پیش بینی بورس هفته / انتظار سهامداران از سیاست‌گذار

پیش بینی بورس هفته / انتظار سهامداران از سیاست‌گذار
خلاصه اخبار

اکوایران: انتظار سهامداران و فعالان بازار از دولت این است که به عنوان سیاست گذار و بازیگر مهم بازار سرمایه برای کاهش ریسک‌های بازار سرمایه بکوشد.

به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل بورس تهران نزولی بود. در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران 5 هزار و 188 واحد تنزل کرد و 84 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز دوشنبه شاخص 20 هزار و 647 واحد ریزش کرد و خروج سرمایه به رقم 296 میلیارد تومان رسید. 

روز سه‌شنبه شاخص 7 هزار و 648 واحد ریزش کرد و خروج سرمایه ادامه داشت که رقم آن 148 میلیارد تومان بود.

روز چهار‌شنبه شاخص کل 12 هزار و 328 واحد افت کرد و شاخص هم وزن 3 هزار و 393 واحد پایین آمد. همچنین 50 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 33 هزار و 475 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 12 هزار و 894 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 1.7 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته 578 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 144 میلیارد تومان بود. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 3 هزار و 508 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 935 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 11 درصدی داشته است. 

بدین ترتیب شاخص 8 روز نزولی متوالی را سپری کرد. شاخص پس از ریزش از سطح حمایت 2 میلیون و 260 هزار واحد، نرخ ریزش بیشتری را ثبت کرد. در تمامی روزهای معاملاتی هفته شاهد مازاد عرضه و خروج سرمایه حقیقی از بازار بودیم. در شرایط فعلی ناظران معتقدند بازار برای برگشت به سمت بالا به یک نیروی محرک نیاز دارد. انتظار سهامداران و فعالان بازار از دولت این است که به عنوان سیاست گذار و بازیگر مهم بازار سرمایه برای کاهش ریسک‌های بازار سرمایه بکوشد. 

کارشناسان معتقدند که سیاست گذاری درست و علمی می‌تواند به رشد و تعمیق بازار سرمایه در ایران کمک کند. دولت به جای مداخلات در قیمت گذاری و تزریق سرمایه به بازار، باید ریسک عملیات شرکت‌ها را کاهش دهد، شفافیت بازار را افزایش دهد و با گسترده کردن ابزارها و گزینه‌های سرمایه گذاری زمینه را برای جذب سرمایه و افزایش سرمایه گذاری شهروندان مهیا کند. 

030219

 

مرجع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *