرو نسبت بهسال گذشته اندکی کاهش یافته، اما همچنان شکاف عمیقی میان سطح دستمزدها و قیمت خودروها وجود دارد. بررسی بازار 10 مدل خودرو پرتقاضای داخلی نشان میدهد با پایهحقوق مصوب سال 1404 (10 میلیون و 390 هزار تومان)، برای خرید ارزانترین خودرو یعنی پراید وانت، باید حدود 38.5 ماه و برای خودروهای پرطرفداری چون پژو 207 یا تارا اتوماتیک، بهترتیب 6.5 و 9 سال پسانداز کرد. این درحالی است که در سال 1389 زمان انتظار برای خرید پراید تنها 25 ماه بود و این رقم در سالهای اخیر بهحدود دو برابر افزایش یافته است.
کاهش وابستگی نسبی قیمت خودرو بهنوسانات نرخ ارز، رسیدن قیمتها به سقف روانی و رکود بازار، از عوامل کاهش رشد قیمت خودرو در ماههای اخیر بودهاند. با این حال، عواملی چون کاهش درآمد سرانه، تورم مزمن، تحریمها، ممنوعیت واردات خودرو طی 5 سال، سیاستهای دستوری در قیمتگذاری و نبود رقابت موثر، به افزایش زمان انتظار برای خرید خودرو دامن زدهاند. البته فرض محاسبهها، پسانداز کامل پایه حقوق بدون در نظر گرفتن هزینههای معیشتی است؛ در حالی که در عمل، بخش بزرگی از درآمد صرف نیازهای روزمره میشود.
درنتیجه، مدتزمان واقعی برای خرید خودرو بیشتر از ارقام اعلامشده خواهد بود. بنابراین، بدون اصلاح سیاستهای کلان اقتصادی و خودرویی، چشمانداز بهبود در قدرت خرید خودرو همچنان دور از دسترس باقی میماند.
نوسان قیمتها در بازار خودرو همچنان ادامه دارد
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا 18 میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که ساینا S اتومات (1403) با 18 میلیونتومان کاهش 644 میلیونتومان، دنا پلاس (5 دنده) (1404) با 8 میلیونتومان کاهش 882 میلیونتومان، کوییک RS (سفید مشکی) (85 گانه) (1404) با 7 میلیونتومان کاهش 489 میلیونتومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1404) با 7 میلیونتومان کاهش 903 میلیونتومان، کوییک اتومات (1403) با 6 میلیونتومان کاهش 677 میلیونتومان و اطلس (سفید مشکی) (1404) با 5 میلیونتومان کاهش 577 میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای 5 تا 40 میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرستیژ 5 نفره (1404) با 40 میلیونتومان افزایش به 3 میلیارد و 150 میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1404) با 30 میلیونتومان افزایش به 3 میلیارد و 200 میلیونتومان، کیامسی J7 (1404) با 20 میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و 950 میلیونتومان، فونیکس FX پریمیوم (1403) با 20 میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و 150 میلیونتومان و تیگارد X35 پلاس (1404) با 10 میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و 680 میلیونتومان رسید.
از طرفی در خودروهای وارداتی شاهد افت بهای 50 میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای کونا (2024) با 50 میلیونتومان کاهش به 4 میلیارد و 500 میلیونتومان، کیا K5 توربو (2024) با 50 میلیونتومان کاهش به 6 میلیارد و 200 میلیونتومان، نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (2024) با 50 میلیونتومان کاهش به 3 میلیارد و 800 میلیونتومان و هوندا سیتی (2023) با 50 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 750 میلیونتومان رسید.
منبع: اخبار خودرو