پیشنهاد طراحی ساز و کار جدید برای ارتقای سواد مالی سهامداران

پیشنهاد طراحی ساز و کار جدید برای ارتقای سواد مالی سهامداران
خلاصه اخبار

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اثر هدایت سرمایه به بورس در جان گرفتن دوباره تولید، پیشنهاد داد ساز و کاری جدید برای ارتقای سواد مالی سهامداران طراحی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، لطف‌ اله سیاهکلی با اشاره به توسعه ابزارهای مالی و ضرورت سواد مالی سهامداران برای ورود به بازار سرمایه به سنا، گفت: نیاز به سواد مالی و الزام برای ورود افراد و سهامداران به بورس آنطور که باید احساس نشده است. ضرورت دارد آموزش و فرهنگ سازی برای سهامداران خُرد از اهداف اصلی بازار سرمایه باشد و فعالان و رسانه‌ها نیز در بحث آموزش بستر را برای ترویج این فرهنگ فراهم کنند.

وی افزود: نداشتن سواد مالی لازم افراد را با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد کرد و علاوه بر ضرر و زیان، اعتماد را نسبت به بازار از دست می‌دهند. بنابراین باید ساز و کار دقیق ضرورت ارتقای سواد مالی افراد فراهم شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقشی اساسی در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افراد در بورس ایفا می‌کنند. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در کشورهای توسعه یافته این صندوق‌ها نقش مهمی در سرمایه‌گذاری دارند.

این نماینده مجلس ادامه داد: باتوجه به شرایط مختلف دانش و شناخت سرمایه‌گذاران از بورس و سرمایه‌ در اختیار، می‌توان جایگزین‌های متنوع و مناسبی را به جای خرید مستقیم سهام شرکت‌های بورسی مطرح کرد. یکی از این جایگزین‌ها صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که طی سال‌های گذشته بازدهی‌ مناسب و قابل توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند.

سیاهکلی درباره کاهش نرخ مالیات بر تولید، توضیح داد: کاهش مالیات نوعی افزایش درآمد برای سرمایه گذار محسوب می‌شود و تصمیم صحیحی در لایحه بودجه 1403 است. هر چه کیفیت و کمیت تولید افزایش پیدا کند در طولانی مدت سود قابل توجهی نصیب دولت شده و بهترین مشوق برای سرمایه‌ گذاران است.

به گفته وی، رونق اقتصادی و تولید زمانی به شکوفایی می‌رسد که مشارکت و انگیزه مردم برای ورود به عرصه اقتصاد و تولید افزایش یابد و دولت امکانات و ابزارهای فعالیت تولیدی را با قیمت ارزان و شرایط آسان در اختیار مردم بگذارد. باید سرمایه ها به سمت تولید حرکت کند و مردم به جای سرمایه‌گذاری در بانک به سمت بورس و ابزارهای آن هدایت شوند تا تولید جانی دوباره بگیرد.

مرجع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *