پیش بینی بازار سهام هفته/ محدودیت دامنه نوسان ادامه می‌یابد؟+ نمودار

پیش بینی بازار سهام هفته/ محدودیت دامنه نوسان ادامه می‌یابد؟+ نمودار
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات این هفته با کاهش 33 درصدی متوسط ارزش معاملات خرد و خروج جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل 2.4 درصد کاهش داشت و تراز شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز 3.7 درصد پایین‌تر از سطح انتهایی هفته گذشته ایستاد.

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در روز ابتدای این هفته شاهد خروج هزار و 790 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و خروج هزار و 75 میلیارد تومانی سرمایه حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته قبل در تراز 4 همتی قرار داشت؛ در روز ابتدایی این هفته افزایش 29 درصدی داشت و روز یکشنبه تراز هزار و 889 میلیارد تومانی را تجربه کرد. روز سه‌شنبه این هفته سطح ارزش معاملات خرد سهام تا 3 هزار و 816 میلیارد تومان افزایش یافت.

در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 33 درصد کاهش به نسبت هفته قبل تا سطح 3 هزار و 349 میلیارد تومانی بالا آمد. در اولین هفته فروردین شاهد ورود 494 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی به سهام بودیم. در هفته دوم فروردین بار دیگر بازار سهام با خروج 872 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود و در سومین هفته فروردین ماه، خروج پول حقیقی از بازار سهام تا سطح هزار و 689 میلیارد تومان افزایش داشت. این هفته نیز شاهد خروج 2 هزار و 814 میلیارد تومان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی بودیم. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل 2 میلیون و 261 هزار و 899 واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح 2 میلیون و 208 هزار و 214 واحدی کاهش داشت و بازدهی منفی 2.37 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز در این هفته چیزی نزدیک به 3.7 درصد افت کرد و در تراز 723 هزار و 566 واحدی ایستاد.

بورس تهران در این هفته شاهد افزایش شدید ریسک سیاسی بازار سهام بود و در روز یکشنبه کمترین سطح ارزش معاملات خرد از ابتدای سال 1402 به ثبت رسید. بورس تهران چهار روز از پنج روز معاملاتی هفته جاری را با دامنه نوسان یک درصدی پشت سر گذاشت. این تصمیم ناشی از افزایش معاملات هیجانی بازار سهام بود تا از تشدید نوسان قیمت‌ها جلوگیری کند.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز اولین هفته اردیبهشت‌ماه

بورس تهران هفته اول اردیبهشت ماه را با سطح حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل و سطح مقاومتی 730 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. بازار سهام هفته‌های اسفند ماه و هفته اول فروردین را با شکل‌گیری موج صعودی شاخص کل همراه بود اما این روند صعودی نتوانست سطح 2 میلیون و 300 هزار واحدی را فتح کند و در گیر اصلاح زمانی شده. حال با تشدید تنش‌های خاورمیانه، بازار سهام با موجی از رکود مواجه است.

IMG_20240419_145614_164

بورس تهران قبل از آغاز اولین هفته اردیبهشت ماه با شرایط سختی مواجه است. با افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه ریسک سیستماتیک اوراق سهام شدیدا افزایش یافته است. از سوی دیگر تاثیر منفی کوتاه مدت افزایش نرخ ارز بر معاملات سهام با تشدید خروج سرمایه از بازار نیز فشار عرضه را به خودی خود بالا برده است. روز چهارشنبه قرار بود معاملات سهام بدون دامنه نوسان یک درصدی انجام شوند اما با تداوم عرضه تشدید عرضه سهام، این محدودیت تمدید شد. احتمال تمدید محدودیت برای هفته پیش‌رو نیز وجود دارد.

با این اوصاف احتمال تشدید رکود معاملاتی در هفته پیش‌رو بالا رفته است و امکان بازگشت به زیر سطح 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل نیز در صورت تداوم تشدید ریسک بازار وجود دارد. روند عرضه و تقاضای روز شنبه می‌توان شدت واکنش بازار سهام به چالش‌های موجود را مشخص کند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *