کشف ۳.۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق در ۲ استان جنوبی کشور

کشف ۳.۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق در ۲ استان جنوبی کشور
خلاصه اخبار

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: در برخی از استان‌های شرقی و جنوبی کشور حجم برداشتی که از بنزین انجام می‌شود، ۱۰ برابر بالاتر از حجم معمولی است؛ از سویی تنها در یک عملیات گسترده در ۲ استان جنوبی کشور، ۳.۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف و تحویل وزارت نفت شده است.

به گزارش ایسنا، حسین رحیمی در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، و در آیین رونمایی از سامانه ثبت درخواست آنلاین کارت هوشمند سوخت با بیان اینکه مبارزه با قاچاق سوخت یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کاری این مجموعه است گفت: روزانه میلیون‌ها لیتر سوخت از مبادی غیرقانونی کشور خارج می‌شود که این مسئله ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرآورده‌های نفتی که قیمتی نازل در کشور دارد، به سهولت قاچاق می‌شود که مجموعه پلیس امنیت اقتصادی فراجا برای مقابله با این چالش اقدام‌های فراوانی را انجام داده است، گفت: در 10 روز گذشته دو عملیات گسترده در جنوب کشور در دو استان هرمزگان و بوشهر ازسوی نیروی انتظامی انجام شده است.

وی افزود: در این عملیات حدود 3.5 میلیون لیتر سوخت قاچاق تحویل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران شده است، همچنین صدها تانکر که حاوی حمل سوخت قاچاق بود، جمع‌آوری شد که این عملیات‌ها در وهله نخست در استان‌های جنوبی و در مرحله بعد در دیگر استان‌ها استمرار خواهد داشت.

رحیمی با با تاکید بر اینکه برنامه‌های مفصلی در ارتباط با مبارزه با فرآورده‌های نفتی و سوخت در دستور کار داریم، گفت: با مصوبه سران قوا و هماهنگی و همکاری خوبی که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داریم، در جنوب شرقی کشور طرح‌های ویژه‌ای را در به مرحله اجرا خواهیم گذاشت.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پرونده‌ای در پلیس امینت فراجا در حال رسیدگی است که فضای گسترده‌ای را دنبال می‌کند و جلوی میلیاردها سوخت قاچاق را خواهد گرفت، اظهار کرد: در یک بخش از این پرونده حدود 3000 کارت‌ سوخت متعلق به خودروهای اسقاطی، سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کردند که این کارت‌ها با همکاری و هماهنگی مجموعه وزارت نفت به طور کامل ابطال شد.

وی افزود: بررسی‌ها حاکی از آن است که در برخی از استان‌های شرقی و جنوبی کشور حجم برداشتی که از بنزین انجام می‌شود، ده برابر بالاتر حجم معمولی حتی در تهران است، همچنین بیش از 6 هزار کارت سوخت مهاجر شناسایی و ابطال شد.

رحیمی با بیان اینکه به همه افرادی که کارتشان را اجاره می‌دهند با توجه به این که سوخت این قبیل کارت‌ها به عنوان قاچاق از کشور منحرف می‌شود، درباره این تخلف، هشدار جدی می‌دهیم، گفت: با توجه به بررسی‌هایی انجام شده تا این لحظه 156 شرکت مسافربری با صدور بارنامه‌های صوری سوخت یارانه‌ای دریافت ‌می‌کردند که بر این اساس، رقمی معادل 139 میلیون لیتر سوخت نفت‌گاز یارانه‌ای به یغما رفته و قاچاق شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با بیان اینکه فراجا و پلیس امنیت با توجه به اجرای ماموریت ذاتی خود در همه ابعاد در مبارزه با قاچاق سوخت با جدیت تلاش می‌کند و برنامه‌ها در سال 1403 ادامه خواهد یافت، گفت: سامانه‌ای که امروز رونمایی شد، محصول همکاری مرکز پژوهش و توسعه ناجی و وزارت نفت است که با رونمایی این سامانه، گام بزرگی ‌به‌منظور کاهش عرضه خارج از شبکه سوخت برداشته خواهد شد.

مرجع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *