چگونه «یاماها» بهترین دوچرخها را میسازد؟
یاماها یکی از بهترین موتورسازهای جهان بهشمار میرود. این کمپانی صاحبنام و مطرح در دنیای پرهیجان موتورسیکلت از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است. یاماها در کلاسهای متعدد از جمله اسپرتبایک، نیکدبایک، استاندارد، استریتفایتر، کافه ریسر و اسکوتر محصولات باکیفیت و اسپرتی را روانه بازار کرده است.
یکی از مدلهای باکیفیت و پرتوان این کمپانی صاحبنام XSR ۱۵۵ است که این روزها در بازار جهانی و بهویژه در بازار کشورمان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. قیمت این موتورسیکلت اسپرت با یک خودرو خانوادگی
ترکیبی از طراحی کلاسیک و مدرن
یاماها XSR 155 درحقیقت در کلاس کافهریسر قرار میگیرد؛ این موتورسیکلت از سبک طراحی بسیار جذابی برخوردار است که توجه هر بینندهای را بهخود جلب میکند. جالب است بدانید طراحی استایل XSR 155، سبکِ رترو دیزاین (طراحی تلفیقی از کلاسیک و مدرن) را بهنمایش میگذارد. الگوی طراحی این موتورسیکلت XS650 سال 1970 است که یادآور خاطرات بسیار خوش آن دهه است. هرچند که XSR 155 در کلاس کافهریسر بوده و این کلاس مشابه نسخه استاندارد، اما کمی اسپرتتر است. با نگاهی به پروفیل بدنه این کافهریسر شاهد سبک طراحی کلاسیک در اوج مدرن بودن هستیم. باک نسبتا حجیم، زین کاملا صاف و با اندکی ارتفاع نسبت به تایر عقب و چراغ جلو گرد، سبک کلاسیک XS650 را با تلفیقی از الِمانهای مدرن بهنمایش میگذارد.
درواقع خبری از فلاپهای روی بدنه نیست. بههمین دلیل پیشرانه XSR 155 بهخوبی دیده میشود. طراحی باک حجیم، نشیمنگاه (زین) مسطح و طراحی چراغ گرد در بالاترین بخش، استایل ساده و بسیار جذابی از این نسخه بهنمایش میگذارد. در نمای جلو شاهد طراحی بسیار ساده و کلاسیک یاماها هستیم.
طراحی چراغ گرد با دو راهنما در کنار آن و ارتفاع نسبی که هوای ورودی را بهراحتی بهپیشرانه منتقل میکند، از ویژگیهای خاص این مدل است. طراحی دستههای نسبتا بلند، چهره اسپرت و جسورانهای به این موتورسیکلت میبخشد. همچنین LED داخل کاسهچراغ، طراحی کلاسیک این کافهریسر یاماها را مدرنتر جلوه میدهد.
در نمای عقب نیز شاهد طراحی چراغی گرد بههمراه گرافیک LED هستیم که در انتهای بخش عقب طراحی شده است. این طراحی و همچنین قرارگیری اگزوز در زاویه نسبتا خاص نسبت به بدنه، چاشنی هیجان را در طراحی XSR 155 دوچندان میکند. همچنین تعبیه رینگهای 17 اینچی مشکی پیانویی بهوقار و پرستیژ این کافهریسر میافزاید.
راحتی و سطح ارگونومی بالا
از نظر ارگونومی و سطح راحتی، یاماها XSR 155 را باید یکی از بهترینها در کلاس خود دانست. این کافهریسر بهگونهای طراحی شده که بالاترین سطح راحتی را بهراکب هدیه میدهد. بر این اساس زاویه قرارگیری فرمان نسبت بهراکب 25.2 درجه است و بالاترین سطح راحتی را ارائه میدهد. این زاویه قرارگیری بر اساس فاصله محوری 1330 میلیمتری بوده که در کلاس خود یکی از بهترینها بهشمار میآید.
ارتفاع صندلی نیز 810 میلیمتر بوده که در کنار زاویه قرارگیری 25.2 درجهای بالاترین سطح ارگونومی را ارائه میدهد. لازم بهذکر است یک کلاستر گرد دیجیتالی نیز برای این مدل تعبیه شده که تمام اطلاعات حرکتی، دور موتور، سرعت موتورسیکلت، مصرف سوخت، چراغ چک، میزان بنزین موجود در باک و سایر اطلاعات مورد نیاز را برای راکب بهنمایش میگذارد . این کلاستر گرد حس کلاسیک بودن یاماها را بهخوبی برای راکب تداعی میکند.
سازه بدنه با مهندسی نوین
بهلطف استفاده از سازه جدید و متریال فولاد سبکوزن بهینهسازیشده در بدنه، وزن کلی موتور کاهش یافته است. همچنین براساس آنچه کمپانی یاماها اعلام کرده، استفاده از پلاستیکهای فشرده نیز بهخوبی در کاهش وزن اثرگذار بوده است. وزن XSR 155 با یک باک 10 لیتری پر از سوخت بنزین به 134 کیلوگرم میرسد که نسبت قدرت بهوزن را به 0.141 اسببخار بر کیلوگرم میرساند. این نسبت در کلاس کافهریسرها بینظیر است.
