کاهش ۱۱ درصدی ترافیک «تهران- کرج» با افتتاح بزرگراه شمالی/مشارکت دولت و شهرداری کرج موجب سرعت بخشی پروژه شد

کاهش ۱۱ درصدی ترافیک «تهران- کرج» با افتتاح بزرگراه شمالی/مشارکت دولت و شهرداری کرج موجب سرعت بخشی پروژه شد
خلاصه اخبار

کرج- رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج گفت: با تغییر رویکرد شورای ششم، سرمایه گذاری ۵۰ درصدی در ساخت پل B۱ توسط شهرداری و دولت موجب سرعت بخشی اجرای پروژه شد.

اقتصادآنلاین؛ گروه استان ها- «محمد اسدیان» در بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه‌های کرج از دو پروژه «آزادراه شهید سلیمانی» گفت: برآورد اولیه این پروژه که در سال 1396 کلید خورد، 1200 میلیارد بود، اما با توجه به نقش کلیدی این دو پل در اتصال به اتوبان شهید همّت، شورای ششم به طور ویژه روی این دو پل متمرکز شد و منابع مالی و اجرایی را به سمت این دو پل هدایت کرد تا سرعت بیشتری به تکمیل این پروژه بدهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین ؛ اسدیان افزود: تا زمانی که این اتصال برقرار نشود، زنجیره ارزش این پروژه شکل نمی‌گیرد و کار‌ها بیهوده خواهد بود.

اسدیان با بیان اینکه در پل B1 حدود یک و نیم تن خاکبرداری انجام شد، گفت: در مورد این پل که شهرداری کرج در سال 96 خود را سرمایه گذار اعلام کرده بود، شورای شهر تغییر رویکرد جدی داشت و آن این بود که ما به تنهایی سرمایه گذار نیستیم و بار مالی آن با دولت تقسیم شود و با همت و پیگیری‌ هایی که استاندار داشت، 30 درصد را دولت تقبل کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه هیچ دولتی در هیچ پروژه‌ای بالای 30 درصد سرمایه گذاری نکرده، افزود: با مذاکراتی که بعد‌ها انجام شد و با پیگیری ها‌ی استاندار البرز، در نهایت 50 درصد پروژه را دولت سرمایه گذاری کرد.

اسدیان گفت: با وجود اینکه سهم دولت در پروژه به 50 درصد افزایش یافت، اما شرایط قرارداد اولیه که شامل 31 سال اخذ عوارض برای مردم کرج بود تغییر نکرد. البته طبق بررسی‌های انجام شده هیچ سندی مبنی بر محاسبه نقطه سر به سر سرمایه یا دوره بازگشت سرمایه 31 ساله وجود ندارد.

اسدیان با بیان اینکه قرار شد قرارداد عوارض 31 ساله پابرجا بماند و منافع و عواید این پروژه به مردم کرج برسد، البته حدود 15 درصد از هزینه‌های پروژه در سال باید صرف نگهداری و تعمیرات آزادراه شود.

وی اظهار کرد: این تغییر رویکرد‌های کلیدی در مدیریت پروژه، به ویژه در جلب مشارکت دولت، که کاهش فشار مالی بر مدیریت شهری کرج داشت، مسیر اجرای پروژه را با سرعت بیشتری پیش برد.

اسدیان با اشاره به اینکه در این شورا با دقت و تخصص کامل و بر پایه شبیه سازی‌های دقیق، ورودی‌ هایی از بلوار انقلاب رجایی شهر، ضلع شرقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، طالقانی شمالی و بلوار خوارزمی حصارک به آزاد راه شهید سلیمانی طراحی و اجرا شده، افزود: با این اقدامات، بزرگراه شهید سلیمانی عملاً به یک بزرگراه کمربندی درون شهری تبدیل شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌ ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه طبق برآورد‌های انجام شده گفته می‌شود، احداث «آزادراه شهید سلیمانی» حدود 11 درصد از ترافیک اتوبان را کاهش می‌دهد، تاکید کرد: البته هیچ سندی در تایید این عدد مشاهده نکردم و شبیه سازی که این موضوع را با اطمینان تایید کند، دیده نشده، اما اگر این پروژه به درستی اجرا شود، ظرفیت کاهش ترافیک حتی بیش از 11 درصد را نیز خواهد داشت.

اسدیان با اشاره به ویژگی‌های پل B1 به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های پروژه آزادراه شهید سلیمانی که دارای پایه‌ای با ارتفاع 173 متر از کف رودخانه تا سطح پل است، گفت: این ویژگی آن را به یکی از برجسته‌ترین و پیچیده‌ترین سازه‌های این پروژه تبدیل کرده است.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها و شهروندان باید مطلع باشند و در تاریخ شهر باید روایت شود که چه تلاش‌ها و برنامه ریزی دقیق روی منابع انجام شده و چگونه پروژه‌های پل‌های B0 و B1 به عنوان بخش‌های کلیدی این پروژه به سرانجام رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: اقتصاد آنلاین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *