کاشی و سرامیک چقدر گران شد؟

کاشی و سرامیک چقدر گران شد؟
خلاصه اخبار

بررسی و مقایسه درآمد شرکت‌های فعال در زمینه کاشی و سرامیک نشان می‌دهد، صنایع کاشی و سرامیک الوند (کلوند) با درآمد پنج میلیارد و 645 میلیون تومانی بیشترین میزان درآمد را به نام خود ثبت کرده است و کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ کمترین درآمد را در فروردین ماه داشته است.

به گزاراش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بااقتصاد، صنعت کاشی و سرامیک همبستگی بالایی با صنعت سیمان و ساخت و ساز دارد که به طور کلی این صنایع به شرایط اقتصاد کلان و جو حاکم بر اقتصاد تکیه دارند.

به طوری که در دوره رونق اقتصادی و افزایش حجم نقدینگی در کشور و افزایش ساخت و ساز در جامعه شاهد افزایش میزان فروش شرکت‌های گروه کاشی و سرامیک می‌باشیم. به دلیل افزایش نرخ تورم در سال 97 شاهد رشد قیمتی در همه بخش‌ها بوده‌ایم که در صنعت ساخت و ساز و مسکن نیز این موضوع نیز بروز کرد و روند قیمتی روز به روز در حال افزایش بوده است به طوری که سطح قیمتی در بازار مسکن و ساختمان بیش از دوبرابر افزایش قیمت را تجربه کرده است.

مصالح مورد نیاز صنعت ساخت و ساز ساختمان با روند نرخ‌گذاری متفاوتی به بازار عرضه می‌شود. به طور مثال در بازار میله‌گرد و آهن شاهد قیمت‌گذاری براساس قیمت بازاری این محصولات می‌باشیم اما نرخ بعضی از محصولات نیاز به مجوز دارد. در صورت عدم کسب مجوز افزایش قیمت محصولات تولید در شرایط تورمی می‌تواند منجر به رکود شرکت و صنعت گردد.

چندی پیش شاهد افزایش نرخ فروش سیمان بوده‌ایم و در روزهای اخیر شاهد افزایش 20 درصدی نرخ فروش کاشی و سرامیک هستیم. افزایش قیمت فروش این محصولات می‌تواند منجر به افزایش درآمد شرکت‌های فعال در این گروه گردد. اما نکته بسیار مهم، افزایش هزینه ساخت مسکن و ساختمان می‎باشد که در نهایت منجر به کاهش تقاضا برای ساخت و ساز و کاهش تقاضا برای مصالح ساختمانی همچون کاشی و سرامیک می‌گردد.


بنابراین نمی‌توان به افزایش نرخ فروش کاشی و سرامیک در بازار داخل تنها به دیده مثبت نگاه کرد، اگرچه اثرات مثبت این خبر به صورت افزایش تقاضا برای سهام‌های کاشی و سرامیک نمود پیدا کرده است اما در بلند مدت متغیری اثرگذار جهت افزایش درآمد شرکت‌های کاشی و سرامیک به شمار نمی‌رود.


کاشی سینا بیشترین فاصله را از عملکرد ماهانه 97 داشته است

بررسی فعالیت فروردین ماه شرکت‌های کاشی و سرامیک نشان می‌دهد، کاشی و سرامیک الوند با درامد پنج میلیارد و 465 میلیون تومانی بیشترین سطح درامدی را در این گرو به خود اختصاص داده است و کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ با درآمد یک میلیارد و 824 میلیون تومانی کمترین میزان درآمدی را در این گروه داشته است. اما نکته مهم در عملکرد فروردین ماه شرکت‌های تولید کننده کاشی، مقایسه عملکرد فروردین و میانگین درآمد ماهانه این شرکت‌ها در سال 97 می‌باشد.

صنایع کاشی و سرامیک سینا به طور میانگین در هر ماه از سال 97 مبلغ 15 میلیارد و 703 میلیون تومان درامد داشته است که این میزان از درآمد در فروردین ماه با کاهش چشمگیر 85 درصدی به دو میلیارد و 294 میلیون تومان درآمد رسیده است. در واقع بررسی عملکرد فروردین و میانگین درآمد ماهانه شرکت‌های کاشی‌ساز در سال 97 نشان می‌دهد، همه شرکت‌های کاشی‌ساز در فروردین ماه عملکرد ضعیف‌تری نسبت به میانگین ماهانه داشته‌اند. تنها کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ توانسته نسبت به درآمد ماهانه 97، عملکرد بهتری داشته باشد. اما در میان شرکت‌هایی که عملکرد ضعیف‌تری داشتند، کاشی و سرامیک الوند و کاشی و سرامیک سینا، بیشترین فاصله را با عملکرد ماهانه 97 خود داشتند.

منبع: baeghtesad.com