چرا ترامپ نمیتواند آیفون را …

چرا ترامپ نمیتواند آیفون را در امریکا بسازد؟
در سال ۲۰۱۳ بود که موتورولا میخواست این باور رایج را که تولید گوشی هوشمند در امریکا گران است، به چالش بکشد. اما ۱۲ ماه بعد، کارخانهای که در تگزاس افتتاح شده بود به دلیل فروش ناامیدکننده و هزینههای بالا تعطیل شد.
اگر دونالد ترامپ به روش خود عمل کند، اپل شرکت فناوری بعدی خواهد بود که این موضوع را تست میکند.
هاوارد لوتنیک وزیر بازرگانی دولت ترامپ گفته: «ارتش میلیونها انسانی که برای ساخت آیفون پیچهای کوچک میپیچیدند به خاطر دارید؟ این چیزها قرار است به آمریکا بیاید.»
کارشناسان زنجیره تأمین معتقدند پروژه ترامپ با همان مشکلات موتورولا روبرو خواهد شد اما دلیل آن صرفاً تعداد کارگرانی که لوتنیک اشاره کرد، نیست. مسآله بزرگتر، جابجایی زنجیرههای تأمین جهانی است که طی دههها ایجاد شدهاند. بیست سال پیش، جاذبه اصلی چین برای شرکتهایی مانند اپل، ممکن بود تنها نیروی کار ارزان باشد. اما مزیت اصلی امروزه زنجیرههای تأمین پیچیده و ریشهدار است. کارشناسان میگویند ریشهکن کردن این زنجیره لااقل در دوره ترامپ غیرعملیست. اپل قصد دارد فعالیت خود در چین را کاهش دهد، اما به نظر میرسد به جای انتقال به امریکا نهایتا موفق شود بخشی از تولید را به هند انتقال دهد.
گوشی آیفون موفقترین دستگاه مصرفی تمام دوران است: از زمان عرضه در ۲۰۰۷، حدود ۲.۸ میلیارد دستگاه فروخته شده و در ۱۵ سال بیش از ۱ تریلیون دلار درآمد داشته است. این دستگاه هنوز تقریباً نیمی از کل فروش اپل را تشکیل میدهد.
مدلهای جدید آیفون، حدود ۲۷۰۰ قطعه دارند. اپل از ۱۸۷ تأمینکننده در ۲۸ کشور مختلف استفاده میکند!
در حال حاضر کمتر از ۵ درصد از قطعات آیفون در ایالات متحده ساخته میشوند، از جمله قاب شیشهای، لیزرهایی که Face ID را فعال میکنند و تراشههایی که شامل پردازنده و مودم 5G میشوند. اکثر قطعات باقیمانده در چین و عناصر کلیدی دیگر در تایوان، کره جنوبی و ژاپن ساخته میشوند.
نزدیکی تأمینکنندگان و تولیدکنندگان برای بهرهوری اپل بسیار مهم است. زنجیره تأمین جهانی اپل نمونهای کلاسیک از شبکههای پیچیدهای است که اکنون بر اقتصاد جهانی تسلط دارند و به راحتی با تعرفهها از بین نمیروند.
جایگزینهای چین
اپل تحت رهبری تیم کوک، با یافتن منابع و مسیرهای جایگزین در حال ایجاد انعطاف در زنجیره تأمین خود بوده است. احتمالاً به انتقال تولید از چین به کشورهایی مانند هند، ویتنام و برزیل ادامه خواهد داد. اپل رابطه عمیقتری با هند دارد و قصد دارد مونتاژ تمام آیفونهای فروخته شده در آمریکا را تا سال آینده به این کشور منتقل کند که به معنای دو برابر شدن تولید گوشیهای هوشمند این کشور است. هند نه تنها حمایت دولتی و هزینههای کمتری نسبت به چین ارائه میدهد، بلکه مهندسان انگلیسیزبان و طیف وسیعی از مصرفکنندگان نیز دارد. هند دومین بازار گوشیهای هوشمند در جهان است و میتواند به طور بالقوه بزرگترین بازار باشد. همچنین برزیل – که از نظر هزینه بین هند و چین قرار دارد – میتواند گزینهای حتی مطلوبتر برای اپل باشد.
آیندهای نامشخص
اینکه تعرفهها دقیقاً چگونه بر آیفون و سایر محصولات ساخت چین تأثیر خواهند گذاشت، مشخص نیست. TechInsights پیشبینی میکند هزینه آیفون ۱۷ در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. با این حال، مورگان استنلی میگوید که اپل قادر خواهد بود با استفاده از اقداماتی مانند بیشتر مونتاژ بیشتر در هند، تقسیم بار افزایش هزینهها با تأمینکنندگان و توقف تولید مدلهای کممصرف و کممصرف، در میانمدت از افزایش قیمتها جلوگیری کند.
سایر اختلالات احتمالی نیز در راه است هرگونه محدودیت گستردهتر بر صادرات چین، در زنجیره تأمین اپل نیز تأثیر خواهد گذاشت. البته از سوی دیگر، این وابستگی دوگانه است. آیا چین به همین راحتی اپل را رها خواهد کرد؟ چون چین هم به اپل نیاز دارد.
(خلاصهای از مقاله Financial Times)
سعید طبرسی
#اقتصاد_جهانی
منبع: کانال تلگرامی فردانامه