امضای یاماها روی قلب تپنده
آنچه محصولات یاماها را از سایر رقبا متمایز میسازد، قوای محرکه استفادهشده در آن است. بر این اساس زیر چهره جسور XSR 155 یک موتور تک-سیلندر 155 سیسی آب-هوا خنک با چهار سوپاپ جا خوش کرده است.
این موتور بهلطف طراحی محفظه احتراق ایدهآل، سیستم پاشش سوخت انژکتوری، طراحی چهار سوپاپ روی یک میلسوپاپ با مکانیزم SOHC، نسبت تراکم 11.6 بهیک، قطر پیستون 58 میلیمتر و کورس پیستون 58.7 میلیمتری، توان و گشتاور بالایی فراهم میآورد. بر این اساس حداکثر توان خروجی این پیشرانه به 19 اسببخار در 10 هزار آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن به 14.7 نیوتونمتر در 8500 آرپیام میرسد. ناگفته نماند که این پیشرانه دارای نسبت تراکم 11.6 بهیک است و نیاز به نگهداری دقیقتری دارد.
بر اساس آنچه کمپانی یاماها اعلام کرده، این پیشرانه با استفاده از سوخت بنزین دارای اکتان 90 میتواند 17.5 اسببخار قدرت را در دور 8500 آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور 13 نیوتونمتر را بهارمغان آورد. از این رو این پیشرانه با شرایط سوختی نهچندان مرغوب کشور ما نیز سازگاری خواهد داشت. یک گیربکس 6 سرعته دندهثابت نیز بهکمک زنجیر انتقال، قدرت و گشتاور را بهچرخهای عقب منتقل میکند. این گیربکس دارای ساختار تسریع تعویض دنده هیدرولیکی بوده که میتواند عملکرد آن را بهبود بخشد.
همچنین زنجیر X تایپ دوبل با متریال فولاد سبکوزن روی این موتورسیکت تعبیه شده تا انتقال قدرت بدون ارتعاش انجام شود. این گیربکس بهگونهای طراحی شده که کلاچهای چندصفحهای آن در روغن غوطهور بوده و کمترین میزان استهلاک را دارد. همین مهم سبب شده است تعویض دندهها بهخوبی صورت گیرد و سبب شتاب عالی این کافهریسر جسور سامورایی شود. مکانیزم طراحی کلاچها نیز سبب شده است این کافهریسر در ترافیکهای طولانی و با تعویض دندههای پیدرپی، عملکرد عالی داشته باشد. یک رادیاتور جمعوجور نیز برای ایجاد تعادل دمای روغنموتور و گیربکس تعبیه شده که منجر بهبهبود پرفورمنس این کافهریسر میشود.
سواری باکیفیت، هندلینگ عالی
طراحی دامپرهای هیدرولیکی قابل تنظیم بهقطر 135 میلیمتر در جلو و طراحی ساختار مونوشوک دارای دامپر 185 میلیمتری با فنر پیچشی، سبب شده است شاهد سواری بسیار باکیفیتی از XSR 155 باشیم. دامپر (کمکفنر) محور عقب، هیدروپنوماتیکی است. همچنین سایز تایر 80/100 با رینگ 17 اینچی در جلو و سایز تایر 70/140 با رینگ 17 اینچی در عقب، در بهبود کیفیت سواری این کافهریسر بسیار اثرگذار است.
بهلطف مرکز ثقل نسبتا پایین، این موتورسیکلت فرمانپذیری مطمئنی را ارائه میدهد. این کافهریسر از نظر ایمنی دارای سیستم ترمزی با دو چرخ دیسکی بوده که دیسک جلو دارای قطر 282 سوراخدار خنکشونده با کالیپر سه پیستونه است. محور عقب نیز دارای دیسکی بهقطر 220 میلیمتر با کالیپر تک پیستونه است. این سیستم ترمز دارای ضدقفل ABS تککاناله بوده که ایمنی راکب و سرنشین را ارتقا میبخشد.
یاماها XSR 155 بخریم؟
یاماها XSR 155 در بازار هند، قیمتی برابر با 2 هزار و 100 دلار دارد. در بازار کشورمان نیز نسخه صفرکیلومتر آن این روزها در بازه قیمتی 300 میلیونتومان عرضه میشود. این موتورسیکلت در کشور ما دارای نمایندگی معتبری بوده که درمقایسه با سایر شرکتهای رقیب، خدمات پس از فروش مناسبی را ارائه میدهد. درنهایت با در نظر گرفتن مشخصات فنی مناسب و کیفیت بالای ساخت، این مدل گزینه مطلوبی برای خرید بهشمار میرود.
منبع: اخبار خودرو