افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران! / بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد!

افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران! / بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد!
خلاصه اخبار

اکوایران: بورس تهران که در سال قبل، هفتمین بازار سهام بزگ خاورمیانه به شمار می‌رفت؛ در سال جاری با افزایش قابل توجه دومین بازار سهام امارات متحده عربی، یک پله نزول کرد و به هشتمین بازار سهام بزرگ خاورمیانه بدیل شد.

به گزارش اکوایران، بورس تهران به عنوان بزرگترین بازار سهام کشور، دارای ارزش بازاری برابر با مجموع ارزش‌ شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار است. ارزش بازاری بورس تهران در سال گذشته نوسانات متعددی داشته است ولی در اردیبهشت ماه امسال ترازی نزدیک به تراز اردیبهشت ماه 1402 دارد. این در حالی است که ارزش دلار بازار آزاد در این مدت رشد داشته که ارزش دلاری کمتری به نسبت اردیبهشت ماه سال قبل برای بازار سهام در بر دارد.

ارزش دلاری بورس تهران با در نظر گرفتن نرخ دلار 65 هزار تومانی در حال حاضر حدودا 122 میلیارد دلار است و در صورتی که نرخ دلار بازار آزاد را 60 هزار تومان فرض کنیم به ارزش دلاری 133 میلیارد دلاری بورس تهران می‌رسیم. اردیبهشت ماه سال قبل، ارزش دلاری بازار‌های سهامی خاورمیانه به شکلی بود که بورس تهران پس از بورس شش کشور منطقه، با 145 میلیارد دلار، هفتمین بازار سهامی بزرگ خاورمیانه به شمار می رفت. در اردیبهشت ماه امسال با کاهش ارزش دلاری بازار بورس اوراق بهادار تهران و افزایش قابل توجه ارزش دلاری بازار مالی دبی که دومین بازار سهامی کشور امارات متحده عربی به شمار می‌رود؛ بورس تهران به رتبه هشتم جدول بزرگترین بازار‌های سهامی خاورمیانه سقوط کرد.

جاده ناامن توسعه ایران

ارزش تداول عربستان به 3 تریلیون دلار رسید!

تداول عربستان که در سال‌های اخیر به بزرگ‌ترین بازار سهامی منطقه تبدیل شده است؛ با رشد نزدیک به 12 درصد در ارزش دلاری خود به نسبت اردیبهشت ماه 1402 به ارزش دلاری 2 هزار و 980 میلیارد دلاری رسیده است. ارزش دلاری بورس ابوظبی نیز در این مدت 9 درصد رشد داشته و به 806 میلیارد دلار رسیده است.

بورس تل آویو نیز در یک ساله اخیر با افزایش ارزش بازاری همراه بوده و به ارزش دلاری 475 میلیارد دلار دست یافته است. دومین بازار سهامی امارات متحده عربی نیز با 95 درصد افزایش ارزش دلاری به ارزش 187 میلیارد دلاری دست یافته است.
بورس تهران در حال حاضر بالاتر از بازار سهام کازابلانکا و مصر، هشتمین بازار سهامی بزرگ خاورمیانه به شمار می‌رود.

ترس‌های اقتصادی ایرانیان

مرجع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *