پیام مهم از ریاض و بغداد به تهران مخابره شد/ سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز

پیام مهم از ریاض و بغداد به تهران مخابره شد/ سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: امروز در بازار ارز تهران شاهد عقب نشینی محسوس قیمت ها بودیم و قیمت لیر ترکیه در پایان معاملات ارزی، 40 تومان کاهش پیدا کرده و 1885 تومان معامله شد.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران در حالی تعطیلات آغاز هفته را پشت سر گذاشت که معامله گران شاهد انتشار خبری مهم درباره توافق جدید ایران و عربستان بودند، خبری که به گفته تحلیلگران نقش مهم و موثری را بر روند معاملات امروز و روزهای آتی بازار خواهد داشت.

طبق اعلام رسانه ها، وزرای خارجه ایران و عربستان که این روزها به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا حضور دارند، با تاکید بر اینکه مناسبات دو کشور در مسیر درستی قرار دارد، همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری را مهم ارزیابی کردند.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل نظر و توافق کردند. امری که بدون شک می تواند در آینده نزدیک اثرات مطلوبی برای دو کشور در حوزه مبادلات تجاری و همچنین تردد مسافران و گردشگران داشته باشد.

تهران و ریاض با از سرگیری روابط سیاسی، به دنبال توسعه روابط در حوزه های اقتصادی و تجاری هم هستند و حضور هیات اقتصادی عربستان در نمایشگاه اکسپو تهران، سفر سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان به ریاض و مثال هایی از این دست، همگی مهر تاییدی بر این موضوع است که دو کشور به دنبال زمینه سازی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری هستند. حال که مروری بر آخرین روابط تجاری تهران و ریاض داشته ایم؛ قیمت ریال عربستان و سایر ارزها در بازار تهران را بررسی خواهیم کرد.

قیمت ریال عربستان امروز 16 اردیبهشت 1403

امروز در بازار ارز تهران قیمت ریال عربستان در مقایسه با روز گذشته روند نزولی را در پیش گرفت و با تجربه افت ارزش 354 تومانی که داشت؛ 16192 نرخ گذاری و خرید و فروش شد.

اما توافق با ایران تنها خبر امروز درباره عربستان نبود؛ بلکه معامله گران شاهد انتشار خبری درباره کسری بودجه عربستان برای ششمین سه‌ماهه متوالی بودند. اتفاقی که به گفته کارشناسان ناشی از کاهش تولید نفت و تامین مالی پروژه‌های مربوط به چشم‌انداز 2030 این کشور است.

به نوشته بلومبرگ، این کسری در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی در سطح 12/4 میلیارد ریال (3/3 میلیارد دلار) قرار گرفت که بیش از چهار برابر بیشتر از یک سال گذشته است. طبق آمارها، مخارج دولت عربستان در یک بازه یک‌ساله با رشد 8 درصدی همراه شده،‌ در حالیکه درآمدها 4 درصد رشد داشته است.

ریال عربستان

نرخ امروز درهم امارات در بازار

قیمت درهم امارات هم امروز را در حالی سپری کرده است که افت نسبی را به مانند ریال تجربه کرد. هر درهم در حالی عصر امروز 16594 تومان ارزش گذاری شد که نسبت به روز گذشته 362 تومان ارزان شده است.

امروز همچنین نرخ برابری درهم امارات و دلار آمریکا به 3.67 رسیده است.

آخرین قیمت ریال عمان

قیمت ریال عمان هم امروز به مانند واحد پول رسمی سایر کشورهای عربی در بازار ارز تهران عقبگرد نسبی را تجربه کرده است. هر ریال در حالی شاهد پایان معاملات بود که سه هزار و 470 تومان ارزان و 158150 تومان ارزش گذاری شد.

بدین ترتیب ریال عمان پس از دو هفته از دامنه 160 هزار تومان کوتاه آمده و به دامنه 150 هزار تومان سقوط کرد تا در کانال دوم از این دامنه قیمتی جا خوش کند.

قیمت دینار عراق امروز

امروز معاملات بازار ارز تهران برای دینار عراق در حالی گذشت که پس از ثبات قیمت در هفته گذشته، افت قیمت نامحسوس یک تومانی را تجربه کرد. هر دینار امروز در حالی بین معامله گران بازار دست به دست شد که 46 تومان قیمت گذاری شد.

اما امروز شاهد انتشار خبری مهم هم درباره توافقات تجاری ایران و عراق بوده ایم، طبق اعلام رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران «23 سند در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، تجارت، صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری، مالی و بانکی آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور است.»

به گفته معاون وزیر اقتصاد، «توسعه شهرک های صنعتی، متوازن سازی روابط اقتصادی بین دو کشور، سرمایه گذاری های مشترک بین دوطرف و رفع موانع تجاری چه حوزه مالی و بانکی» از دیگر موضوعات مورد بررسی و توافق در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عراق بود.

دینار عراق

نرخ امروز لیر ترکیه در بازار

امروز قیمت لیر ترکیه هم سرنوشتی جز کاهش را برای خود متصور ندید و در حالی شاهد آغاز و پایان مبادلات ارزی معامله گران بود که نسبت به روز پنجشنبه 14 اردیبهشت ماه، 40 تومان کاهش پیدا کرده و 1885 تومان معامله شد.

نرخ برابری لیر ترکیه و دلار آمریکا هم امروز به 0.031 رسیده است.

قیمت امروز منات آذربایجان

پایان معاملات بازار ارز تهران حکایت از عقب نشینی قیمت منات آذربایجان نسبت به روز پنجشنبه داشت، هر منات در حالی امروز خرید و فروش شد که افت قیمت 780 تومانی را تجربه کرده و 35680 تومان نرخ گذاری و مبادله شد.

آخرین قیمت درام ارمنستان

امروز همچنین قیمت درام ارمنستان هم سیر کاهشی را دنبال کرده است و با افت ارزش 3 تومانی در مقایسه با سه روز پیش، به دامنه 150 تومان عقب نشینی کرد تا 157 تومان خرید و فروش شود.

درام ارمنستان

نرخ امروز لاری گرجستان

لاری گرجستان هم امروز با پیروی از روند کاهشی حاکم بر بازار ارز تهران 22880 تومان ارزش گذاری و معامله شد. هر لاری عصر امروز 480 تومان افت قیمت را تجربه کرده بود.

قیمت بات تایلند در بازار

امروز قیمت بات تایلند هم بر مدار کاهش حرکت کرد و در حالی معاملات را سپری و به پایان رساند که 24 تومان پایین آمد و 1650 تومان معامله شد.

آخرین قیمت رینگیت مالزی

در نهایت هر رینگیت؛ واحد پول رسمی کشور مالزی هم امروز 240 تومان ارزان شد و در پایان فعالیت بازار در حالی خرید و فروش شد که نسبت به روز پنجشنبه، 12800 تومان نرخ گذاری شود.

خلاصه معاملات بازار ارز تهران در روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه حکایت از کاهش دسته جمعی قیمت ارزها در مقایسه با هفته گذشته دارد. امروز قیمت ریال عمان بیشترین میزان کاهش را تجربه کرد و قیمت دینار عراق هم کمترین میزان افت را داشت.

مرجع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *