کدام بازار برنده فروردین 1403 بود ؟

کدام بازار برنده فروردین 1403 بود ؟

به گزارش سیگنال، اولین ماه از سال 1403 در حالی به پایان رسید که شاهد تحرکات زیادی در فضای سیاسی و نظامی خاورمیانه بودیم. همین تحرکات موجب شد که سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌هایی باشند که در صورت بالا گرفتن جنگ، بازدهی بالاتری را برای آن ‌ها ایجاد کند.

در ادامه به بررسی بازدهی بازارهای طلا، دلار و بورس در فروردین ماه 1403 می‌پردازیم.

بازدهی بازارهای طلا و سکه

بازار طلا در ایران، از دو فاکتور اصلی تبعیت می‌کند. قیمت دلار و قیمت اونس جهانی. با توجه به نوسانات شدید بازار دلار در ایران، تغییر قیمت آن بر بازار طلا اثر بیشتری دارد.

در فروردین ماه که بحث جنگ ایران و اسراییل بسیار داغ بود، قیمت دلار تا محدوده 70 هزار تومان نیز رشد داشت. اما با کاهش تنش‌ها، شاهد عقب نشینی آن به سطوح میانی کانال 60 هزار تومان بودیم.

برای بررسی بازده طلا، از قیمت یک گرم طلا 18 عیار استفاده می‌کنیم.

همانطور که مشخص است هر گرم طلا در فروردین ماه بازده حدود 21 درصدی برای سرمایه‌گذاران خود فراهم کرده است.

بازده هر گرم طلا 18 عیار

بازدهی بازار دلار

معامله‌گران بازار دلار نیز با افزایش تنش‌ها در منطقه قیمت‌های بالاتری را برای این اسکناس تقاضا می‌کردند. به گونه‌ای که در ابتدای فروردین ماه، قیمت هر دلار آمریکا حدود 61 هزار تومان معامله می شد، اما در زمان نگارش این مقاله، هر دلار آمریکا به 66,900 تومان رسید.

این اعداد نشان می‌دهند که بازدهی دلار در یک ماهه اخیر حدود 10 درصد بوده است.

بازدهی بازار بورس

مختصات بازدهی بورس با سایر بازارهایی که تا الان بررسی شد متفاوت است. این بازار به شدت از ریسک‌های سیاسی و نظامی می‌ترسد و در صورت وقوع این ریسک‌ها، شاهد فروش مضاعف در این بازار خواهیم بود.

در فروردین ماه نیز همین اتفاق افتاد. بسیاری از معامله‌گران بازار بورس از ترس رویایی مستقیم ایران و اسراییل، دست به فروش سهام خود در بازار زدند.

در نهایت بازده این بازار را با استفاده از شاخص هم وزن حدود منفی 5 درصد شد. این نشان می‌دهد که بدترین بازار سرمایه‌گذاری در ماه اول سال 1403، بازار بورس بوده است.

بازدهی شاخص هم وزن

جمع‌بندی

با توجه به مطالب بالا، برندگان بازار در اولین ماه سال 1403 به ترتیب طلا، دلار و بعد بورس بوده است.

با توجه به کاهش سطح تنش‌ها در منطقه، معامله‌گران بازار سهام نیز اقدام به خرید از بازار کردند. به گونه‌ای که شاهد بیشترین افزایش شاخص کل بورس از ابتدای سال 1402 بودیم.( حدود 13 ماه پیش)

با این تفاسیر به نظر می‌رسد بازار بورس پس از مدت‌ها می‌تواند وضعیت با ثبات‌تری را در اردیبهشت ماه تجربه کند.

برای مطالعه گزارش اولین روز اردیبشهت بازار بورس کلیک کنید.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *