پتروشیمی بوعلی را بهتر بشناسید | سه شنبه 18 آذر 1399

پتروشیمی بوعلی را بهتر بشناسید | سه شنبه 18 آذر 1399
خلاصه اخبار

فهرست عناوینشرکت پتروشیمی بوعلی سینا در سال 1377 به صورت سهامی عام تاسیس و پس از آن در سال 1383 با نام طرح آروماتیک سوم، تحت لیسانس شرکت های فرانسوی، آلمانی و چینی با سرمایه گذاری کشورهای بلژیک، فرانسه ، بانک ملت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بهره برداری رسیده است. این شرکت تا […]

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در سال 1377 به صورت سهامی عام تاسیس و پس از آن در سال 1383 با نام طرح آروماتیک سوم، تحت لیسانس شرکت های فرانسوی، آلمانی و چینی با سرمایه گذاری کشورهای بلژیک، فرانسه ، بانک ملت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بهره برداری رسیده است. این شرکت تا سال 1390 به عنوان یکی از واحدهای فرعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال فعالیت بوده که در نهایت با انتقال 70 از سهام آن، به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس منتقل شده است.

پتروشیمی بوعلی قبلا در سال 1394، در فهرست نرخ های بازار دوم فرابورس ایران درج شده بود که با توجه به عدم توانایی شرکت در احراز شرایط پذیرش در خصوص بندهای گزارش حسابرس، در آن تاریخ موفق به عرضه اولیه نشده است.

فعالیت اصلی شرکت  در حوزه تبدیل مواد پتروشیمی، فرآورده های فرعی و مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پایین دستی و امثال آن می‌باشد. این شرکت در حال حاضر با سرمایه 350 میلیارد تومان در حال فعالیت است. 

سهامداران پتروشیمی بوعلی

تولیدات

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با توجه به سهم 7 درصدی از کل تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان یکی از وزنه های مهم در عرصه تولید محصولات پتروشیمی در نظر گرفته می شود. در این مجتمع بنزن به عنوان محصول اصلی آروماتیکی و  محصولات برش سنگین، ریفرمیت، برش سبک، گاز مایع و رافینیت به عنوان محصولات جانبی تولید می‌گردد که عمده این محصولات به مناطق اصلی توزیع سوخت از جمله امارات متحده عربی، عراق، عمان و سنگاپور صادر می گردد. در حال حاضر پتروشیمی نوری و پتروشیمی بندر امام به عنوان رقبای این مجتمع شناخته می شوند.

جدول زیر که برگرفته از فایل ارزش گذاری این شرکت می باشد به خوبی وضعیت تولید محصولات مختلف و ظرفیت تولید هر یک را در دو سال مالی گذشته نشان می‌دهد.

سودآوری

نمودار زیر تغییرات سود خالص شرکت را در مقایسه با تغییرات سود عملیاتی و درآمدهای عملیاتی شرکت نشان می‌دهد. عمده رشد سود خالص در سال 1398 به دلیل رشد قیمت های جهانی و در نتیجه افزایش درآمدهای عملیاتی بوده است.

همانطور که مشاهده می‌کنید فروش صادراتی درصد قابل توجهی از درآمدهای این شرکت را به خود اختصاص داده است و در نتیجه تغییرات قیمت‌های جهانی، تغییرات قیمت دلار و وضع قوانین بین المللی از جمله تحریم های جدید یا رفع موارد موجود می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد مالی این شرکت داشته باشد.

طرح های توسعه و ارزش گذاری

در حال حاضر پتروشیمی بوعلی دو پروژه عمده‌ی در حال ساخت دارد که اولین مورد پروژه شیرین سازی برش سبک می‌باشد. این پروژه با پیشرفت فیزیکی 93.7 درصدی در آستانه بهره برداری قرار گرفته است. پروژه دوم مربوط به بازسازی واحد پارازایلین و مخزن مربوط به آن است که پس از آتش سوزی سال 95 ، شروع شده است و تا سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

ارزش گذاری پتروشیمی بوعلی سینا بر مبنای دو روش مختلف انجام شده است که جدول زیر نتایج نهایی آن را بر اساس فایل ارزش گذاری (منتشر شده در سایت بورس تهران) ارائه کرده است.

بر این اساس ارزش نهایی هر سهم برای پتروشیمی بوعلی سینا 41464 ریال برآورد شده در حالی که سقف قیمت برای ثبت سفارش در این عرضه اولیه 41430 ریال در نظر گرفته شده است.

البته دقت کنید که در این ارزش گذاری ارزش افزوده ناشی از واگذاری 11.4 درصد از سهام پتروشیمی شهید تندگویان به این شرکت با ارزش 1700 میلیارد تومان و تاثیر سودآوری افتتاح پروژه شیرین سازی لحاط نشده است.

شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه های اولیه به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • سلام خسته نباشید بخشید راهنمایی بیشترمیخواستم

  • سلام
    لطف کنید در خصوص واگذاری پتروشیمی تندگویان و تاثیرش روی این سهم توضیح بدین ممنون میشم

  • سلام اگه میدونستیم ۷۰تاسهم میخوادبده نمیخریدیم

  • سلام خداقوت
    واقعا لذت می برم این گزارش های دقیق رو از سیگنال می بینم.

  • لطفاً ساعت عرضه اولیه را اطلاع رسانی کنید،با تشکر

  • بوعلی کی به پورتفو اضافه میشه و قابل معامله میشه

    • سلام، این سهام از روز شنبه قابل معامله است و حداکثر تا همین روز در پورتفو همه خریداران قابل مشاهده خواهد بود

  • ای بابا یعنی بر اساس ارزش ذاتی عرضه می کنند؟
    پس کو‌ تخفیف؟!

  • سلام
    بنظرتون این سهم اولیه سود دهی بیشتری نسبت به وسپهر و سیتا خواهد داشت؟

  • سلام ، انشالا هر هفته دیگه عرضه اولیه داریم ؟

    • سلام، فعلا اطلاعیه ای در این زمینه منتشر نشده است، به محض انتشار خبر، اطلاع رسانی خواهیم کرد