فیدلیتی پرستیژ در بازار آزاد ۳۲ میلیون‌تومان گران شد

فیدلیتی پرستیژ در بازار آزاد ۳۲ میلیون‌تومان گران شد
خلاصه اخبار

تا پیش از تحریم‌ها بسیاری از کارشناسان، اقتصاددانان، فعالان بازار، زنجیره‌تامین و خودروسازان با توجه به جو ایجادشده، نسبت به آینده این صنعت و همچنین خصوصی‌سازی امیدوار شده بودند. اما تحریم‌های خارجی و برخی تصمیم‌های نادرست مانع از تحقق این رویا شد

هرچند واردات خودرو به‌کشور پس از چهار سال ممنوعیت از اردیبهشت 1401 آزاد شد، با ‌این‌ حال همین واردات به‌اصطلاح نیم‌بند و کم‌تعداد نیز با کلی محدودیت و ممنوعیت مواجه است. به‌طور کلی یکی از دلایل تیراژ اندک واردات را می‌توان در همین محدودیت‌ها، به‌خصوص در بخش تامین ارز جست‌وجو کرد.

واردات خودرو درحال‌ حاضر با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مختلفی مواجه است. از جمله این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، سقف قیمتی خودروهای وارداتی است.

در آیین‌نامه واردات خودرو، سقف قیمتی 20 هزار دلار در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود این سقف قیمتی به‌این دلیل لحاظ شده که به‌نوعی مدیریت ارزی در واردات خودرو به‌کشور صورت گیرد. این درحالی است که سیاستگزاران چنین صرفه‌جویی را درمورد خودروهای داخلی و مونتاژکاران به‌خرج نمی‌دهند. همچنین سیاستگزاران واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی را ممنوع کرده‌اند؛ احتمالا به‌دلیل این‌که مصرف سوختشان بالاست. این درحالی است که اکثر خودروهای تولید داخل از مصرف سوخت بسیار بالایی برخوردارند.

دیگر قیدی که برای واردات خودرو در نظر گرفته شده، ممنوعیت ورود برخی برندها به‌کشور است. جدا از خودروهای آمریکایی، گاهی واردات خودرو از برخی کشورهای دیگر نیز ممنوع می‌شود.

به‌عنوان مثال با از سرگیری واردات خودرو در سال 1401، ابتدا عنوان شد واردات خودرو از فرانسه ممنوع است. بعدها نیز واردات خودرو از کره‌جنوبی ممنوع شد. البته این ممنوعیت‌ها مطلق نبوده‌اند و درحال حاضر واردات خودرو از این دو کشور ممنوعیت خاصی ندارد.

هرچند درمورد لغو ممنوعیت مدل‌های فرانسوی، تردید وجود دارد؛ چراکه خودروهای فرانسوی در دور جدید واردات، به‌کشور نیامده‌اند. به‌هر حال، حمایت از تولید داخل در برابر واردات، در کل سیاستی جهانی است؛ اما کشورها برای آن سقف و مرز گذاشته‌اند و سعی می‌کنند حمایت‌ها به‌حدی نباشد که انحصار ایجاد شود.

تا پیش از تحریم‌ها بسیاری از کارشناسان، اقتصاددانان، فعالان بازار، زنجیره‌تامین و خودروسازان با توجه به‌جو ایجادشده، نسبت به آینده این صنعت و همچنین خصوصی‌سازی امیدوار شده بودند. این امیدواری بی‌دلیل نبود. از یک سو، خودروسازان بزرگی از طریق واردات خودرو وارد بازار ایران شده بودند و از سوی دیگر، بسیاری از برندهای خوش‌نام با انتخاب شرکایی از بخش‌خصوصی خود را برای رقابتی سخت و سنگین آماده می‌کردند.

برخی شرکت‌های واردکننده همچنین قصد داشتند در ادامه همکاری با شریک تجاری خارجی خود، زمینه را برای تولید فراهم کنند. شرکای خارجی نیز با توجه به‌پتانسیل و مزایای رقابتی قصد داشتند علاوه‌بر حضوری پررنگ‌تر، ایران را به هاب منطقه‌ای خود تبدیل کنند؛ اما در هر صورت تحریم‌های خارجی و برخی تصمیم‌های عجیب و غریب مانع از تحقق این رویا شد. درنهایت اتفاقاتی که از سال 1397 به‌بعد روی داد به‌طور کلی به‌سدی بزرگ در برابر قدرت خرید بخش عمده‌ای از جامعه بدل شد.

در همین شرایط هنوز به‌رغم واردات کمی بیش از 40 هزار دستگاه فاصله زیاد و معناداری با نیاز بازار وجود دارد. روند ترخیص هم که به‌نوبه خود مانع از سرعت گرفتن عرضه‌ می‌شود. در این میان باز هم مردم هستند که در تردید از افزایش قیمت بنزین، ارز و خودرو به‌سر می‌برند.

کاهش قیمت 11 میلیون‌تومانی نیسان آپشنال

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا 11 میلیون‌تومانی و رشد قیمت یک تا 8 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت نیسان آپشنال (دریچه‌برقی) (1403) با 11 میلیون‌تومان کاهش به 632 میلیون‌تومان، تارا اتومات V4 ال‌ایکس (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و 58 میلیون‌تومان و تارا اتومات (85 گانه) (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش به 980 میلیون‌تومان رسید. از طرفی شاهین (بدون سانروف) (1403) با 8 میلیون‌تومان افزایش 755 میلیون‌تومان، رانا پلاس (85 گانه) (1403) با 7 میلیون‌تومان افزایش 710 میلیون‌تومان و دنا پلاس (5 دنده) (1403) با 6 میلیون‌تومان افزایش 802 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای 10 تا 32 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرستیژ 5 نفره (1403) با 32 میلیون‌تومان افزایش 2 ‌میلیارد و 520 میلیون‌تومان، اکستریم VX (2023) با 30 میلیون‌تومان افزایش 4 ‌میلیارد و 590 میلیون‌تومان، اسکای‌ول ET5 نبکا (1403) با 30 میلیون‌تومان افزایش 2 ‌میلیارد و 730 میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (1403) با 20 میلیون‌تومان افزایش 2 ‌میلیارد و 440 میلیون‌تومان و فونیکس FX پریمیوم (1403) با 10 میلیون‌تومان افزایش 2 ‌میلیارد و 65 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که جی‌ای‌سی امپو (2024) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 550 میلیون‌تومان، ونوسیا استار (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 550 میلیون‌تومان، ونوسیا D60 پلاس (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 700 میلیون‌تومان و ونوسیا وی آنلاین (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 50 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

منبع: اخبار خودرو

برچسب‌ها